/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Algebehandling tag. Anbefalelsesværdig?
Fra : mostmighty
Vist : 855 gange
35 point
Dato : 09-05-13 16:48

Kunne godt have brug for en algebehandling af tag. Har fundet miljøvenlig udbyder. Men er det generelt med til at forkorte et tags levetid at give sådanne behandlinger, omend det synligt ser pænt ud?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-05-13 17:02

efter afrensning anbefales det at male taget for at gøre det mere holdbart.
det koster ca 80 kr/m2.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-05-13 17:12

Det forlænger da i den grad et tags levetid at få fjernet alger og få det overfladebehandlet...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-05-13 18:31

Nej, du reducerer tagets levetid ved at få fjernet alger, derfor behovet for efterbehandling.

Men måske skulle du oplyse hvilken type tag det drejer sig om?

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 09-05-13 18:55

Det er cementsten

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 09-05-13 19:40

Det er vist en skrøne, at taget (i alle tilfælde) holder længere p.g.a. rensning og maling, men det pynter.

Hvis det drejer sig om et gammelt, slidt eternittag, vil det formentlig forstærke nedbrydningen, hvis du får lavet en rensning/maling, og du risikerer at stå med et utæt tag bagefter.

http://www.bolius.dk/alt-om/tag/artikel/tagrensning-og-maling-af-eternittage/

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 09-05-13 19:41

ok, jeg ser lige, at du har cementsten, så skal jeg ikke blande mig - undskyld!!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-05-13 20:32

Når det cementsten vil jeg fraråde algebehandling,

disse gamle sten er jo ikke helt glatte, der findes små revner, i dag dækket/beskyttet af alger,
fjernes de, vil der være plads til ny erosion og ny vand indtrængen,
der i værste fald kan give frost sprængninger næste vinter.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-05-13 23:31

Citat
beskyttet af alger

Det er dog den værste gang sludder jeg længe har hørt!

Fordele ved en tagmaling:

Tagmaling forlænger tagets levetid i mange år.
Ved en tagmaling, opnåes stor besparelse (Ca. 1/5 del) i forhold til nyt tag.
Tagmaling forøger husets markedsværdig.
Der genskabes den oprindelige overflade beskyttelse, ved en tagmaling.
Taget bliver som nyt, med en tagmaling.
Tagmaling besværliggør angreb af grønne belægninger.
Tager typisk to til tre arbejdsdage, for udførelse af en tagrenovering.
Tagmaling skåner miljøet.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 10-05-13 12:11

Citat
Det er dog den værste gang sludder jeg længe har hørt!

Ja, det lyder jo som noget sludder, men er det nu ikke.

Du skal tænke på, at man ikke kan male taget, før det er renset for alger.

Hvis mos/alger har siddet længe, er taget mere eller mindre ødelagt af algerne, og en tagrensning vil kunne gøre taget utæt, fordi algerne faktisk dækker nogle af utæthederne.

Gamle, slidte tage skal helst skiftes helt eller eventuelt have lagt et ståltag ovenpå.

Ærgeligt nok, for der ville jo virkelig være mange penge at spare, hvis man troede på alle tagmaleres salgsargumenter.

Men det er rigtigt, at jævnlig fjernelse af mos/alger forlænger et tags levetid, hvis det vel at mærke sker, før algerne har fået lov til at ødelægge taget.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-05-13 12:48

Nu er det jo ikke behandling af tag med beskyttende maling jeg kommenterer,
men det spørgsmålet drejer sig om algebehandling af tag, sikkert med højtryks renser og kemikalier.

Indrømmet, jeg kender ikke meget til cement tage, men ved at højtryks rensning af fliser
øger erosionen og forkorter cement flisernes levetid, mon ikke det er det samme med cement tage?

Og jeg gentager, lad algerne sidde, indtil du får råd til at udskifte cementen med rigtige teglsten...

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 35 point
Dato : 10-05-13 14:15

Fra JP i dag:

10 gode råd om alger på taget.

Alger er typisk uskadelige. Er du alligevel træt af at se på de grønne plamager, der dækker taget, er det nemt at fjerne dem. Det kræver i værste fald blot en børste og lidt vand.

1. Alger på taget er - i de fleste tilfælde - helt uskadelige for dit tag. De hverken nedbryder eller minimerer materialers holdbarhed og giver heller ikke større risiko for fugtskader.

LÆS OGSÅ: Alger på udendørs overflader

2. Alger gror kun på fugtige overflader - beskær derfor store træer og buske, der kaster skygge på tagfladen, så tagfladen kan tørre.

3. Forebyg alger på taget ved at vedligeholde taget årligt. Begyndende afskalninger og nedbrud på tagets materiale øger risikoen for alger på taget.

LÆS OGSÅ: Kobberrygning mod alger på taget

4. Fjern som udgangspunkt IKKE alger på tagene. Du kan skade taget ved at gå rundt på det, og når du renser overfladen på taget, bliver den mere ru, og så får alger lettere ved at gro.

5. Hvis du af æstetiske hensyn ønsker at fjerne alger fra dit tag, så brug dine hænder til at fjerne alger i samlinger/overlapninger.

6. Brug vand og en blød børste til at fjerne større angreb af alger.

LÆS OGSÅ: 7 gode råd om mos på taget

7. Brug et godkendt middel til bekæmpelse af alger, hvis børste og vand ikke slår til. Dermed sikrer du dig, at det er effektivt til at bekæmpe alger og er forsvarligt at bruge. Pr. 7. maj 2013 findes der tre godkendte midler i Danmark: AlgeFri N Koncentrat, AlgeFri N K og AlgeFri N ProFF.

8. Efter kemikalieloven er det forbudt at bekæmpe alger med et middel, der ikke er godkendt til algebekæmpelse. Normalt er straffen en bøde, men strafferammen går op til to års fængsel.

9. Brug aldrig højtryksrenser til at spule taget for alger - der er stor risiko for at beskadige materialer, og i nogle tilfælde kan der komme vand ind på loftet.

LÆS OGSÅ: Højtryksrenser – hvad kan den bruges til?

10. Undersøg, om der er asbest i dit tag, hvis dit tag er af eternit. Er der asbest, skal du kontakte Arbejdstilsynet og høre, hvordan du skal behandle dit eternittag mod alger.

.... og sådan findes der jo forskellige meninger om emnet!

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 14-05-13 08:28

Forstår ikke at det er 10 råd om bekæmpelse af alger på tag, og så skriver man i punkt 4:

4. Fjern som udgangspunkt IKKE alger på tagene. Du kan skade taget ved at gå rundt på det, og når du renser overfladen på taget, bliver den mere ru, og så får alger lettere ved at gro.

Hvordan hænger det sammen?

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 22-07-13 17:18

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-07-13 07:54

Selv tak mostmighty.