/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Benzinforbrug?
Fra : majapedersen85
Vist : 965 gange
100 point
Dato : 07-04-13 18:41

Hej

Nu sidder vi her hjemme og snakker om benzinforbrug og hvad man kan sparer ved at lade bilen stå.

Nu er mit spørgsmål så: Hvad koster det ca i kroner at starte bilen, køre en tur på ca 1 km og derefter slukke bilen igen? I ved den tur hvor man lige køre på Tanken, slukker bilen, handler, starter bilen igen og køre hjem :)

kunne være super lækkert hvis nogen lige havde en ide/ forstand på det

på forhånd tak ;)

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-04-13 19:29

Hvis du kunne sige et antal kilometer årligt kan det bedre lade sig udregne, -så har FDM nogle tabeller. Men det er umuligt at udregne det som du efterlyser uden det, for der er afskrivning og koldkørsel og forsikring og miljøafgift at indregne. Men regn med det er de dyreste kilometer du taler om i dit eksempel, og hvis du kun kører den slags kørsel og måske i en dieselvogn kunne det dreje som endog meget store summer, da de fleste dieselmotorer ikke ville kunne holde til dette kørselsmønster.
Så betragt dit spørgsmål som irrelevant. -Desværre.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-04-13 19:32

Tænk også på hvad det koster at købe bilen,forsikringer,vægtafgift ,slitage ,værksted,benzin,parkering. Du kan tage meget taxa for de penge du sparer hvis du ikke har bil.
alimak

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-04-13 20:05

Citat
Hvad koster det ca i kroner at starte bilen, køre en tur på ca 1 km og derefter slukke bilen igen?

det koster brændstofforbruget,..
kører ikke ret langt pr/L ved småture, koldstart og opvarmning,
faktisk svarer / slider en (1) koldstart (iskold) til flere tusinde km kørsel med varm motor,

+ en smule slid på dæk, evt. forbrug af sprinklervæske, mm,
skal vi skyde forsigtigt på 2 - 3 kr.

alle de faste udgifter skal betales uanset du kører eller lader bilen stå,....

omvendt har bilen ikke godt af at stå i længere tid uden at blive brugt, ! ...
(omtrent som mennesker)

det er noget helt andet hvis spørgsmålet handler om,.. bil / ikke bil,
- bil VS Cykel / Bus / Tog,.. osv. ...

ikke medregnet er,... manglende motion,....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-04-13 21:01

Ved så små ture kan du ikke regne med brændstof forbrug pr kilometer,
det koster væsentlig mere at få en kold motor i gang og bilen varmet op.

Snarere 10 end 4-5 kroner, hvis vi regner det hele med.

Og det er jo noget hverken motor, batteri eller du selv har godt af,
så alt under 10 km, tag din cykel...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-04-13 00:49

En mekanikker gav denne tommelfingerregel:
Den første km koster det samme i brændstof som motorstørrelsen i liter.

Kommentar
Fra : majapedersen85

Dato : 08-04-13 07:56

Citat
Den første km koster det samme i brændstof som motorstørrelsen i liter.

Lad mig lige forstå det rigtigt, så hvis du har en 1,6'er så skal man regne med at det koster 1,6 liter den første km.

eller hvad?

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 08-04-13 09:33

Er det ikke en del af glæden, at kunne hente rundstykker ved tanken, måske er det lige på dette tidspunkt at benzinen er billigst.
Motion er sundt, så gå eller tag cyklen når vejret tillader.
Benzinforbrug ca. 3/4 litter bencin for en retur, alt afhængig af det som før er skrevet.

Har man ikke råd til disse små glæder så sælg bilen.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 08-04-13 14:57

Citat
Lad mig lige forstå det rigtigt, så hvis du har en 1,6'er så skal man regne med at det koster 1,6 liter den første km.

eller hvad?

Aa,.. det er vist lige i overkanten,...

personligt har jeg selv lidt af samme 'køre-teknik',
især i for- og efterårsmånederne,

hvis jeg kører pænt (meget pænt) .. kan jeg køre ca 15 km/L
på langture,.. (kun landevejskørsel) .. ca. 16 - 17 km/L

ved småture som du beskriver,
altså mange små-ture á 1 - 3 km. kører den betydelig mindre
dvs. omkring 10 - 12 km/L

-- 10 - 12 km/L er ca. prisen på en liter benzin,.. altså 1 kr. pr. kørte km.
det er brændstofforbruget ALENE,....

hertil skal faktisk lægges alle udgifter i forb. med at KØRE i bilen,
dvs. udgifter til mekaniker / værksted (hvis du ikke selv rep. bilen)

hvorimod afskrivning,.. (bilens faldende værdi)
vægtafgift / grøn-afg. forsikring,.. alle løbende udgifter,.
skal betales uanset om bilen kører eller holder stille,

hvis du KUN bruger bilen til at køre til tanken og handle, er alle udgifter incl.
hvis bilen også bruges til andre formål,
er det ikke alle udgifter der skal medregnes,... for at køre på tanken og handle (kr/km)

hvis du vil vide hvad en typisk bil koster ejeren, .. kr / pr. kørte km, ALT incl,
så er det bare at google,. dit spørgsmål,
fx.
http://jyllands-posten.dk/motor/article4083757.ece

godt nok fra 2009,.. så det er ikke blevet billigere, ...

