/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Caps & Num Lock problemer?
Fra : mari7anne
Vist : 810 gange
100 point
Dato : 03-04-13 12:04

Hej herinde. Ved ikke om dette er det rigtige forum at spørge i, men her kommer spørgsmålet!

Jeg har købt en bærbar pc (Acer Aspire V3) med (dumme) windows 8 på. Den bliver jeg aldrig helt glad for. Men... til spørgsmålet: Jeg kan ikke se nogen indikator for om Caps Lock og Numlock er slået til eller ej. Det er ret irriterende, når man har siddet og skrevet en hel masse og så opdager at caps lock har været sat til, så alting står med STORE bogstaver. Har svært ved at se det fornuftige i det. Findes der en løsning på det, eller er det bare et nyt ´smart´tiltag man skal leve med? Vil rigtig gerne høre fra Jer omkring det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-13 12:15

Kigger Du ikke på skærmen mens Du skriver ?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-04-13 13:18

Du vil simpelthen have en lampe til at lyse under skærmen, så du undgår at skulle se på skærmen for at se at du skriver med stort? Der burde komme en indikation på skærmen, når du slår caps-lock til og fra. Men ellers kan jeg kun anbefale at deaktivere knapperne, det kan du f.eks. gøre med et program som SharpKeys.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-04-13 13:38

Citat
Jeg kan ikke se nogen indikator for om Caps Lock og Numlock er slået til eller ej.

Heller ikke her.Så vidt jeg husker,har der ikke været lys i tastaturerne,siden man brugte Win 3.11 og Win 95.Akja,det var dengang.

Man kan da egentlig godt,kalde det et tilbage skridt,at det mangler.

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-04-13 14:23

Citat
Heller ikke her.Så vidt jeg husker,har der ikke været lys i tastaturerne,siden man brugte Win 3.11 og Win 95.Akja,det var dengang.

Det passer nu ikke... På mit Acer tastatur lyder knapperne da fint (stationær ganske vist).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-13 15:06

Jeg har da et "lys-orgel" med 4 lys til HD aktiv / Num Lock / Caps Lock / og en jeg ikke kan huske,
på lidt ældre Zepto.

Kører du programmerne direkte fra startbilledet, eller slår du over til den gamle udgave med et klik på de 2 blomster.

Kommentar
Fra : mari7anne

Dato : 03-04-13 18:58

Luffe A : Nej jeg kigger ret sjældent på skærmen når jeg skriver. Kan bedre li og kigge på tastaturet og jeg kan heller ikke huske hvor de forskellige taster sidder henne. Omkring det med de STORE bogstaver, er det jo også når man skriver forskellige adgangskoder på sider du skal ind på og da de vises som *** og ikke bogstaver, så får man ofte beskeden, at det er forkert login man har skrevet, p.ga det står med stort, hvilket man ikke kan se.
Fun 2 : Jeg ønsker ikke at deaktivere knapperne. Ville blot vide om det kun er mig der synes det virker dumt, at man ikke kan se en indikator for, hvornår Caps og Num er til eller fra. Og ligeledes om der var noget der ikke var sat ordentligt til i min nye pc, siden jeg ikke kan se en indikator?
Mosebaek: Den bærbare som gik i stykker for mig, var kun knap 2 år gammel, havde windows 7 og havde indikatorlys der viste om knapperne var til eller fra.
marken84: Det har du ganske ret i.
Eyvind: Jeg har fået ilagt et lille program som gør, at jeg altid starter op direkte på skrivebordet. Gider ikke de dumme gadgets som windows 8 starter op med. Hvis jeg ville have haft en tablet så havde jeg købt sådan en. Min pc er ikke en tablet og kan ikke forstå at de laver en pc´s op start på den måde. Jeg er ikke glad for opstarten med alle de gadgets. I starten kunne jeg slet intet finde herinde. Okay kald mig gammeldags, men jeg syntes nu det var ret med indikatorer og at man kunne finde ting herinde. Jeg har fået en windows 8 til at agere (næsten) som en windows 7. Havde jeg kunnet vælge, havde jeg valgt en pc med 7´eren på i stedet for denne version.
Men tak for Jeres svar. Jeg må vist bare leve med at der ikke er indikator i min pc.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-13 19:24

Men ja - du har ret, for det er irriterende at skrive en hel masse og så opdage, at det første store bogstav er blevet lille og resten ER STORE BOGSTAVER, fordi jeg ikke kiggede på lys-orgelet
Jeg har da også prøvet at hamre mine fingerspidser til blods fordi et password ikke virkede.

Og så lige en lille fidus til at finde rundt i win 8.

Lav en mappe på skrivebordet, og omdøb den til denne linie (kopier den over)
GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

Så skulle der komme et flot lille ikon, som er en genvej til det meste af hvad du kan skrue på.

Ps. den kan bruges i XP / Vista / Win 7 / Win 8

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-04-13 19:53

Du kan lave en lyd indikator når man slår caps til/fra
http://www.youtube.com/watch?v=ANqslaCpeQo

Ikke optimalt men bedre end ingen.

Der er os en mulighed med et lille program som lægger sig nede ved uret.
Caps Lock som hentes her http://www.georgejopling.co.uk/capslock/capslock.html
nederst på siden, pak ud og installer

Godkendelse af svar
Fra : mari7anne

Dato : 03-04-13 21:55

Tak for svaret Eyvind.

Og for God Mode. Det er suverænt med den knap og den er jeg glad for. 1000 tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-13 22:02

Og har du brug for flere små trick, så søg på win8 / windows 8 i tip her på Kandu.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-04-13 22:04

Selv tak!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-04-13 22:07

For dårligt, her kommer man med en løsning, så kan lortet ikke bruges

Kommentar
Fra : Eyvind