/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Sysgate og AVG - hvilke indstillinger er
Fra : Oldboston
Vist : 526 gange
200 point
Dato : 08-05-13 10:12

Min PC fastslog, at der ikke var firewall beskyttelse, så jeg installerede Sysgate Personal Firewall. Jeg synes, den forsinker opstarten af pc'en en hel del, måske fordi jeg ikke bruger de rigtige indstillinger. Der er en menu, hvor man bl. a. kan vælge, om Sysgate skal loade ved hver opstart. Men der er også andre valg, man kan gøre. Er der en anbefaling fra andre, for p d e s vil jeg gerne have firewall beslyttelse, på den anden side er det måske ikke nødvendigt, at den analyserer alt mellem himmel og jord.
Det skal nævnes, at jeg bruger et betalt program med AVG vvirusbeskyttelse. Her er jeg også i tvivl om, hvilke indstillinger der er klogest at bruge.
Til orientering bruger jeg mest pc'en til tekstbehandlig, mails og til at indsamle informationer fra seriøse websteder. Kun få gange om året er jeg i nærheden af spil eller andre risikable sites. Måske har det også betydning for de indstillinger, der er klogest til virusbeskyttelse og firewall.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-05-13 10:50

En firewall skal starte sammen med Windows ellers har den ikke det fulde værdi som redskab til at filtrere netværks trafikken, men hver gang du installerer et program som starter sammen med Windows så tager opstarten lidt længere tid.
Hvad hedder dit AVG program? Hvis det er AVG Internet Security, så er der en firewall i pakken og du bør hurtigst mulig afinstalle Sygate firewallen, det giver mindre sikkehed - måske slet ingen sikkerhed - at have 2 eller flere firewall kørende samtidig.
Har du husket at slå den indbyggede firewall fra da du installerede Sygate?
Hvis både Windows firewall, Sygate firewall og AVG firewall skal starte sammen med Windows så tager det naturligvis lang tid fordi de er i konfikt med hinanden, de forsøger alle at løse samme opgave og du risikerer at opgaven slet ikke bliver løst

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-05-13 10:52

Det er kun for gamle Windows XP computere (eller tidligere versioner) at det er nødvendigt at installere en firewall, Windows Vista, 7 og 8 har en udmærket firewall indbygget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-05-13 10:58

Citat
indsamle informationer fra seriøse websteder
desværre en der ingen sider på internettet som er sikre, uanset hvor seriøse siderne er.
Du har sikkert læst om hackere som kan bryde ind og lægge malware på en hvilken som helst internetside?
Så det gælder om at beskytte sig selv og sørge for at skidtet ikke kommer ind på sin egen computer, computeren er sikkert koblet på nettet hele tiden og ikke kun når du læser mails og andet

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 08-05-13 20:29

Mit AVG program hedder bare AVG Anti-Virus. Der er ikke Firewall i.

Jeg mener, at der har været Firewall i mit Windows program tidligere. Jeg bruger stadig XP. Men der står nu besked om, at Firewall er slået fra, og jeg kan ikke ændre det. Derfor valgte jeg at installere Sysgate, som jeg så flere anbefale. Om der alligevel er en Windows Firewall, der går i gang og derfor to forskellige frewalls kan jeg ikke rigtig se, for jeg ved ikke, hvordan jeg kan undersøge det.

Sysgate er måske OK, men det virker blot som om det sinker opstartsprocessen noget. Det kan der måske også være andre grunde til, jeg har vistnok alt for få ram i forhold til alt det materiale, der efterhånden ligger på min pc.

Forresten: HVis jeg en dag skal arbejde nogle timer med tekstbehandling og ikke har brug for at være online.....er det så ikke lettest at arbejde offline? Og er der en nem måde at gøre det på, bortset fra at slukke for Routeren?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-13 02:13

Citat
HVis jeg en dag skal arbejde nogle timer med tekstbehandling og ikke har brug for at være online.....er det så ikke lettest at arbejde offline? Og er der en nem måde at gøre det på, bortset fra at slukke for Routeren?
der sker intet ved at være online hele tiden, firewallen i Windows XP er nogenlunde og så heller ikke mere, hvis du kan finde dig i den lidt langsommere opstart, så synes jeg du skal beholde Sysgate og ikke tænke på om du er online eller offline
Der er en firewall i alle Windows computere, du kan gå til Kontrolpanel og klikke på Firewall, der kan du se om den er aktiveret eller ikke aktivet, den skal ikke være aktiveret når du har Sysgate firewall!
Windows XP firewall kan ikke anbefales uanset hvilke sider du besøger på internettet, den er bedre end ingen firewall men så er det gode også sagt om den
Sysgate firewallen kommer sikkert engang imellem med en meddelelse som du skal tage stilling til (jeg kender den ikke men det gør de fleste firewall) der er det så afgørende for sikkerheden at du træffer det rigtige valg, den spørger på engelsk men det er vel ikke noget problem for dig? Det kan for eksempel være når et nyt program vil på internettet og ikke har været der før og du kan vælge om firewallen skal huske dit valg eller det kun er en gang du giver lov eller spærrer
Du er sikkert inde på noget af det rigtige når du skriver at du har for få RAM men hele computeren har sikkert nogle år på bagen og er måske mere eller mindre sandet til, måske er der en masse unødvendig som starter sammen med Windows
Min bærbare med Windows XP er 7-8 år og har Online Armor firewall, jeg synes ikke at opstarts tiden er så langsom at det gør noget, men jeg har også slået alt unødvendig fra i msconfig, kun antivirus og firewall starter sammen med Windows, spørg endelig igen hvis der er noget som kan forklares bedre eller på en anden måde

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 09-05-13 07:25

Tak for hjælp,o.v.n., det viste sig, at Windows egen firewall alligevel var slået til...sammen med Sygate. Så jeg vil følge din anvisning.

