/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Redekasser
Fra : WinnieO
Vist : 752 gange
20 point
Dato : 05-05-13 13:46

Hvor mange redekasser vil være godt at have i sin (meget lille) have? Jeg har allerede én redekasse hvori et musvitpar netop har lagt æg. Vil det forstyrre hvis jeg sætter flere op?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 30 point
Dato : 05-05-13 14:14
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-13 14:34

Musvitter kræver normalt ret stor afstand til kasser med andre ynglende musvitter, det er sjældent med flere par ynglende musvitter inden for kort afstand, men måske du kan få andre ynglende fugle i haven med flere redekasser, det er et forsøg værd, musvitten er en meget ønsket fugl at have i sin have fordi den spiser mange insekter og larver som ellers kunne skade kulturplanterne

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-05-13 14:54

Citat
, det er sjældent med flere par ynglende musvitter inden for kort afstand,

o.v.n. Vi har 4 musvitkasser hængende med ca 2 m. mellemrum. Der er yngel i alle 4 kasser nu.
Så det stemmer ikke.
Og vores have er meget lille.

Godkendelse af svar
Fra : WinnieO

Dato : 05-05-13 14:55

Tak for svaret katekismus. Må hellere prøve

Kommentar
Fra : WinnieO

Dato : 05-05-13 15:01

o.v.n tak for dit svar.

Piaskov hvis du med succes har 4 musvitkasser hængende med kun 2 meters mellemrum så skal jeg da helt sikkert også have nogle flere op.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 05-05-13 22:47

Stærekasser kan du have lige så mange af, som du har lyst.
Stære bor gerne tæt, og de er nogle sjove fugle at følge.

Musvitter vil generelt gerne have et stort territorium i yngletiden, men sæt blot også godt med kasser op, for de vil gerne have noget at vælge imellem
- så flytter de måske hen til een af dine andre kasser, når de skal have det 2. kuld, det ser jeg jævnligt.

I min have er en af musvit-redekasserne i øvrigt nu besat af et skovspurvepar.

Solsorte vil også gerne have meget plads, når de yngler, men er også glade for et par kasser at vælge imellem.

Prøv at se på denne hjemmeside, Vivara.dk - der køber jeg ofte redekasser og pindsvinehuse.

http://www.vivara.dk/main_category/id=3/redekasser__tilbeh%C3%B8r.html