/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Er stige reoler out
Fra : svendgiversen
Vist : 2087 gange
258 point
Dato : 03-04-13 14:21

Efter at jeg har overtaget ateliet som værksted,
kniber nu med at få plads til min kunstner kones malerier
og jeg er blevet bedt om at lave en kunstner reol.

De bredeste malerier er på en meter og jeg prøver at finde så brede reoler, men forgæves,
i stedet for selv at bygge den op i brædder, overvejer vi nu alternativer, som stige reoler,
ribber fra en gammmel skole eller ligninde, vi har været i 5 forretninger uden at finde noget?

Hvem har et forslag til en kunstner reol med plads til 30-40 malerier på højkant??
gerne i lidt mere gedigent træ end almindelig fyrre træ...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-04-13 14:29
Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-04-13 14:36

Trævarerfabrikkernes udsalg ( http://www.traevarer.dk ) har ABC-reoler (stigereoler) og der har jeg købt hylder i 1m bredde

Kommentar
Fra : vith

Dato : 03-04-13 15:01
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-13 15:38

Mon ikke det nærmere er lagerreoler der skal bruges, disse er 60-80 cm dybe og har kraftige vanger, skilderierne kan så stå på tværs.

De kan købes brugte for en slik, f.eks her.
http://www.loareoler.dk/brugte-lagerreoler-c-209_40.html

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-04-13 15:38

jeg tænker du kan lave nogle reoler, svarende til billede nr. 3.

her:

http://www.scan-flex.dk/1940/arkivindretning/museum/museumsindretning-magasinindretning/

Kommentar
Fra : vith

Dato : 03-04-13 16:02

Glem det jeg skrev - jeg troede, at man skulle kunne se malerierne.

Kunne du bygge noget i denne stil?:

http://www.trendsales.dk/listings/retro-mega-fed-retro-garderobe-opbevaring-hylde-knageraekke-hukit-rabo/28481228

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-04-13 16:08

IKEA har 50 cm dybe lagerreoler. Sådan to uden på hinanden ville kunne løse dit problem. Nabostiger kan holdes sammen med bræddebolte.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-04-13 16:12

IKEAs hedder GORM, og én af dem er brutto 55 cm dyb. to bliver 110 cm.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-04-13 16:15

Du skal selvfølgelig ikke have diagonalkryds på den yderste, og hvis den samlede tykkelse af malerier er under ca. 80 cm * 2 etager, kan du nøjes med et system til omkring 560 kr. plus fragt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-04-13 16:17

Materialet er i øvrigt grantræ, og hvis du bolter en vange eller to fast i væggen, er der ikke noget, der flytter sig i stille vejr.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-13 16:40

Foreløbig tak,

og nej ikke alu, men pænt træ, der er fine bøgetræs møbler overfor,
og også nej, malerierne skal ikke kunnes ses i opmagasineret tilstand.

Jeg har dog planer om et senere reolsystem hvor udvalgte billeder elektronisk føres frem til beskuelse,
men ikke i denne omgang.

Og ja, med de ønskede dimensioner er vi vist fremme ved lager reoler,
men igen 110 cm er for meget, den nærmeste radiator er en meter væk,
så hellere 80 cm og de største malerier får lov at rage lidt ud...

Igen ikke billigt grantræ, vi vil gerne ofre noget mere gedigent,
vi tager til Sønderborg igen i morgen og til Flensborg på fredag...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-04-13 17:00

Gorm fåes også i 30 cm (netto) dybde, 35 brutto.

Bruger dem selv i værkstedet. De er stabile, lette at stille op og relativt solide.

Men god jagt!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-13 17:27

Citat
Jeg har dog planer om et senere reolsystem hvor udvalgte billeder elektronisk føres frem til beskuelse,
men ikke i denne omgang.

