/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
fiske efter sild i horsens !!!!!
Fra : Jakobs25
Vist : 761 gange
100 point
Dato : 10-05-13 10:29

Hej jeg vil ud og fiske efter sild i Horsens havn men ved ikke de er der !

en som ved om der er nogen i Horsens havn og hvad for en side man skal fiske på
det er vel bare og finde stimerne i haven !!!!
en som har fiske der efter sild ?

god dag

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 10:44

De gange jeg har set silde fiskeri fra land, har det altid foregået på Nordsiden eller hvor der er sol i vandet, aldrig på en sydvendt mole

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 10:46

Husk fiskekort, ellers kan det blive nogle dyre sild.
Penge der kunne være brugt på menneske-sild.

Kommentar
Fra : Jakobs25

Dato : 10-05-13 10:59

har fiskekortet med altid

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-05-13 12:15

Citat
det er vel bare og finde stimerne i haven

Spøgsmålet er vel om det er for/bag eller køkkenhaven?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-05-13 14:24
Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 10-05-13 14:34

finger i øjeblikket mellem 50-100 sild i timen i limfjorden,så de er kommet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 15:02

Citat
finger i øjeblikket mellem 50-100 sild i timen i limfjorden,så de er kommet.

Det var de også for 3 uger siden, bare ikke mange.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 10-05-13 17:28

og der står en fiskemand klar til at købe dem,,så en hel dag med fiskestangen og man har rigelig mad til lang tid samt sedler i baglommen

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-05-13 18:16
Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 10-05-13 18:21

er du turist i byen,.. ?

ellers vil jeg foreslå du smutter derned og spørger nogle af dem der allerede står fisker,
jeg har tit kigget ned,.. og spurgt dem der fisker der,..
men ingen ser ud til at fange fisk,..

normalt er der mig bekendt ikke mange fisk i Horsens fjord,
slet ikke inde i havnen / havnebassinet,

Men,.. Sild, Makrel, og Hornfisk,.. har det med at 'fare vildt',.. her i Maj måned,
så man kan være heldig at en flok er kommet på 'afveje' .. det er nærmest et uheld,

hvis du absolut vil prøve lykken på Havnen, vil jeg foreslå molen ved den gamle toldbygning,
der kommer Sildene, (altså fisk sild,.. ikke damer) forbi når de skal ind,
når de ikke kan komme længere, må de nødvendigvis (ret hurtigt) tilbage,
begge veje er de nødt til at passere indsnævringen ved molen, (højre side)
ser omtrent sådan ud :
https://maps.google.dk/maps?hl=da&ll=55.858009,9.858298&spn=0.007575,0.024784&t=m&z=16&layer=c&cbll=55.857801,9.860356&panoid=88_8yyKMLwqrsg8iWVQjvg&cbp=12,137.5,,0,6.16

andet alternativ er molen ved lystbådhavnen / langelinie :
https://maps.google.dk/maps?hl=da&ll=55.857135,9.874356&spn=0.007623,0.024784&t=m&layer=c&cbll=55.857135,9.874356&panoid=jQLGQREuyiwflQ4dFu_Imw&cbp=12,160.3,,0,12.28&z=16

resten af havnen er efterhånden forvandlet til lukkede industriområder,

ellers hvis du har muligheden,.. skulle du prøve i Snaptun,.. eller ovre på Hjernø (med den lille færge)
- eller,... ude ved Hou.

for mange år siden var der mange fisk i fjorden,.. også havnen,
i mine unge dage, kunne vi knægte være heldige at komme med de lokale fiskere (erhverv)
når de skulle ud og røgte bundgarn og ruser,.. da var der fisk i overflod,
fiskerne fortalte fra Deres unge dage,.. (1920 - 1940) hvordan de måtte sejle i havn med lasten flere gange om dagen (fuld last),.. Laks / Havørred, Ål, Rødspætter / Skrubber, Torsk,

men op gennem 60,erne og 70,erne er fjorden blevet så forurenet at fiskene har fundet nye opholdssteder,

det var vist også derfor Sø-badeanstalten i Strandparken lukkede i midt 70,erne,
den var ellers et skønt samlingssted for alle og gratis,

det,.. og meget andet ang. byens historie,..
kan du se om (nok som den eneste Danske by,. !!) på :
http://www.horsensbilleder.dk/

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-05-13 18:28
Godkendelse af svar
Fra : Jakobs25

Dato : 11-05-13 21:14

Tak for svaret EA_HS.