/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Wifi - hvad er det egentlig.
Fra : Eyvind
Vist : 622 gange
100 point
Dato : 23-04-13 16:42

Ja - hvad betyder det og især hvad indebærer det.
Hjemmenetværk
Offentligt netværk
Og hvad der ellers er af netværk.

Jeg har deltaget i et spørgsmål - og mangler lidt viden om det.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 23-04-13 16:48

Hvad er Wifi?

Wifi er et engelsk udtryk der er sammentrukket af de engelske ord “Wireless Fidelity”. Wifi er en række standarder inden for et trådløst datanet. Lidt mere nede på jordet står Wifi for trådløst internet de fleste steder man som forbruger støder på betegnelsen.

http://www.quifo.com/teknik/hvad-er-wifi.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 17:20

Ok Ans - hvis det bare er, at man kan koble til netværket rimeligt problemløst.
Men jeg havde bare en fornemmelse af, at det var noget specielt indenfor trådløs forbindelse.
Men det er det så nok ikke.

Jeg har nemlig haft en masse bøvl med et par routere og en repeater (trådløs forlænger) og så kigger man jo i alle retninger for at finde en løsning.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-04-13 17:45

Wifi er trådløst internet, længere er den ikke og det tror jeg faktisk også du har styr på.

Man kan definere de netværk man har sin computer på til at være Domæne-netværk, Privat-netværk eller Gæste-/offentlige netværk. Det bruger man til at indstille Windows Firewallen med forskellige indstiller alt afhængig hvilken sikkerhed man vil have på det netværk.

Er man fx. på et netværk i fx. s-tog vil man definere det som gæste-/offentlige netværk og der vil man så vælge at alt skal være lukket i firewallen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 18:29

Jo jo webnoob - jeg var bare lidt i tvivl.....................og spørger man jo.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-04-13 18:48

Citat
Jo jo webnoob - jeg var bare lidt i tvivl.....................og spørger man jo

Skal du ikke tag så tungt, selv webnoob har ikke "helt" styr på det

Citat
Wifi er trådløst internet, længere er den ikke

WiFi kan sagtens bruges uden Internet adgang, hvilket eks. tit er tilfældet med Video overvågning, som men ikke ønsker på nogen måde skal være tilgængeligt fra Internettet.

Citat
Hjemmenetværk
Offentligt netværk

Dette har ikke kun forbindelse med WiFi, men noget som blandet kommer som et Firewall spørgsmål, da Firewallen vil vide hvor meget den den skal lukke af for omverden.

"Offentligt netværk" og den vil lukke for File / Print delingen, plus en masse andet
"Hjemmenetværk" og File / Print delingen vil være åben for maskiner på samme lokalle IP net

PS. ovenstående er en meget forenklet udgave

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 18:54

JegErHer - det er nok noget af det jeg løb sur i da jeg ville forlænge mit net ud til ca. 40-50 mtr i fri luft og gennem vindue/mur. Det har vi dog opgivet og han køber egen netforbindelse.
Så nu bliver der måske højhastigheds netværk her i huset - med alle de routere og en repeater.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-04-13 19:13

Tja, det med at ha WiFi forlangt ud skal man passe meget på med, mindre man bor på landet med langt til Naboerne og Vej.
Selv den bedste WiFi sikkerhed kan brydes på under 15min med en QUAD core maskine.
Alt hvad din Internet forbindelse bruges til er du ansvarlig for, og det kan være svært at bevise at en anden har "brudt ind" og brugt din Internet forbindelse.
Plus er de på dit WiFi/Net kan de "se" din trafik og bryde ind mellem din maskine og eks. din Bank.

Jo man kan lave Gæste WiFi, så de ikke kan sniffe din trafik, men du er stadig ansvarlig for hvad dine gæster bruge din Internet forbindelse til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 20:44

Mit eget lokale net bliver foruden en nøgle - også med MAC adresse tilladelse.
Vi har hele tiden kørt med nøgle. Og på loggen kan jeg se nogle få angreb som afvises.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-04-13 21:24

ja det er fandens svært når man skal have flere routere til at arbejde sammen. Endnu sværere når man skal have et wifi stræk imellem 2 kablede netværk. Det har vi jo skrevet en del om.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-04-13 21:38

Der er da ikke noget svært ved at have flere routere på samme net. Man skal "bare" subnette sig ud af det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-13 22:14

Nej - det er også kun repeateren som voldede besvær.

En af linierne som stadig virker:
tdc.......skillefilter...........modem...........router1.......switch........router2/med lille lukket netværk
..........................................................router1.......switch....4 tråd/trådløs bærbar/stationær

.........................................................router1.......router2--------------------(repeater 40-50 mtr)

Men nu er det ligemeget med den repeater, så den kommer nok til at virke fint her hos mig selv.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-13 11:49

Tak for svaret ans. Du kan altid finde det der kan bruges.

Også tak til webnoob og JegErHer for den lille debat om emnet.