/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Har I muligvis læst det her?
Fra : Tonganeseren
Vist : 1169 gange
200 point
Dato : 29-03-13 14:35

Sakset fra dagens udgave af EB:Her sættes "viden" op mod det modsatte - nemlig!!!!!

Angrebene vil særligt være rettet mod børn og svagelige. Det forklarer Valerius Geist, professor ved Faculty of Environmental Design på Universitetet i Calgary i Canada. Han har skrevet talrige artikler og bøger om ulves adfærd rundt om i verden, og hvordan de har tilpasset sig nye forhold, hvis de er migreret ind i nye områder. Det skriver Søndagsavisen.

Når de totalfredede ulve erfarer, at menneskene ikke gør dem noget, så bliver det farligt, siger han til Søndagsavisen.

Læs også: 100 ulve på vej til Danmark

Læs også: Det VAR en ulv, der lemlæstede får

- Hvis ulvenes tilstedeværelse accepteres af mennesker, så vil de angribe børn og svage grupper såsom handicappede, siger Valerius Geist.

Han forklarer, at Danmark er så tæt befolket, at ulvene vil vænne sig til mennesker og med tiden opfatte dem som bytte. Han siger desuden, at ulve aldrig tidligere har kunnet leve side om side med mennesker i et landskab med marker og menneskelig bebyggelse over det hele.

Valerius Geist fortæller endvidere, at ulven først vil finde føde i skraldespande og jage hunde, katte og husdyr. Det danske råvildt vil hurtigt blive fordrevet. Herefter vil de angribe mennesker, forklarer han.

Ulve skal standses

Han mener, at den danske regering må sætte en stopper for ulvenes indtog i Danmark.

- Ulven må fjernes, så snart den dukker op. I stedet må man støtte de internationale bestræbelser på at holde ulvene i store reservater, der er fri for mennesker. Ulvene kan ikke være i kultiverede landskaber, siger han.

Ella Maria Bisschop-Larsen, præsident i Danmarks Naturfredningsforening, mener at Danmark må acceptere, at den fredede ulv gør sit indtog i Danmark og henviser til, at ulvene ikke har forårsaget meget skade i Tyskland og Sverige. Her yngler ulvene dog primært i mere øde områder.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-03-13 14:49

Ja der er snart ikke grænser for hvad vi skal acceptere af nytilkomne.
Det er nok mest for at Danmarks Naturfredningsforening kan pleje deres ejen lille hobby og nysgerrighed.............mere end at pleje naturen som ellers lever i fordragelighed med menneskerne.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 15:53

I BT - af samme dato, kan man læse noget lignende:
Citat BT:
Hvis ulve får lov at slå sig ned i Danmark, er det kun et spørgsmål om tid, før de vil angribe mennesker, siger en af verdens førende ulveeksperter.

Danmark er så tæt befolket, at ulvene vil vænne sig til mennesker og med tiden opfatte dem som bytte.

Sådan lyder advarslen fra en af verdens førende ulveeksperter, Valerius Geist, der er professor ved Faculty of Environmental Design på Universitetet i Calgary i Canada og har skrevet talrige artikler og bøger om ulves adfærd rundt om i verden.

- Hvis ulvenes tilstedeværelse accepteres af mennesker, så vil de angribe børn og svage grupper såsom handicappede, siger Valerius Geist til Søndagsavisen.

Han forklarer over for avisen, at ulve aldrig tidligere har kunnet leve side om side med mennesker i et landskab med marker og menneskelig bebyggelse over det hele.

Valerius Geist tilføjer, at ulven først vil finde føde i skraldespande og jage hunde, katte og husdyr, og at det danske råvildt hurtigt vil blive fordrevet, hvorefter ulven vil angribe mennesker.

Af den grund bør den danske regering sætte en stopper for ulvenes indtog i Danmark, mener han.

- Ulven må fjernes, så snart den dukker op. I stedet må man støtte de internationale bestræbelser på at holde ulvene i store reservater, der er fri for mennesker. Ulvene kan ikke være i kultiverede landskaber, siger Valerius Geist til Søndagsavisen.

Ella Maria Bisschop-Larsen, præsident i Danmarks Naturfredningsforening, mener at Danmark må acceptere, at den fredede ulv gør sit indtog i Danmark og henviser til, at ulvene ikke har forårsaget meget skade i Tyskland og Sverige. Her yngler ulvene dog primært i mere øde områder. Citat slut.

