/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
samme navn i samme familie
Fra : osSso
Vist : 687 gange
50 point
Dato : 08-06-03 17:48

Må man hedde det samme mor og datter / far og søn (fornavn og efternavn)?
Og må man give to af sine børn det samme navn?
Jeg søger et link til lovgivningen.

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 60 point
Dato : 08-06-03 17:53

Hej med dig - jeg er sikker på at børn må antage samme navn som forældrene ( fornavn ) det er vist mest almindeligt det er far og søn der deler fornavn - om to af ens børn må hedde det samme til fornavn er jeg ikke sikker på !!

Her er et link til Navneloven : http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Navneloven.html

nederst på den side er advokatens emailadresse, får du ikke specifikt svar på dit spørgsmål ved at læse lovteksten - synes jeg du skulle "smide" ham en mail med dine spørgsmål.

Fortsat God Pinse

Karina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-06-03 18:01

§ 10. Et barn skal tillægges et eller flere fornavne. Som fornavn må ikke vælges et navn, der ikke er et egentligt fornavn, eller som kan blive til ulempe for barnet.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19921110114-REGL/%22
Denne datasammenskrivning omfatter lov nr. 193 af 29. april 1981 om personnavne med de ændringer, der følger af lov nr. 845 af 20. december 1992, lov nr. 396 af 13. juni 1990 og lov nr. 386 af 20. maj 1992.

Som jeg tolker paragraf 10, må to af ens børn ikke hedde det samme, da det er til ulempe for barnet. Far-søn kan godt hedde det samme.. min onkel og min fætter havde samme navn og blev så kaldt henholdsvis junior og senior!

MVH Christina

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 08-06-03 23:40

Citat
§ 10. Et barn skal tillægges et eller flere fornavne. Som fornavn må ikke vælges et navn, der ikke er et egentligt fornavn, eller som kan blive til ulempe for barnet.

§ 11. Et barn kan ved dåb eller til enhver tid ved anmeldelse til ministerialbogen (personregisteret) tillægges et eller flere mellemnavne. Som mellemnavn kan vælges faderens eller moderens mellemnavn eller et navn, barnet kan erhverve som efternavn i medfør af §§ 1-2 og § 8, nr. 1.

Kan man kun bruge Junior og Senior i forbindelse med hankøn?

MVH

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-06-03 23:48

næh...vent nu lidt.. er der ikke noget med "en" og "et" (hankøn og intetkøn.. eller er det intetkøn og fælleskøn??? ups..og jeg skal være dansklærer!!!)

man bruger det jo tilsyneladende kun om hankæøn..men det er måske en kulturel og chauvenistisk betydning, der er gået i arv gennem generationerne...

hm! Kigger lige på nettet!!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-06-03 23:51

fremmedordbogen, junior, 2,. betydning (den første er sportsmand i uyngre aldersklasse)
JUNIOR. komparativ af juvenis . iúng, yngre mand, den yngre - sat efter navnet for at skelne faderen fra sønnen.

ævs!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-06-03 23:51

iùng - der sku bare ha stået "ung"!!!

Godkendelse af svar
Fra : osSso

Dato : 11-06-03 11:49

Tak for svarene allesammen!