/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
CD til MP3 fil
Fra : vic200
Vist : 678 gange
200 point
Dato : 21-04-13 17:03

Jeg har en helt almindelig imac og hvordan kan jeg taget et nummer fre en CD og lave det til en mp3 fil som skal sendes pr. mail?
Jeg troede at jeg kunne gøre det i iTunes, men kan ikke finde nogle steder med mp3.
Kan jeg gøre det, hvis ja hvordan?
eller skal der noget andet program til som kan rippe (tror jeg det hedder) en cd på mac?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-04-13 18:20

Itunes plejer at kunne det på en ms windows computer. Men ikke hvis cd en er kopibeskyttet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-13 13:27
Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 200 point
Dato : 22-04-13 15:53

Den letteste måde at rippe en audio CD på, er at bruge iTunes. Det gælder selvfølgelig også på en iMac.
I iTunes kan du indstille hvilket format, du ønsker at rippe dine lyd-cd'er til. I den seneste version (11.0.2) kan du vælge i mellem AAC, AIFF, Apple Lossless, MP3 og WAV, som format på dit rip. For hvert af disse formater kan du indstille hvilken kvalitet der skal anvendes: f.eks kan der til AAC format vælges i mellem bithastigheder fra 64kbps til 320kbps ligesom der til MP3 formatet kan vælges i mellem bithastigheder fra 16kbps til 320kbps. På samme måde kan samplefrekvensen for MP3 formatet også justeres fra 8kHz til 48kHz. Når du ripper fra en almindelig audio-cd opnår du det bedste resultat med en samplefrekvens på 44,1kHz, (den samplefrekvens der anvendes på almindelige lyd-cd'er) og en bithastighed i området 192kbps - 320kbps.
Du finder disse indstillinger ved at vælge "Indstillinger" fra iTunes menu og derefter klikke på knappen "Importindstillinger..." som findes forneden, under fanebladet "Generelt" i indstillingsvinduet. Det er også samme sted du finder indstillinger til hvordan iTunes i øvrigt skal opføre sig når en lyd-cd sættes i computeren. Du kan bl.a. vælge i mellem at lade computeren give sig til straks at afspille cd'en, automatisk at importere indholdet og spytte cd'en ud igen eller hver gang at spørge hvad der skal ske.
Så du skal altså :
indstille hvilket format du ønsker at iTunes skal rippe dine CD'er til
indstille hvad iTunes skal gøre når en CD indsættes

Hvis du f.eks. sætter formatet til MP3 med en samplefrekvens på 44,1kHz og en bithastighed på 192kbps og så indstiller iTunes til automatisk at importere indholdet fra indsatte CD'ere og derefter skubbe dem ud igen, så skulle det hele ske af sig selv i fremtiden. Det kan i øvrigt være en god ide at sætte flueben ud for "Hent automatisk navne på cd-spor fra internettet", hvis du har nætværksadgang når du ripper dine cd'ere. Så undgår du at ende op med en hel masse der blot kommer til at hedde 'Spor 1', 'Spor 2' osv.

Godkendelse af svar
Fra : vic200

Dato : 28-04-13 08:57

Tak for svaret UlrikB.
Rigtig god besvarelse, så selv mig kunne få det til at virke.
Jeg tror nok jeg skal prøve at bruge det ITunes noget mere. Der ligger ret mange muligheder i det program.

Tak for en god besvarelse. Undskyld det sene svar, men jeg har ført her til morgen fået det afprøvet.

vic200