/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
formatering
Fra : kj
Vist : 679 gange
200 point
Dato : 21-05-13 14:42

Forsøger uden held at formatere 2TB HD i min windows XP computer, fejlmeddelelse: disken kan ikke formateres.
Kan se disken både i stifinder og denne computer. Partition magic kna tilsyneladende heller ikke klare det.
Computer: windows XP SP3, 32bit, 4GB Ram

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-05-13 14:52

easeus pation master den kan

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-05-13 15:26

Er det i diskhåndtering du forsøger at formatere?????

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-05-13 15:46

nej det er i stifinder, jeg prøver i diskhåndtering

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-05-13 15:54
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-05-13 17:52

Citat
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

Højreklik på enheden - SLET DISKENHED og bagefter opret diskenhed

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-05-13 17:54

Hvis det går helt galt, så sæt den i din pc og lav en Windows/ Linux installation, hvor du formaterer disken - sluk pc og prøv så igen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 23-05-13 09:40

lyder som om du prøver at formatere den disk som er C:\ drevet på den pc
og derfor kan du ikke formatere disken.

du skal derfor enten boote op fra en Windows dvd eller anden live dvd og den vej slette partitionerne eller formatere disken.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-13 11:51

Citat
lyder som om du prøver at formatere den disk som er C:\ drevet på den pc
og derfor kan du ikke formatere disken.

Hvis JA: så er det ikke færste gang vi andre skal gætte os til hvad der bliver spurgt om.
Det er bare for dårligt af spørger - hvis ikke så basale oplysninger ikke kommer med i et spørgsmål.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 23-05-13 12:38

Citat
at formatere 2TB HD i min windows XP computer

Jeg synes det fremgår af dette citat, at det ikke er C: drevet, men en ekstra SATA disk.
Der er prøvet at formatere i diskhåndtering, i Partiton Magic, i stifinder. Jeg mangler kun at prøve at slette diskenheden og oprette igen, men jeg tror hellere jeg vil prøve at koble C: drevet fra og installere WIN XP på den ekstra disk.
Noget helt andet, er der så ikke noget om XP og store diske, måske fordi det er en 32 bit?????

Kommentar
Fra : dk

Dato : 23-05-13 13:09

forsøger du at formatere i fat32?? det kan du ikke
det skal være ntfs, og ja xp kan godt håndtere disken....

ellers skal du ind på producentens hj-side og hente diskværktøj til at formatere den.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 23-05-13 13:24

er der nogen der bruger FAT32 ???
Jeg ved ikke om det betyder noget, men der kom på et tidspunkt en meddelelse om defekt MBR, men det skulle vel blive ordnet ved en formatering

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 200 point
Dato : 23-05-13 14:16

Citat
meddelelse om defekt MBR

Den har jeg haft et par gange og der brugte jeg netop det, med at installere et system på disken/
eller rettere bare til jeg var færdig med at formatere disken via en install - derefter slukkede jeg pc og disken var som normal/ kunne findes og formateres på ny.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-13 14:19

Ellers kunne du køre CHKDSK/F (/R) gennem kommandopromt, men jeg mener ikke det er nok
samt det tager en jernalder i forhold til bare at installere? på disken.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-13 14:24

NB nu ved jeg ikke om det er en ny disk, men prøv lige at gå ind på producentens hjemmeside og se efter om der skal bruges JUMPERE, de følger nemlig ikke altid med, og SKAL bruges i visse tilfælde, afhængig af andet hardware + system.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 23-05-13 15:49

Der har været data på den før. Den er blvet KILDISKET og skal nu formateres på ny. Det bliver så et week-end job at prøve at installere windows på igen, som mig-selv skriver

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-13 21:21

Citat
Den er blvet KILDISKET

Det samme hos mig? bare med et andet program, der BARE blev afbrudt. af El-Forsyningen.
Har været turen igennem et par gange, men det kan undre mig at mine altid har været Western Digital diske på over 1,5TB aldrig under 1,5tb

Ellers findes der programmer som HDD Regenerator, og lignende, men hvis disken intet fejler og den kan se´s, så hold programmerne fra din PC, ellers kan du sidde med en total smadret disk der ikke ved hvor dens sectore´r befinder sig henne.
Samt det tager op til en HEL uge, med så stor disk = og i mellem tiden kan du ikke lave ret meget, da der som regel er adgang forbudt til både det ene og andet på din pc

Ydermere kan der stadig være garanti på din disk, selvom du ikke har kvittering, det undersøger du samme sted ? på deres hjemmeside, ved at indtaste serie nummeret på disken.
Men så skal du sikkert betale en kæmpe regning for at sende den til ? USA
Men i værste fald et forsøg værd, for at redde æren i det mindste.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 24-05-13 08:59

Min disk er en SEAGATE

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 31-05-13 00:05

Jeg tror at der er crc fejl på disken, og at det er derfor..
Download seatools fra seagates sider og prøv at checke disken med den.

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 31-05-13 09:19

Tak for svaret mig-selv.
Disken er formateret, og jeg går igang med at partionere den