/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
spinfiskeri med flue i å
Fra : josga
Vist : 695 gange
500 point
Dato : 18-04-13 22:29

Hej.

Skal til Norge og bl.a. fiske efter laks med flue, men er i tvivl om hvordan man sammensætter flue/forfang/svirvel/blylod/ til hovedline.
Er der nogen der kan henvise til en side der hel klart fortæller hvordan sådanne sættes sammen med billede og tekst.

mvh. josga

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-04-13 23:51
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-13 02:05

det vil anses for passende, at du bruger en fluestang til jobbet. Jeg vil gætte på, at mange fiskestrækninger ikke må fiskes med andet - og så er der ikke noget med svirvel eller bly. Du skal nok i en fart på biblioteket efter passende litteratur. Er du en tur, du selv har arrangeret, eller bliver du taget med af nogen? Af fiskekortet fremgårdet hvilke fiskemetoder, som må bruges, og hvis der står fluefiske, er det ikke noget med bly og spinnestang!
vh
pbp

Jeg har ikke prøvet i Norge, men i svenske vandløb må man ikke bruge bobleflåd eller anden kastevægt, hvis der står "fluefiskeri"

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-04-13 10:24
Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 500 point
Dato : 19-04-13 15:21

josga ->
Citat
...sammensætter flue/forfang/svirvel/blylod/ til hovedline.

Hvor svært ka' det vær' ? Start fra en ende af
Afstand mellem de enkelte 'dele' afhænger jo af vand/strøm ..på dagen.
Altså bider du forfanget 'på stedet' ...alt efter vind, lys og strøm forhold.
Jeg binder altid mine egne takler 'på stedet' ..og lader mig inspirere af omgivelserne
Der findes INGEN 'facitliste'

Ps. Prøv også med et par glas- eller lysperler i taklet ...på 'stille' dage kan du med fordel benytte et flod til at holde taklet 'palagisk' (= fri i vandmassen).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-04-13 15:27

Ps. Mine kommentar gælder 'våd-fluer'. Jeg har ingen erfaring med fluefiskeri med tør-fluer
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-04-13 15:48

pbp_et-> 'Flue' betyder ...flue! ..også i Sverige/Norge
Selve stangens beskaffenhed ...evt. forfang/lod er uden betydning
...så længe at kunstagnet er en FLUE !

Andre agn som f.eks. naturagn = orm, sild, reje, græshoppe og hva' har vi?
Er selvklart forbudt!
PRÆCIS som kunstagn som = Wobler, blink , spinner, medekroge, bundforfang og ...net!
Naturligvis
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-04-13 15:59

pbp_et -> Det si'r sig selv at fisken IKKE kan bide på et lod, et flod, en lysperle, en svirvel osv.

Det betragtes derfor ikke som et decideret fiskeredskab, med derfor kan derfor stadig være private jord-/fiskevandsejere som har 'fine' fornemmleser og forlanger en fluestang, for at der må fiskes på deres jorde

På 'privat' grund er det ejeren som fastsætter 'reglerne' ...men det har ikke noget med (fiskeri) -lovgivning og -metoder at gøre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-04-13 16:18
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-04-13 16:28
Godkendelse af svar
Fra : josga

Dato : 19-04-13 20:08

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-04-13 10:50

> molokyle: Det er dog imponerende, som du kender til mine erfaringer. Selv har jeg oplevet at se en medfisker blive vist bort fra pladsen med bobleflåd, spinnestang og vådflue ved Sverkestaån i Sverige, fordi han ikke fiskede med fluegrej. Dengang var det et vand under Domänverket, statens skovforvaltning.

Men efter hvad du skriver er der tale om fejlerindring fra min side.