/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Logicboard i Mac Pro
Fra : BerndJ
Vist : 625 gange
100 point
Dato : 12-04-13 15:53

Har i december 2011 (altså for mindre end 2½ år) købt en ny Mac Pro - den nyeste dengang - købspris dengang knap 11.000 kr. Nu melder Mac'en at batteriet ikke lader. Mac'en er sendt via Computercity til reparation. Idag har jeg fået tilbudt følgende løsning:

ny batteri til 1.125 kr
ny logicboard til 4.750 kr
plus løn og fragt ialt godt 7.000 kr.

Jeg er dybt rystet at et kvalitetsprodukt fra Apple efter 2½ år kan gå i stykker med sådan en kæmpe reparation til følge. Er der nogen som har oplevet lignende?? Er der andet at "gøre" (jeg ved ikke, hvad det skulle være ...???) - finde et andet værksted - klage direkte til Appel - klage et eller andet sted hen?? Bare gøre NOGET???? - Eller er det bare "bad luck" ... "shit happens" ... og købe en ny pc - ikke Mac ... .

Hører / læser meget gerne kommentar og foreslag - på forhånd tak!!!

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 13-04-13 08:08

Velkommen til Apples forunderlige verden

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 100 point
Dato : 13-04-13 18:16

Du har selvfølgelig nøjagtig den samme beskyttelse som forbruger, når du køber produkter fra Apple som når du køber produkter fra andre computerproducenter: 6 måneders garanti fulgt af 18 måneders reklamartionsret. Det er ikke uden betydning at kende forskellen på disse to begreber. I garanti perioden kan du forlange varen repareret eller ombyttet til en ny, uden at skulle kunne påvise hvorfor varen ikke virker. I reklamationsperioden kan du kun forlange varen repareret eller ombyttet til ny hvis du selv kan påvise at fejlen på varen skyldes en fabrikationsfejl og ikke er opstået af andre årsager (som f.eks. mishandling eller fejlbetjening), bevisbyrden er altså omvendt. Som sagt er dette grundlag det samme, uanset hvilken producent produktet stammer fra.
Du kan læse mere om disse regler her: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/bevisbyrde
Faktisk er det sådan at Apple yder en udvidet garanti på sine produkter. Altså en garanti som går ud over de lovfæstede krav jeg netop har beskrevet. I stedet for blot at yde garanti i 6 måneder, yder Apple fuld garanti i 12 måneder, altså dobbelt så længe som loven kræver. Det kan du læse mere om her: http://www.apple.com/dk/legal/statutory-warranty/
I dit konkrete tilfælde er der et par ting der straks springer i øjnene:
For det første tror jeg slet ikke på at du har købt en "Mac Pro", som du skriver. Mac Pro er en stor, stationær maskine, den indeholder slet ikke noget batteri og koster i øvrigt noget mere end de 11.000 du skriver at du slap med. Mon ikke det er en "Mac Book Pro" du har købt? Altså en laptop-maskine, med et indbygget batteri. Det passer også lidt bedre med det prisniveau du angiver. En 13" version af Mac Book Pro kom på markedet i oktober 2011. Den blev solgt til en pris omkring de 11.000 (afhængigt af nøjagtig konfiguration, ram, harddisk størrelse osv). Den tekniske betegnelse for denne model er MacBookPro8,1
For det andet så skriver du, at du har anskaffet maskinen "december 2011", hvis det er korrekt så er der altså ikke gået 2 1/2 år siden, sådan som du skriver. Et hurtigt blik på en kalender og det er klart at du stadig har tid til at udnytte din reklamationsret. Den udløber jo først 24 måneder efter købet, hvilket i dette tilfælde altså vil sige december 2013.
For det tredie finder jeg det påfaldende at servicevækstedet tilbyder at skifte logic-board på maskinen, hvis det eneste problem er et dødt batteri. Men måske var der alligevel også andet galt med din maskine? Hvis det kun er batteriet der har et problem, så skulle maskinen jo kunne virke normalt, når blot den er tilsluttet en strømforsyning. Men det fremgår ikke entydigt af dit spørgsmål om det var tilfældet.
Umiddelbart vil jeg tilråde at du forlanger reparationen udført uden udgift for dig, med henvisning til din reklamationsret. Dette forudsætter selvfølgelig, at det er den butik du oprindeligt købte maskinen hos, som du også har indleveret den til service hos. Hvis sælgeren i butikken afviser at lade reparationen udføre uden regning for dig, kan du klage over denne afgørelse til Forbrugerankenævnet her: https://minsag.forbrug.dk/FKVWeb/CheckComplaintStart.aspx
Du skal dog være opmærksom på at det ikke er gratis at få sin klage behandlet (det koster typisk 200-300kr) og at ca. halvdelen af alle sager nævnet behandler, afgøres til sælgers fordel. Men hvis du får medhold i din klage vil butikken miste retten til at lade fejlen udbedre og blive nødt til at lade købet gå tilbage og give dig alle dine 11.000 kr. tilbage igen.
Så hvis du er sikker på at du på ingen måde selv har andel i at maskinen ikke virker (husk at der i disse maskiner er indbygget detektorer som sladrer, hvis der har været væske i maskinen eller hvis den har været udsat for slag eller stød), og du i øvrigt er i stand til at dokumentere købstidpunktet (i form af faktura eller kvittering) så er der ingen grund til at du behøver at affinde dig med situationen.
Du bør, under disse forudsætninger, enten kunne få reparationen udført gratis eller kunne få alle dine penge tilbage igen.
Du kan også søge yderligere råd og vejledning ved at henvende dig til forbrugerklagenævnets hotline på telefon nr. 70 13 13 30 (åbent dagligt kl. 9-12).

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 13-04-13 23:45

Tak for svaret UlrikB.