Det er rart, at der nu kommer faktuelle ting på banen. Da jeg arbejdede i Jävle (Nordsverige) så jeg masser af ulve, og mine iagttagelser stemmer overens med indholdet af de to artikler.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 29-03-13 15:58

Ikke nogen ny og original tanke: indfang et par (han & hun) fra det idylliske udkantsdanmark og genudsæt dem i Grib Skov - så skal I se omgående handling.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 16:03

Yes Sir!!!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 16:14

Jeg arbejdede engang som afløver i en svensk virksomhed - som foretog rydninger i Gävle og nabokommunerne.
Mens vi opholdt os i nærheden af en lille flække - Anger/Ånger - så vi masser af ulve. De var frække og veg ikke tilbage - når de blev forsøgt jaget væk. En norsk kædesavsfører gik en tur i nabolaget, og pludselig så vi ham komme halsende tilbage - skarpt forfulgt af 5 ulve. En af ulvene fik fat i hans højre jakkeærme, men da han var cirka 2 meter høj - og nok vejede 130 - 140 kg, formåede han at holde sig oprejst, og hele historien endte godt, fordi formanden fik affyret sin studsare - ganske tæt på ulv og normand.

Hmmmmm! Måske vil ulve i Gribskov have en dæmpende virkning på de hundredevis af cykel- og gå/løbemotionister som dagligt ødelægger livet for vildtet i skoven.

Gad vide hvad naturfredningsfolkene siger den den vinkling af problematikken????????????

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 16:24

Her er hele artiklen - sakset fra Søndagsavisen!!!!

Ulven er totalfredet i Europa, men dens tilstedeværelse i et tæt befolket land som Danmark vil uundgåeligt føre til angreb på mennesker, advarer en ekspert i ulves adfærd. Foto: Colourbox

Hvis ulvenes tilstede­værelse accepteres af mennesker, så vil de angribe børn og svage grupper¿

Sådan angriber ulve

Når ulve udser sig et nyt bytte, observerer de det først

Ofte vil man fra gårde og mindre byer tydeligt se ulvene ude på markerne, hvor de stille sidder og stirrer ind mod huse, stalde og haver. På den måde gør ulvene sig erfaringer og lærer om byttets adfærd, inde de angriber.

Over flere dage vil ulvene bevæge sig tættere og tættere på.

Når ulvene angriber første gang, så vil angrebet som regel ikke være for at dræbe, men for at teste byttet. Ulvene vil bide og snappe efter tøj og hænder og ofte kun forårsage mindre skrammer. De stikker af, når de konfronteres.

Først herefter vil ulvenes angreb være for at dræbe. De vil sandsynligvis gå efter børn, ældre og andre svage grupper.

Angrebet af prærieulve

I det nordlige USA plages mindre bysamfund af prærieulve, som angriber mennesker og husdyr.

Prærieulve har angrebet mennesker mere end 160 gange på 30 år i USA – oftest børn.

Ulven, som er ved et gøre sit indtog i Jylland, vil ikke holde sig fra mennesker ret længe. Tværtimod er det kun et spørgsmål om tid, før ulven vil angribe mennesker i Damark. Særligt børn og svagelige.

Det forklarer Valerius Geist, professor ved Faculty of Environmental Design på Universitetet i Calgary i Canada. Han har skrevet talrige artikler og bøger om ulves adfærd rundt om i verden, og hvordan de har tilpasset sig nye forhold, hvis de er migreret ind i nye områder.

For tæt befolket

Når de totalfredede ulve erfarer, at menneskene ikke gør dem noget, så bliver det farligt, forklarer han.

»Hvis ulvenes tilstedeværelse accepteres af mennes-ker, så vil de angribe børn og svage grupper, såsom handicappede,« siger Valerius Geist.

Danmark er uhyre tæt befolket i sammenligning med de områder, hvor ulve normalt lever.

Desuden er ulvene fanget på den jyske halvø, når de først er vandret op fra Tyskland. Derfor må de tilvænne sig mennesker.

»Jeg kender ikke noget eksempel på, at ulve har levet normale ulveliv i kultiverede landskaber,« siger professor Valerius Geist.

Han forklarer, at hvis flokke af ulve slår sig ned i Danmark, så vil de først gå efter de nemme og sikre fødekilder, såsom skraldespande, hunde og katte.

»Ulven vil også gå efter får og kalve, også inde i staldene, og de vil ofte dræbe dyr i overflod, hvis de kan,« siger han. Herefter vil de gå efter mennesker.

De få ulve i Danmark har allerede angrebet og dræbt adskillige får på jyske gårde.

Valerius Geist forklarer desuden, at råvildtet hurtigt vil blive fordrevet, hvis der dukker ulve op.