Så skal Du vist have fat i loftskæderne fra et nedlagt slagteri

Med lagerreoler får Du jo også stålhylder så kanten af billederne glider lettere på underlaget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-13 19:37

Hvis du har en søjleboremaskine på det værksted, kunne du jo bygge din egen stigereol.
Stigerne som en gymnastik ribbe, og ca 2cm. rundstokke. Hullerne laver du med en endefræser, ikke helt i gennem så ripperne kan fikseres med en skrue 3 - 4 steder.

Materialer
Stigetræ og finerplader

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 258 point
Dato : 03-04-13 20:20

IKEA har, som pbp_et nævner, et system der hedder GORM.

De har også et som hedder IVAR, og jeg mener at huske, at det er en bedre kvalitet og lidt pænere end GORM.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-04-13 20:44

Citat
De har også et som hedder IVAR, og jeg mener at huske, at det er en bedre kvalitet og lidt pænere end GORM.

Ivar er lavet af fyrretræ.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-04-13 20:48

Ikea's Ivar er her: http://www.ikea.com/dk/da/search/?query=ivar

Ivar reolen er meget anvendelig, jeg har en dyb (50 cm), 2 sektioner sammen (ved siden af hinanden), den ene har jeg indrettet til pc, med hylder over (og har selv lavet tastatur-udtræk), den anden har jeg indrettet til symaskine, også med hylder over.

Men jeg ikke indtryk af, at det er det svendgiversen, og kone, er interesseret i.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-04-13 23:24

Ivar er lavet af gran ligesom Gorm. Det er i øvrigt svært at finde ordentligt fyrretræ, selv i Sverige. Der påstår de rask væk på savværker og i tømmerhandler, at deres materiale er fyr, selv om det skriger GRAN langt væk. Mærkeligt nok, for langs skovvejene ligger der mange steder fyrrestokke i pæne længder med kerne og alt. Gad vide hvor de gør af det!
Det er i hvert fald ikke til avispapir og køkkenruller, for stokkene er ikke skåret af til 3,00 meter som massevedsstokkene er.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-04-13 06:50

Citat
Ivar er lavet af gran ligesom Gorm.

Under produktbeskrivelse står der, at Ivar er lavet af fyr.

Egentlig troede jeg, at fyr og gran var det samme, men ved hjælp af google fandt jeg så ud af noget andet.
http://www.antikabc.dk/frontpage.aspx?id=0&type=6&dbid=6755

Nu er alt jo relativt, men jeg synes nu, at der er nogle rimelig store knaster på de skabslåger, jeg har på min anden Ivar reol.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-04-13 07:02

Hmmm, jeg sad og tænkte lidt over det med gran og fyr, og kom i tanker om, at for mange år siden var jeg i Canada og besøge en kammerat, hvis familie havde et skovhugger-firma, og jeg er ganske sikker på, at de talte om "douglas-fyr".

http://www.fdm-travel.dk/canada/vestlige/alberni-valley-og-douglas-fyr.html

http://da.wikipedia.org/wiki/Douglasgran

Og på Ikea's hjemmeside, under "Gorm" står der både gran og fyr.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 04-04-13 07:14

Vores IVAR reoler er godt nok meget gamle, men de er lavet af Fyr

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-04-13 07:52

Det er mine gamle også, men de nye i IKEA er af gran

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-04-13 10:25

Citat
Det er mine gamle også, men de nye i IKEA er af gran

Citat
Under produktbeskrivelse står der, at Ivar er lavet af fyr.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-04-13 10:52

Som jeg har skrevet et par gange, påstår tømmerhandlere og savværksejere, at gran er fyr. Det samme gælder møbelkræmmere. Bygningsmyndighederne her og i Sverige har givet op og sætter lighedstegn mellem træarterne og giver dem samme styrkeklassifikation. At der står fyr i et IKEA-katalog er ikke en sandhedsindikation. Papir har ved mange lejligheder vist sig meget tålmodigt over for udsagn med stærkt afvigende lødighed.
I øvrigt har et nærmere kig på mine Ivar-reoler fra gamle dage røbet, at de fleste af vangerne er af gran. Dengang hed de i øvrigt BOSSE, men de er kompatible med Ivar.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-04-13 13:43

Citat
I øvrigt har et nærmere kig på mine Ivar-reoler fra gamle dage røbet, at de fleste af vangerne er af gran. Dengang hed de i øvrigt BOSSE, men de er kompatible med Ivar.