Citat
Din bil koster dig 3,76 kr. per kilometer

Citat
FDM har opstillet regnestykker for forskellige bilmodeller, men for en typisk familiebil til omkring 200.000 kr. vil det koste 3,76 kr. for hver kilometer, når der regnes med værditab over en fem-årig periode med 20.000 kilometers kørsel om året. Hvis din bil i stedet har kostet omkring 350.000, vil kilometerprisen være 5,25 kr........ bla bla bla ..

Citat
Hvis du som pendler har brugt for at køre i en billig bil, skal du ifølge Motor vælge en Toyota Aygo eller en "grøn bil" som Skoda Fabia Combi Greenline. Toyotaen kan køres for 2,21 kr. per kilometer, mens Skodaen koster 2,98 kr. per kilometer.

Se FDM's regneeksempler

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-04-13 16:23

Citat
Lad mig lige forstå det rigtigt, så hvis du har en 1,6'er så skal man regne med at det koster 1,6 liter den første km.

stort set ja, lidt mindre på en varm sommerdag, lidt mere på en kold sur dag.

Hvis du gider, kan du efterprøve det ved at tage dit antal af koldstarter og trække det fra distance og forbrug, så vil du opdage, at dine km pr liter for den resterende kørselbliver langt mere ensartede.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-13 16:46

Så bliver den først kørte kilometer med vore benzin priser jo næsten 20 kroner,
og det er da vist for meget, men lad være med at tro at du kan køre til bageren for et par kroner.

Mit bud er stadig ca. en tier, og mit råd er stadig, tag din cykel...

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-04-13 17:26

Citat
stort set ja, lidt mindre på en varm sommerdag, lidt mere på en kold sur dag.

Uhhh, ha da da,.........

10 x 1.6 = 16 liter,................. x 2 = en alm. tank-fuld benzin,
altså 20 (tyve) starter / køreture á 1 km. .... på ca. en normalstørrelse benzintank-fuld,
DET lyder sgu vildt,..
hvad er det for et motordrevet køretøj vi taler om her,... ?

så kan jeg regne ud at min bil må være noget ganske særligt,...

til trods for at det er en alm. gennemsnits bil på 1,4 L (1400 cm3)
kører den over 10 (ti) gange så langt på literen som din 10 tommelfingrede Mekanikers
selvopfundne 'regler',... foreslår,.. (også i koldt vejr,.. også ved småture)

til orientering,... så efterprøver jeg det jævnligt,..
fordi der er indbygget Km/L måler i bilen,

i denne tid kører jeg stort set kun små-ture,.. á 1 - 3 km,
og kører alligevel 10 - 12 km/L

i modsat fald,.. skulle jeg tanke op for hver 20. køretur / start-stop,
det er BESTEMT ikke tilfældet.

det er muligt din 'makanikerstitommelfingerreglel'
passer på en gl. Volvo der har rundet 2 mill. km, og ikke kan starte ved egen kraft,

men en alm. moderne gennensnits-bil,....

end ikke hvis ALLE udgifter (incl. afskrivning / vedligeholdelse) medregnes
kan det løbe op i nærheden af 5,.. eller 10 kr pr km.
det burde være logik, og alm. sund fornuft.

http://jyllands-posten.dk/motor/article4083757.ece

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-04-13 17:41

majapedersen85, -bliver du klogere?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-04-13 18:29

Hvor om alting er, hvis det er et enkeltstående tilfælde sker der ikke det store ved det, såfremt bilen efterfølgende får en længere tur og bliver ordentlig varm, får ladet batteriet op etc. Men hvis den udelukkende kører ture på 1 km er det hårdt ved motor og batteri m.v. og jeg ville NØDIGT overtage sådan en bil.
Vi havde en gang en nabo, der tog bilen over på den modsatte side af gaden, når hun skulle handle - når den ellers kunne og ville starte. Den fik jævnligt starthjælp og formaninger om lange ture etc. og Gudhjælpemig om ikke kvinden stoppede lige ovre på modsatte side !
Forbruget ? Det kan man vist ikke gøre op, men det er korrekt, at sliddet er uforholdsmæssigt stort ved koldstart kontra længere ture.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-04-13 18:38

På landevej klarer min omkring 11km/l
Daglig kortturs bykørsel 3-7km/l men så er tanken også en enkelt liter større end de 30.

Godkendelse af svar
Fra : majapedersen85

Dato : 08-04-13 22:09

Tak for svaret EA_HS.

Der var mange gode bud. Det var nu også bare et af de der snik snak emner vi lige kom på men egentlig meget rart at have en lille fornemmelse af hvad man igrunden kan spare ved at bruge de to ben man har i stedet. :)