I systemkonfigurationen ser jeg nu, at der under start står både sygate firewall og AVG virubeskyttelse samt to andre programmmer: crome og RunD132cmicnfg. Kan jeg fjerne de to sidste.....vil det hjælpe på hastigheden?
Det er rigtigt, at min maskine er ældre, 7-8 år med for få ram. Men jeg rydder en del op, bl. a. ved hjælp af Tune-Up, -- et glimrende program, som jeg købte efter at en bruger på kanddu anbefalede det. Jeg prøver også at holde de filer, der fylder meget, musik og fotos, ovre på en eksterne harddisk. Et par gange om året fjerner jeg programmer, som ikke bruges. Så det går mormalt nogenlunde hurtigt, men dette med firewall har drillet en del. Så du skal have tak for hjælpen.

Jegt sætter pointene lidt op, da du har svaret på mere, end jeg havde håbet på,

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-05-13 07:55

Sygate har mulighed for at bruges uden din indblanding, og i ''lære'' opsætning.
Selv har jeg brugt den i mange år, den kan dog ikke bruges på min Win7 X64 hvilket jeg er meget ked af, da jeg nu er nød til at bruge AVG´s som er rimelig sløv i opstart.
Sætter du firewall til ''lære'' spørger den dig hvergang et program skal på nettet eller have tilladelse
hvilket er at foretrække frem for at den 'bare' giver almindelige programmer tilladelse.
Det kunne jo være at din pc så bruger masser af tid med at opdatere/ søge på noget der ikke er nødvendigt og så får du en langsom opstart, samt den vil på nettet i tide og utide.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-05-13 07:59

NB: den kan også bruges UDEN problem sammen med AVG´s firewall, du har så bare 2 at skulle holde øje med.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 09-05-13 09:26

Brug altid kun en firewall, vil ikke sige for og imod hvilken.
Du han nemt blokere din internet forbindelse helt hvis du har flere oven på hinanden.
Det svaret næsten til et plankeværk med intet mellemrum mellem brædderne.
Det er jo kun tilgængeligheden, og så er der jo tiden de tager om at scanne alle pakkerne.
Lukke den internet, Det vil kun være hvis du bruger et MobiltelefonModen , og du har en hvis mængde data til rådighed.
hilsen Steen

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 09-05-13 10:10

Citat
samt to andre programmmer: crome og RunD132cmicnfg. Kan jeg fjerne de to sidste.....vil det hjælpe på hastigheden?
ja det kan du hvis du fortryder kan de begge aktiveres igen, enhver program som starter sammen med Windows sløver opstarten, hvor meget hurtigere computeren starter er umulig at sige noget om, begge programmer kan startes manuel hvis der efter behov.
Det er ikke godt med 2 aktive firewall, nu du har Sygate bør du slå Windiws firewall fra.
Den advarsel med at der ikke er firewall på computeren er en ret dum besked, den kan komme også med din nye Sygate firewall, advarslen kommer fordi Windows kontrollerer sikkerheden før firewallen er startet, advarslen kan også komme og påstå at der ikke er antivirus, bare du er sikker på at der er en aktiv firewall og antivirus så se bort fra sådanne advarsler, firewall og antivirus starter altid længe inden netværksforbindelse er aktiv så computeren er beskyttet.
Da du fik advarslen forsvandt den sikkert af sig selv inden for nogle sekunder, hvis advarslen ikke forsvinder - så skal man lige sikre sig at programmet er startet eller sørge for at det bliver startet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-05-13 11:28

Citat
Forresten: HVis jeg en dag skal arbejde nogle timer med tekstbehandling og ikke har brug for at være online.....er det så ikke lettest at arbejde offline? Og er der en nem måde at gøre det på, bortset fra at slukke for Routeren?

De virkelige dygtige komputer hjerner har talt.(Jeg når dem ikke til sokkeholderne).Alligevel hænder det jo,at de springer over de simpleste ting.

Højreklik på internet-ikonet på proceslinjen (Windows XP).Herfra kan du styre det hele:

Deaktiver (Når der igen aktiveres,står der "tilsluttet med Firewall").
Status (For LAN forbindelser).
Reparer
Skift indstillinger for Windows Firewall (Til eller fra).
Åbn Netværksforbindelser (Her ses tilstand. Kan afbrydes).

M.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 11-05-13 16:43

Tak for svaret o.v.n.. Det er altid dejligt at lære noget mere. Også tak til jer andre,. der svarede.