Han mener, at den danske regering må sætte en stopper for ulvenes indtog i Danmark.

Ulve skal standses

»Ulven må fjernes, så snart den dukker op. I stedet må man støtte de internationale bestræbelser på at holde ulvene i store reservater, der er fri for mennesker. Ulvene kan ikke være i kultiverede landskaber,« siger han.

Ella Maria Bisschop-Larsen, præsident i Danmarks Naturfredningsforening, så dog gerne ulven i Danmark.

»Den tyske bestand lever jo også i et tætbefolket kulturlandskab, og der udgør råvildt 99 procent af deres føde. Det korte af det lange er, at ulven er totalfredet. Vi kan ikke gøre andet end at tage imod den,« siger hun.

Danmark kan være hjemsted for cirka 100 ulve i alt ifølge en opgørelse fra Nationalt Center for Miljø og Energi på Aarhus Universitet.

Klipperiet afsluttet.

Og glem så ikke, at såvel hunde som ulve besidder intelligens, og den slags har det med at blive demonstreret på forskellige plan.
OK!! Sådan er det også hos mennesker.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 16:31

Her er prof. Geist`s scoreliste. Sæt det så i kontrast til en forstadsgimpes (Ella Maria Bisschop-Larsen) udtalelser til Søndagsavisen - og døm selv.

This article has an unclear citation style. The references used may be made clearer with a different or consistent style of citation, footnoting, or external linking. (October 2012)

Valerius (Val) Geist
Born
February 2, 1938 (age 75)
Nikolajew, Ukraine, USSR
Residence
Vancouver Island, B.C.
Fields
biology, behavior, and social dynamics of large North American mammals
Institutions
University of Calgary
Alma mater
University of Calgary, Max Planck Institute for Behavioral Physiology
Academic advisors
Konrad Lorenz

Valerius (Val) Geist (Russian: ??????? (???) ?????) is Professor Emeritus of Environmental Science, Faculty of Environmental Design, University of Calgary. He is a specialist on the biology, behavior, and social dynamics of large North American large mammals (elk, moose, bighorn sheep and other wild ungulates).

Contents
[hide] 1 Biography
2 Academic work
3 Public Work
4 Awards
5 Publications 5.1 Books
5.2 Peer reviewed articles
5.3 Other publications

6 References

[edit] Biography
He was born on February 2, 1938 in Nikolajew, Ukraine, USSR and raised in Germany and Austria . He now resides on Vancouver Island, B.C. He holds an honours BSc in zoology (1960), and a Ph.D of zoology in ethology (1967), both from the University of British Columbia. He completed his postdoctoral studies in Seewiesen, Germany at the Max Planck Institute for Behavioral Physiology (‘’Max-Planck Institut für Verhaltensphysiologie’’) (1967-1968), under Konrad Lorenz. His doctoral thesis was On the behaviour and evolution of American mountain sheep[1]

Since 1977, he has taught at the University of Calgary, where he is a founding member and first Program Director of Environmental Science in the Faculty of Environmental Design.

[edit] Academic work

His theories of the possible lifesyle and mysterious disappearance of Neanderthal Man are gradually gaining widespread coverage, if not yet acceptance. He links the extinction of the Neanderthal to the disappearance at the end of the last ice age of large, long haired mammals, which represented his source of both nutrition and hides, rather than to conquest by Cro-Magnon man . National Geographic magazine has echoed his suggestion that Neanderthals lacked projectile weapons and that studies on Neanderthal skeletons have indicated injuries most closely resembling those of modern rodeo riders [citation needed], which Geist explains as the possible result of the Neanderthal hunting technique of leaping on large mammals, clinging to them and then killing them from above or by spear thrusts from small hunting parties. He has also pointed to evidence of Neanderthal cannibalism, including children.[2]

[edit] Public Work

He is a champion of ethical hunting and a wildlife artist. .

He has acted as an expert witness in many areas, including animal behavior, environmental policy, native treaties, wildlife law enforcement and policy, and wildlife/vehicle collisions cases in the United States and Canada. He has testified on wildlife conservation policy in court, before Senate of the State of Montana and before the Parliamentary Committee on Environment, and Sustainable Development in Ottawa.

Professor Geist once supported “game ranching” as a way to use wild animals while preserving them.[3] However, he later rejected the idea and now opposes game farms, in the belief that legalizing the sale of wild game will create an open market on all animals that live in the wild.

