/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
teleskop staafod
Fra : svendgiversen
Vist : 799 gange
145 point
Dato : 11-04-13 20:03

Jeg var meget glad over at have fået en lille ståfod gratis med oven i handelen,
da jeg købte mit dyre Swarovski teleskop her syd for grænsen.

Indtil jeg kom hjem og skulle præsentere besparelsen?

Den passer perfekt i vindues karmen på første sal, hvor jeg kan se helt til Flensborg
men AK, ikke godt nok for min kone, som siger:

Har du råd til at købe et teleskop til 20.000 kr har du også råd til at ofre en stabil trefod.
Og jeg må give hende ret, vor lille nevø kunne jo vælte det dyre, svagt fundrede teleskop...

Så lige nu efterlyser jeg en stabilt trefod til mit teleskop, som jeg henter i morgen,
det behøver ikke også at være Swarowski, som er meget dyr og tung,
men gerne et der kan holde og bevare horisont niveauet hele vejen rundt...

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 145 point
Dato : 11-04-13 22:00

Tror ikke en anden tripod gør det mere sikkert.
Kan du ikke bare sætte den fast på en tung plade.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-04-13 18:27

Jo, det har jeg overvejet, men den er stadig for lille og ikke stabil nok.

Jeg har nu bestilt en rigtig 3 fod til 139 €, som jeg får for 100 €,
mod at aflevere den lille 3 fod, som jeg fik gratis med i min første handel.

Ikke den bedste dag at afprøve min nye Swarovski, med tåge over Flensborg fjord,
men jeg har allerede nu observeret detailler jeg ikke kendte:

Næsten 10 kilometer væk, godt halv vejs til Flensborg, ligger der er badebro,
på den danske side, næsten mage til vor...

Og lige over for, på det tyske næs, ligger der en gård, som jeg troede lå bag en skrænt,
den ligger på flad mark, med skønne grønne marker rundt om.

Vi vil nu besøge begge steder og placere små flag, som vi så måske kan se hjemmefra?

Med vor nye Swarovsk, som jeg stærkt kan anbefale,
købt i Epping Jagd i Flensborg til under 75 % af prisen i Danmark...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-04-13 18:33

havde det været mig, så havde jeg lavet en betonklods og dyppet stativet ned i det,
eller svejset en køreplade på = kom og vælt mig

Men det skal jo også se pænt ud, trods alt, jeg har selv haft problemet med masser af katte
der pludseligt skal op i noget der ikke LIGE er til dem, at lege med.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-04-13 18:34

NB: ser vi snart noget af alt det, vi andre ikke kan se.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-13 13:43

Nej, der er tåge i dag over fjorden,
og hvordan får jeg mine fantastiske natur oplevelser overført til hjælpeløse kandu?

Jeg har nu flyttet mit helt fantastiske teleskop op på første sal, ca. 12 meter over havoverfladen.
og jeg tror kimningen er ca 10 km væk, jeg kan se "nabo" broen og andre ting ca. der,
men så nok ikke strandbredden ved Flensborg ca 20 km væk??

Hvem kan vejlede mig om hvad der er skjult på grund af jordens krumning???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-13 16:19

Noget stemmer ikke, nabo broen som jeg kan se det hele af, er ca. 7 km væk.
og jeg kan ikke se meget længere...

Så nu har jeg målt vor teleskop højde, og den er ikke 12 meter, men højest 6, snare 5 meter,
på første sal, bare der ikke bliver højvande...

5 meter skulle give knap 8 km til kimningen, og det ser ud til at stemme.

Så jeg må nok se bort fra at observere badepigerne på stranden i Flensborg,
så højt er vort hus ikke; efter mine beregninger skal jeg op i over 30 meteres højde??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-13 19:18

Jeg ved ikke hvordan jeg overfører fra Excel til kandu,
men her er først søfarts kimingen fra 1 til 32 meter: formel sqrt (13 *h)

og dernæst den teoretiske, der ikke tager hensyn til lysets afbøjning:

Da vi er oppe ca 6 m højde er afstanden til kimningen enten 8832 eller 8860 meter,
eller deromkring, godt nok for mig, og bemærk kun over 30 meters er højde vinder afbøjningen.

13000

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-04-13 20:03
Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-04-13 20:11

piaskov

svendgiversen har købt og skrevet hvor meget/lidt det kostede

Citat
Jeg har nu bestilt en rigtig 3 fod til 139 €, som jeg får for 100 €,
mod at aflevere den lille 3 fod, som jeg fik gratis med i min første handel.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-13 20:41

Ja jeg har købt/bestilt en bedre 3 fod, også med stor rabat hos Epping Jagd i Flensborg...

Og undskyld at spørgsmålet har udartet til noget med hvor langt vi kan se.
Nogen vil kunne genfinde formlerne i tidligere spørgsmål om kimning...

Først nu er ser jeg helt tydeligt at Jorden er rund,
hvordan kunne nogen i middelalderen true nogen til at tilstå at jorden var flad?

Jeg mener at man allerede i oltiden udnyttede data i Ægypten til at måle afstanden til Solen,
næsten rigtigt, og selvfølgelig forudsat at både den og Jorden var rund.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-13 09:41

Tak for svaret mig-selv.