/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
dæmper klaring
Fra : casper0606
Vist : 662 gange
100 point
Dato : 24-04-13 21:38

Hmmm måske her et lidt svært spørgsmål ihvertfald for mig, men aligevel......

Jeg har et hydraulisk aktiveret element, et stempel i en ventil, der lander meget hårdt på en flade. Bevægelsens hastighed skal sænkes inden impact, dette har jeg tænkt mig at gøre ved en fortrængnings dæmper, men hvordan beregner man på sådan en fætter. Jeg har ikke kunnet finde nogen eksempler i mine lærebøger.

Jeg prøver at beskrive lidt mere teknisk nedenfor

Vi har altså en stang med diameter D2
Et hul med diameter D1 og længde L
Imellem disse er der en klaring C

Når stangen går i indgreb med hullet pressen olie ud gennem klaring C (D1-D2)
Stangen har en starthastighed inden indgreb og en konstant kraft

Resultatet skal være en sluthastighed for stangen når den rammer bunden af hullet.

Der må fndes et eksempel i en lærebog et eller andet sted jeg kan bare ikke finde det, er der nogen af jer der kan pege mig i den rigtige retning.

Mvh.
Casper

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-13 21:51

Dette er et klasisk eksempel på en hydraulisk dæmper,
men der indgår flere parametre end du angiver, bl.a. i blændeformlen, som du også skal bruge...

Og i stedet for en konstant dæmpekraft under hele stemplets bevægelse,
vil jeg anbefale en progressiv dæmpning før anslag/impact,
det gøres i praksis ved en konus der til sidst ender i et hul med en diameter kun lidt større
end den tykkeste ende af keglen...

Prøv at søge på blænde formler, ellers er vi nogle der kan hjælpe dig videre...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-13 22:26

Blændeformlen for et skarpkantet hul er: Q = Cd * a * sqrt (2* dp /rho)

Hvor Q er flowet (olie strømmen), a blændearealet, dp trykfaldet og rho massefylde,
dysekonstanten Cd er ideelt ca 0.61, men i praksis nærmere 0.7...

I dit tilfælde har du jo Q ud fra bevægelsen og skal så finde dæmpekraften ud fra trykfald og areal,
og husk nu at regne i SI enheder, ellers får du problemer...

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 25-04-13 09:04

Ok, men jeg ser flere problemer, men måske der er en udvej, det må ihvertfald være et klassisk problem.

1. Vi har en spalte og ikke et hul, der må være en væsentlig forskel, er der ikke noget med at væsken klæber til kanter, at hastigheden er størst i middeldiameteren for spalten, også dur en Formel for et cirkulært hul ikke. mener dog at kunne huske at der var noget der hed spalteformel bogen ligger bare på arbejdet.

2. Det er rigtig svært at forklare uden at tegne men, i starten vil dæmpningen være høj da der er høj hastighed på stemplet, og ved slut lav pga. Lav hastighed.

3. Jo længere stemplet bevæger sig ned i dæmperspalten jo længere bliver spalten og dermed højere dæmpningen.

4. Mængden der skal fortrænges ud gennem spalten må også have en betydning.

Jeg vil kigge på det i aften måske kan det løses af en spalteformel og banoullie (nok ikke stavet rigtigt)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-13 13:09

Rigtigt, du kan ikke bruge blændeformlen ved ring kanaler, her får du i stedet laminar strømning,
prøv at folde den ud og du finder let formler...

Det andet bidrag som du også anfører er forskydnings modstanden i olien,
her kan du bruge selve definitionen på viskositet...

I modsætning til blændeformlen er begge bidrag stærkt viskositets afhængige,
så du kan næsten ikke flytte dit stempel når det er koldt, og det dumper ned om sommeren.

Det rigtige er at olien ledes ud gennem et centralt hul, hvor en konus på stemplet
giver den ønske progressive dæmpning, den får du ikke med olie films dæmpning alene.