[edit] Awards

Geist is certified by Alberta Society of Professional Biologists, and served as the President of the Wildlife Heritage Ltd. (no longer in existence), which consulted on large mammal ecology and taxonomy in relation to conservation legislation, industrial developments, land use conflicts, and developing terms of reference for environmental impact assessment. He is an active member in the Boone & Crockett Club and the IUCN (International Union for the Conservation of Nature). He won the Wilderness Defenders Award from the Alberta Wilderness Association in 2004.[4] He is the only North American hunter to be honored with professional membership in both the Boone & Crockett Club and its European counterpart, the International Council for Game and Wildlife Conservation (‘’Conseil International de la Chasse’’)

[edit] Publications

He is the author and/or editor of 17 books and has written seven documentary films. His work has been published in Nature, Ethology, Behaviour, Evolution, Natural History, Harrowsmith, Outdoor Life, Field and Stream, as well as Grzimek's, The New Canadian Encyclopedia, and Encyclopædia Britannica.

[edit] Books

Living on the Edge: The Mountain Goat's World, by Valerius Geist, Dale E. Toweill, October 19, 2010

Wolves in Russia: Anxiety Through the Ages, by Will N. Graves, Valerius Geist, February 15, 2007

Moose: Behavior, Ecology, Conservation, by Valerius Geist, Robert Wegner (Foreword By), Michael H. Francis (Photographer), November 26, 2005

Grzimek's Animal Life Encyclopedia, by Valerius Geist (Editor), Melissa C. McDade (Editor), Devra G. Gleiman (Editor), Joseph E. Trumpey (Illustrator) December 2003

Mountain Sheep and Man in the Northern Wilds, by Valerius Geist, April 1, 2002

Whitetail Tracks: The Deer's History & Impact in North America, by Valerius Geist, Michael H. Francis (Photographer) September 2001

Antelope Country: Pronghorns: The Last Americans, by Valerius Geist, Michael H. Francis (Photographer) 2001

Moose: Behavior, Ecology, Conservation, by Valerius Geist, Michael H. Francis, 2005 and 1999

Return of Royalty: Wild Sheep of North America, by Valerius Geist, Dale E. Toweill, Ken Carlson (Illustrator) 1999

Mule Deer Country, by Valerius Geist, Michael H. Francis, October 31, 1990

Deer of the World: Their Evolution, Behaviour, and Ecology, by Valerius Geist, February 16, 1999

Buffalo Nation: History and Legend of the North American Bison, by Valerius Geist, May 9, 1998 (also 1996)

Wild Sheep Country, by Valerius Geist, Michael H. Francis (Photographer), September, 1993

Elk Country, by Valerius Geist, June 1993 (also 1991)

Life Strategies, Human Evolution, Environmental Design: Toward a Biological Theory of Health, by Valerius Geist, January 26, 1979

Mountain Sheep and Man in the Northern Wilds, by Valerius Geist, 1975

Mountain Sheep: A Study in Behavior and Evolution. Wildlife Behavior and Ecology Series, by Valerius Geist, 1971

Wildlife Conservation Policy, by Valerius Geist and Ian McTaggart-Cowan October 15, 1995

Behavioural Considerations in the Management of Mountain-Dwelling Ungulates. by Michael Hutchin & V. Geis, 1987

Records of North American Sheep, Rocky Mountain Goats & Pronghorn, by Bruce L. Smith, Valerius Geist, Daniel A. Pedrotti, Bart W. O'Gara, Ruby W. Dahl, Hayden Lambson, Jack Reneau, Susan Reneau Boone and Crockett Club, Jan. 1, 1996

Return of Royalty: Wild Sheep of North America. Ken Carlson; Includes Limited Edition Print, Rams of the Rockies** by Dr. Dale E.; Geist, Dr. Valerius; Illus Ken Carlson Toweill and Ken (Kenneth) Carlson (Hardcover - Jan. 1, 1999)

[edit] Peer reviewed articles

[edit] Other publications
“The Neanderthal Paradigm”, April 19, 2000 [5]
“Statement by Valerius Geist pertaining to the death of Kenton Carnegie” (September 29, 2007) [6]
“Wolves: When Ignorance Is Bliss” [7]
“When do Wolves Become Dangerous To Humans?” [8]
“Wolves on Vancouver Island” [9]
“Where Wolves Have Become Common”, April 26, 2006
“Rebuttal: Dr. Valerius Geist Responds To Newsweek Article On Trophy Hunting” July 22, 2010 [10]
“Wolf Report from biologist Valerius Geist” [11]
“Some Information for People in Areas where Wolves have become Common [12]
"Preliminary Ecological Survey of the Proposed Northwest Bypass, Sarcee Trail and Shaganappi Trail extensions, and the road linking 85th Street with Bearspaw Dam" by Valerius Geist, 1975
“Mountain Sheep” in Comparative Psychology: A Handbook (Garland Reference Library of Social Science) by Gary Greenberg and Maury M. Haraway, pp 441 ff. Sept. 1, 1998
http://www.bcwf.bc.ca/committees/wildlife/documents/ValGeistGrizzlyReportAReviewEdited.pdf Comments by Dr. Valerius Geist on the report “Ensuring a Future for Canada’s Grizzly Bears” April 3, 2010.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 29-03-13 17:22

