/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
Java vs. NemID vs. IE10 vs. Windows 8...
Fra : Lincoln1242
Vist : 1303 gange
94 point
Dato : 27-04-13 22:25

Jeg var sidst inde i min E-boks for 1½ måned siden - ingen problemer. I dag, hvor jeg vil ind igen, er login-boksen til brugenavn og adgangskode 'blank' - og der er kun et lille sort kryds øverst i venstre hjørne.

Jeg har søgt højt og lavt via Google for at finde ud af hvad der er galt - men som overskriften antyder så er der mere end én faktor, der tilsyneladende spiller ind...

Jeg har opdateret Java i hvert fald 5 gange nu - uden resultat. Har også afinstalleret evt. gamle versioner først. (I øvrigt frustrerende at man ca. hver anden gang man bruger NemID skal opdatere Java).

Jeg kan så læse mig til at kombinationen af Java, IE10, W8 og NemID er en dårlig cocktail.
Hvis man bruger IE10, så SKAL man åbenbart åbne den i ’desktop-udgaven’. Jeg har brugt meget lang tid på at finde ud af hvad ’desktop-udgaven’ er! Er kommet frem til at det betyder at man skal åbne browseren via windows-knappen og Explorer-ikonet; alt sammen bare en meget mere besværlig måde at bruge Explorer på… Kort fortalt, så virker Java/NemID heller ikke ad den vej.

Jeg har læst at nogle er nødt til at installere Windows 7 og ældre versioner af Explorer for at få det til at virke, men det kan da ikke være rigtigt!?

Er løbet tør for muligheder, programmer og internetindstillinger….

Nogen gode forslag?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-04-13 23:20

1. Desktop versionen er: når du i metro klikker på det felt der hedder
Citat
Skrivebord
og du får noget der ligner det gamle skrivebord (- startknap)

2. Er du opmærksom på at der er to udgaver af java?
Jeg tror nemlig du installerer den forkerte version. Den findes både i en 32 bit(x86) og en 64 bit(x64) version.
Den version du installerer skal passe med den browser du bruger.
På denne side kan du læse om din browser kører 32 eller 64 bit og hente den rigtige version

3. Du har vel ikke blokeret nemid's java program?

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 28-04-13 10:03

1. I metro? Jeg kan jo sagtens finde skrivebordet og også åbne programoversigten (den man får frem, når man trykker på windows-knappen på tastaturet). Men uanset hvorfra og hvordan jeg åbner Explorer, så er der et sort kryds hvor login-oplysningerne burde skulle indtastes. Jeg har via Danske Banks hjemmeside læst at det er fordi man har deaktiveret Java under tilføjelsesprogrammer. SÅ fulgte jeg slavisk vejledningen til at aktivere det… men når jeg kommer ind til oversigten, så står alt vedr. Java som aktiveret. På nemid.dk står der følgende om Windows 8 i kombination med IE10: ”For Windows 8 gælder at browseren skal køre i "Desktop" udgave” Men jeg forstår ikke hvad der menes med det!

2. Jeg har lavet en ’diagnose’ og fundet ud af at jeg benytter 32 bit IE10 og Windows 8 64 bit. Men Java laver kun én version, 32 bit, jf. deres egen hjemmeside. Så jeg åbenbart nødt til at installere en ringere version af Explorer indtil Java kommer op i gear…!? På Javas hjemmeside står der at man kan aktivere Enhanced Protected Mode for at få det til at virke… det gør det så ikke. I stedet popper den op og beder en om at deaktivere Enhanced Prototected Mode for at kunne køre Java. Og når man så har gjort det, så får man en fejlmeddelelse fra nemid om at man skal acceptere cookies for at kunne bruge nemid. Men jeg har ikke rørt cookies-indstillingerne…

3. Jeg ved slet ikke hvor jeg skulle blokere nemid’s java-program. Hvis det pludselig står som blokeret, så er det computeren selv, der har ændret indstillingerne… Hvor finder jeg ud af om programmet er blokeret?

Jeg forstår ikke hvorfor Java lige pludselig ikke længere kan arbejde sammen med IE10/W8/NemID – dem har jeg jo haft fra starten...

Personligt synes jeg der er ALT for mange muligheder, indstillinger, versioner mm. Og står bare ét flueben forkert, så virker det ikke…

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 94 point
Dato : 28-04-13 10:59

Du kunne også bruge Google Chrome.
http://www.google.com/homepage/windows8/

Jeg syntes det er bedst at installere programmer fra skrivebordet og ikke fra Metro (startsiden)

Jeg har netop prøvet e-post fra win 8 hvor Java lige "kørte" et par omgange, som jeg har tilladt permanent. Jeg loggede dog ikke ind.

Ps. Jeg bruger normalt netbank og e-boks fra XP (Chrome) fra en ældre bærbar computer.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 28-04-13 11:30

Jeg har nu altid installeret programmer fra skrivebordet, og altid 'kør som administrator'.

Jeg har nu installeret Chrome - og Java ser ud til at virke, for jeg kan nu logge ind med NemID!

Jeg ville helst have brugt IE, men kan nok leve med at skulle bruge Chrome, når jeg en sjælden gang skal bruge NemID. På et tidspunkt får Java vel en 64 bit version, der kan snakke sammen med IE10... eller måske ikke...!

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 28-04-13 11:30

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-13 14:49

OK - Men 64 bit holder jeg mig fra, fordi jeg har nogle ældre programmer som skal køre i 32 bit.