Må jeg have lov at spørge hvordan du ser, om det er gran eller fyr?

Der er jo ikke noget at sige til, at der kan opstå misforståelser når selv canadiske skovhuggere kalder det douglas-fyr.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-13 15:37

Nu kan de fleste jo se forskel på et gran og et fyrretræ,
også selve træet er der stor forskel på, gran er langt løsere billigt træ end fyr,
og ja der findes finere udenlandske fyrretræs sorter, der nærmer sig hårdt træ i kvalitet.

Iøvrigt har vi købt en en høj barneseng i Biva for 1500 kr,
med trappestige op til sengen i næsten to meters højde, den skal vi jo ikke bruge,

men der er pæne stolper og brædder i høvlet, hvidbejset fyrrretræ,
lige passende til en ca 120 gange 80 cm kunstner reol...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-04-13 16:09

Til Troldepige: Fyr hedder på udenlandsk PINE, mens gran oversættes til Norwegian fir (rødgran), Douglas fir, eller spruce (sitkagran).

En helt anden sag er, at Svend slet ikke vil have at hans værksted ligner et værksted!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-13 16:56

Jo, mit værksted ligner et værksted med stålreoler, alskens værktøj og sogar en høvlebænk i træ.

Det er min kones atelier, der er flyttet indenfor, og det er her den nye kunstner reol skal stå...

Jeg ved ikke hvad forvandlingen fra høj barneseng til maleri magasin hedder,
men det bliver en udfordring, heldigvis er der er nok af godt behandlet træ,
og billigere end vi kunne købe det i rå brædder og stolper...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-04-13 21:35

Citat
Til Troldepige: Fyr hedder på udenlandsk PINE, mens gran oversættes til Norwegian fir (rødgran), Douglas fir, eller spruce (sitkagran).

Jeg skulle have fulgt min første indskydelse, at kigge i ordbogen inden jeg skrev herinde.

Mange tak for din forklaring.

Men når nu jeg har en Ivar reol stående, som jeg troede var af fyr, men som det nu påstås er af gran, er der så nogen måde hvorpå jeg kan se om det er det ene eller det andet?

Egentlig ikke fordi det gør nogen forskel, jeg er glad for mine Ivar reoler uanset hvad de er lavet af.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-04-13 23:40

Til Troldepige: Gran har mange knaster, mens godt møbelfyrretræ har få eller ingen. Desuden er gran lysere end fyr, mere åbent og løst i veddet, Fyr er gennemgående tættere, kortere mellem årringene og har i gode stykker kerne, som er hårdt og over i det rødbrune.
Spruce, som sjældent ses i Europa, er lyst men væsentlig hårdere og stærkere end rødgran uden at være så tungt som fyr.
Henne i tømmerhandelen kan du se fyr: det er det man laver lister af, det er knastfrit i store længder, og det koster kassen! Gran er det med en masse store knaster i.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-04-13 05:34

Citat
Det er mine gamle også, men de nye i IKEA er af gran

Hvad er så forskellen på IVAR og GORM? Bortset fra prisen? Jeg troede nemlig forskellen var træsorten

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-13 08:20

Citat
Gran er det med en masse store knaster i.

Hmm, her står, at gran har små knaster:
http://www.antikabc.dk/frontpage.aspx?id=0&type=6&dbid=6755

Når jeg kigger på mine reoler (Ivar), så er der stor forskel på størrelserne af knaster, på nogle hylder er der små knaster, men på andre hylder, og nogle skabslåger, er der en del større knaster.

Måske er der brugt både gran og fyr.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-04-13 15:27

Tak for svaret pifo.

jeg tror Ivar kommer tættest på det vi købte...