Jeg er langt mere bange for at mine børn eller jeg selv bliver bidt eller skambidt af alle de hunde som går løse på fortorvet, i parker samt dem der er bag hegn i haven, men hvor hegnet ikke ser ud til ikke at holde ret meget længer.

Og det er ikke kun de forhandte muskelhunde der skræmmer mig men alle hunde (læs dem der ikke er "opdraget" ordenligt) og de starkels ordblinde hunde som ikke kan læse de skilte der f.esk står ved indgangen i Vigerslev parken at de skal holdes i snor.

Jeg skrev engang en 20 sider lang opgave om ulven og det lykkes mig ikke at finde mere end ét vel dokumentret ulveangreb - det var så også før internettes tid og jeg kan sikkert finde en del hvis jeg søger nu, men husk lige lidt kilde kretik og logisk sans.

Der var en del fra US og Indien hvor ulve var holdt i fangeskab og havde angrebet sin ejer og her mener jeg ikke at man kan laste ulven og hvor mange er ikke blevet "små" bidt lidt af deres hund hvor den sikkert ikke mente noget "ondt" med det.

Nej de 20 sider i folkeskolen har bestemt ikke gjort mig til ekspert på ulve men en hurtig søgning på sætningen - mennesker angebet af ulve - gav flere "ulven kommer" end endelig angreb så kun på side 1 og 2 og der var ikke nogen Så skal vi realt være bange for ulven?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 17:26

Hej Tak-for-hjælpen

Du har øjensynligt ikke søgt tilstrækkelig effektivt, men tak for indlægget, som også sætter fokus på uopdragne hunde og deres ejere. Stammer hunden i øvrigt ikke fra ulven?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 17:27

Og! Hvad med en kommentar til prof. Geist`s arbejde???

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Tak_for_hjælpen

Modtaget 200 point
Dato : 29-03-13 17:32

Citat
[CITAT]Indsæt dit citat her

Det er rart, at der nu kommer faktuelle ting på banen. Da jeg arbejdede i Jävle (Nordsverige) så jeg masser af ulve, og mine iagttagelser stemmer overens med indholdet af de to artikler.[/CITAT]

Så du rent faktisk at ulve angreb mennesker?

Jeg er ikke for eller imod at ulven kommer - jeg er indtil vider ikke overbevidst om at den er farlig men ville heller ikke opsøge den for at klappe den....

Undre mig over den pr automatisk er fredet - den udødet fra Danmark for mange år siden og nu er den en tilflytter ikke længer en del af den danske natur der skal nyde godt af ekstra beskyttelse og den eneste fjenne er vel ræven - hvis den er en fjende (hvorfor er vi ikke bange for den? nå det er vist OT)

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 17:48

Som jeg skrev i et tidligere indlæg - i denne tråd - så jeg og andre fem ulve forfølge en norsk skovarbejder - og den forreste fik fat i hans ærme. Så jo! Jeg har, med egne øjne, set ulve angribe et menneske. Jeg har også set adskillige Walt Disneyfilm, hvor ulven bliver beskrevet som et krammedyr.
Jeg er særdeles bekendt med dyrelivet i Skandinavien, og har gennemtravet områderne omkring Lillehammer, Hamar, Lofoten + det meste af Jothuheimen. Her ( dog ikke ved Lofoten)så og hørte jeg ulve i flok, bjørn og en hulens masse rensdyr.
På en tur fra Gjendesheim over højdedraget med kurs mod Glitterheim overnattede jeg i telt. Jeg medbragte også dengang et kompressorhorn - just in case. Midt i den lyse nat hørte jeg noget pusle udenfor teltet, hvorefter jeg stak hornet ud af indgangen og trykkede af. Efterfølgende kunne jeg se en brun klump blive mindre og mindre - altså bagen af en bjørn. Ulve reagerer på samme måde overfor lyd, og jeg kan derfor anbefale et dåsebåthorn, hvis man traver rundt i områder, hvor ulve er kendte som gæster.
Gad vide hvordan svigermor reagerer på sådan noget - når man åbner døren?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 17:56

Se lige vedhæftede link, som på passende vis demonstrerer at en bison ikke kun er en hyggelig fætter. I fuld alvor tænkes der på at lade de bornholmske bisoner går frit rund på øen. Og så må de ikke engang jages.
http://ekstrabladet.dk/vrangen/article1945343.ece
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 18:00

Og hvorfor har man så ond af fætteren her??

Citat EB:
En vaskebjørn er sluppet løs i den sydlige bydel Hjallese i Odense. Ejeren er efterlyst.

Den blev sidst set på Torpvej i Hjallese, men hvem vaskebjørnen tilhører, og hvor den normalt lever, er der ingen, der ved.

»Hvis nogen er i stand til at fange den, skal de være velkomne. Vi fået henvendelse fra en borger, der mener, at hun har set en vaskebjørn. Men det er ikke en sag, vi bruger ressourcer på, og vi agter ikke at foretage os yderligere,« siger vagtchef Lars Thede.

Indtil videre har ingen meldt dyret savnet, og nye vidner kan ringe til Fyns Politi.

Men skulle du se den, bør du være varsom, da der kan være mere bid i det lille kræ, end man umiddelbart skulle tro.

Vaskebjørne har deres naturlige levested i Mellem- og Nordamerika, men dyret har efterhånden vundet udbredelse i Europa og særligt i Tyskland på grund af udsættelse eller løsslupne vaskebjørne fra pelsfarme.

Naturstyrelsen frygter, at vaskebjørnen kan true biodiversiteten i Danmark, da den er en konkurrent til hjemlige dyr som ilder, lækat og skovmår, og fordi den blandt andet plyndrer æg fra fuglereder.

I USA bliver den betragtet som et skadedyr, fordi den raserer skraldespande om natten i jagten på føde.
Citat slut.

Kunne godt tænke mig en tam vaskebjørn.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 29-03-13 18:00

Jo hunden stammer fra ulven - men der er langt flere hunde i Danmark og derfor er sandsynligheden også langt større og derved er jeg mere bange for dem. Men hvis du mener at vi burde være bange for hunden på lige fod med ulven og dermed forbyde hunde er jeg tæt på at bakke dig op for jeg kan virkelig ikke lide dem (læs der er for mange hunde med dårlige ejer og de udgør en stor bide fare)

Jeg gad også kun læse de 2 første side på Google hvor der ikke rigtig var noget om folk som var angrebet men at det kunne ske og jeg gad ikke gå til side 3.

Jeg har ikke noget imod den prof - der mener at ulve kan angribe og han mener højest sandsynligvis at de gør, det er bare det der med forudsigelser de er pokers svære at be- eller afkræfte før det rent faktisk sker og sker det ikke kan det puttes i den kalgori at vi bare er heldige.

Helt personligt håber jeg, han ikke få ret, for der er ingen som skal opleve at blive bidt og slet ikke dræbt af en ulv.

Forstå bare ikke hvorfor ulven er fredet - den er jo en "ny" i den danske natur, javist var den her engang men det er vist længe siden og for min skyld må der godt stå en jæger på grænsen til Tyskland eller hvor han har lyst til at stå.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 18:28

Som Kpt. Tommy engang skrev det, så er fredningen af ulven et EU-anliggende. Det betyder så, at man ikke uden videre må jage ulv.

De mange løse hunde irriterer også mig i voldsom grad, og ejerne af de vanartede hunde har faktisk samme holdning til problemet som tilhængere af frit levende ulve i DK. Det rager dem en høstblomst, hvad der sker med andre. Bare de kan prale med deres engagement.
I den nuværende situation kan vi ikke vide, hvordan det hele forløber fremover, men som du selv skriver, så er der ingen som skal opleve at blive dræbt eller lemlæstet af ulve. Hvis blot et barn ender som offer - er det for meget.
Når det engang sker, så vil hele "naturbranchen" vaske hænder og henvise til EU`s ulvedirektiv.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 18:33
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 18:34
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 20:35

Som det vistnok fremgår at mit engagement, interesserer "ulvesagen" mig utrolig meget.

Her er så det foreløbigt sidste indlæg fra pressen, hvor der er mindre forskelle i journalistikken.

Her følger TV"`s udlægning af teksen:

"En af klodens førende ulveeksperter siger nu, at hvis ulve får lov at slå sig ned i Danmark, så er det kun et spørgsmål om tid, før de vil angribe mennesker.

Det skriver Søndagsavisen.

Angrebene vil særligt være rettet mod børn og svagelige. Det forklarer Valerius Geist, professor ved Faculty of Environmental Design på Universitetet i Calgary i Canada.

Han har skrevet talrige artikler og bøger om ulves adfærd rundt om i verden, og hvordan de har tilpasset sig nye forhold, hvis de er migreret ind i nye områder.

Når de totalfredede ulve erfarer, at menneskene ikke gør dem noget, så bliver det farligt, siger han til Søndagsavisen.

- Hvis ulvenes tilstedeværelse accepteres af mennesker, så vil de angribe børn og svage grupper såsom handicappede, siger Valerius Geist.

Han forklarer, at Danmark er så tæt befolket, at ulvene vil vænne sig til mennesker og med tiden opfatte dem som bytte. Han siger desuden, at ulve aldrig tidligere har kunnet leve side om side med mennesker i et landskab med marker og menneskelig bebyggelse over det hele.

Valerius Geist fortæller endvidere, at ulven først vil finde føde i skraldespande og jage hunde, katte og husdyr. Det danske råvildt vil hurtigt blive fordrevet.

Herefter vil de angribe mennesker, forklarer han.

Ulve skal standses
Han mener, at den danske regering må sætte en stopper for ulvenes indtog i Danmark.

- Ulven må fjernes, så snart den dukker op. I stedet må man støtte de internationale bestræbelser på at holde ulvene i store reservater, der er fri for mennesker. Ulvene kan ikke være i kultiverede landskaber, siger han.

Ella Maria Bisschop­Larsen, præsident i Danmarks Naturfredningsforening, mener at Danmark må acceptere, at den fredede ulv gør sit indtog i Danmark og henviser til, at ulvene ikke har forårsaget meget skade i Tyskland og Sverige.

Her yngler ulvene dog primært i mere øde områder".

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-03-13 20:37

Hold da kæft Tonga, du er godt nok tændt på ulvesagen.....
Selvfølgelig kommer der jagttid - eller reguleringstilladelse henad vejen - når EU synes det. Husk på Tonga, vi er ikke herre i eget hus. Bestemmelsesretten over fædrelandet har et flertal i folketinget deponeret i EU.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 20:59

Ja, man er jå gået helt agurk; men jeg kan altså ikke klare mediernes behandling af en vigtig sag - altså indtil nu, hvor en virkelig ekspert får lov til at give sin mening til kende.

EU er har Fanden skabt, og jeg bliver squ depromeret over at tænke på, at unionen bare er skabt for at give en klump 2. rangs politikere noget at leve af, når de bliver smidt på porten herhjemme.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 31-03-13 14:51

Tonganeser.

Tror du ikke det ville være en god ide for dig at investere lidt håndører i en ulv, sådan blot til at holde skidtet fra døren ???
Tror du da virkelig på denne Geist, ja man fristes til at kalde ham polterGeist med de synspunkter han har !! Kom nu lige ned på jorden igen. Vi har sgu' så mange farer der truer os hver eneste dag: væltede træer, køkkenknive, sakse, økser, biler cyklister, mountainbikere, ryttere, glat føre, skovflåter, hugorme, bb1'ere, skovle, spader, grebe. kompressorer som springer i luften efter rep. hos bb1, fordi han ikke fatter dét om vaccuuuuum - listen er uendelig ......
Naturen trænger til lidt oprydning blandt elendige rådyr, krondyr m.m., da danske jægere generelt er for dårlige til at tynde ud - "for vi skal da passe på vore klovbærende danske dyr" ! Jeg forestiller mig ikke at DK oversvømmes med ulve, men der er rigelig plads i specielt de store jyske plantager men også i andre store skovområder, som jo også er i vækst p.g.a. skovrejsning. Antalsmæssigt ved jeg ikke hvor mange der er plads til, men lad os alle arbejde på at få indført en jagttid på ulvene, således vi har lidt hånd i hanke med dem. Jeg er udmærket klar over den totalfredning vi har inden for EU, men det må være muligt at få en fornuftig dialog med de øvrige lande omkring en evt. nødret på området - lad os alle arbejde på det !

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-03-13 21:14

Tror du da virkelig på denne Geist, ja man fristes til at kalde ham polterGeist med de synspunkter han har . . . . etc . . .

Det skrev ØV4, og jeg indrømmer, at jeg ikke lige havde set tingene fra den vinkel. Men ordet "Geist" har jo associationer til noget "åndeligt", og bl.a. derfor stoler jeg mere på Geist end på noget der flankerer anus - altså fonetisk set.

Nu tæller det også lidt, at Geist ikke er en af de sædvanlige pseydovidenskabsmænd, som kravler frem fra uhusmke steder og modtager offentlig støtte.

Det tæller heller ikke meget, at naturfredningsorganisationen melder ud med ønsket om flere dyrearter herhjemme. Her gælder det om at gøre sig bemærket - og nok også om at kradse penge ind til firhjulstrækkere til bestyrelsen. Sådan en generalsekretær får nok i retning af en million årligt fra medlemmerne. Der er squda penge i skidtet.

Wooooouuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!! Host, host.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 02-04-13 16:48

Jeg håber da at tv2 med deres indlæg 1 april var en aprils nar,man ville ikke bygge en motorvej mellem Holstebro og Herning for at det ville forstyrre ulven,og man ville lave en større undersøgelse først.Man kan jo aldrig vide hvad Natur og Frednings myndighederne kan finde på, men så er ulven meget farligere en vi regner med.Men det var nok en aprils nar regner jeg med.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-04-13 17:15

Lad mig sakse lidt interessant.....
Citat
STATUS: ULVE SYD FOR GRÆNSEN DET SIDSTE HALVE ÅRS TID. En af de tyske ulveeksperter – der med stor interesse følger de danske ulvehistorier – har lige sendt mig en opdatering af, hvad man har haft af ulveobservationer i Schleswig Holstein, siden man i sommers fik bevis for den første ulv i delstaten i 200 år. Det er interessant læsning sammenholdt med vores tyske ulvebesøg herhjemme. Efter man i juli fik DNA-bevis for vild ulv nær Segeberg omkring 100-110 km syd for den dansk-tyske grænse (baseret på en ekskrementprøve indsamlet i juni), har man to gange haft ulv i fotofælde: I slutningen af august og 8. september. Siden da har man ikke haft vandtætte beviser, men flere gode indikationer, bl.a. et kadaver af et rådyr, der så ud som om, det var blevet nedlagt af en ulv, adskillige registreringer af ulvefodspor i Segeberg-regionen samt den 14. oktober en observation foretaget af en bilist, der havde set ulven før. I flere af de tyske delstater har man oplevet ikke at have observationer af ulvene flere måneder i træk, som var de helt forduftet, hvorefter de så pludseligt dukker op igen – et bevis på, hvor gode ulve er til at holde sig skjulte for mennesker. Apropos, så er det værd at gentage, at man i Tyskland ikke har haft et eneste ulveangreb på mennesker i nyere tid, på trods af at ulvene her færdes i kulturlandskaber, hvor mennesker bor og færdes. Ulvenes reaktion på at møde mennesker i Tyskland er at løbe bort. / Se her et kort over ulve i Tyskland pr november 2012.

http://www.nabu.de/wolf/dt_wtpo_pop_gross.jpg
www.nabu.de

Læg især mærke til denne sætning: "Ulvenes reaktion på at møde mennesker i Tyskland er at løbe bort"

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-04-13 18:14

Ja, Tommy - jeg tror tyskerne har ret i deres antagelser ! Det samme vil ske i DK, vær sikker på dét !!
Men lad os få nogle flere vildsvin som ulvene kan "lege" med - så undgår man helt kontakt med de arme danskere, som snart er bange for alting - jammer og klage !!
Er vi danskere virkelig blevet så angste for det mindste ?? Det tegner sgu' ikke godt for fremtiden

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-04-13 18:14

Mjah! Det er jo den etablerede holdning der gives udtryk for - men Herrn von Geist`s undersøgelser viser helt andre forhold. Men vi kan jo kun afvente, så længe man i Naturstyrelsen sidder med foldede hænder - under bordkanten.

Jeg kan ikke hitte kortet. Hvordan finder man det??

Mvh.
Tonganeseren

Hvor meget strøm producerer du på en solrig dag?? Her har vi opnået 27,6 kw.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-04-13 19:59

Kortet finder du her:
http://www.nabu.de/wolf/dt_wtpo_pop_gross.jpg
www.nabu.de

Mit 7,8 anlæg producerede igår 34 kw/h
idag 38 kw/h.

Til dato har anlægget produceret 663 kw/h

Ifølge "salg" på el-måleren.

Alle 39 solpaneler ligger på et syd-vendt ladetag med en hældning på ca. 32 gr.

Mvh.
Tommy.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-04-13 23:43

Tak for svaret og inputtet - Tak_for_hjælpen.
Mvh.
Tonganeseren