/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er jagtprøverne gode nok ?
Fra : Provsten1
Vist : 724 gange
300 point
Dato : 29-03-13 07:31

Man barsler i Naturstyrelsen og bl.a. Danmarks Jægerforbund med nye regler i forbindelse med en revision af de eksisterende jagtprøver for nye jægere ! Men der ændres ikke væsentligt i de gamle regler, så hvorfor egentlig bruge meget tid på dét ? Som jeg har forstået det, vil det nye være en del spørgsmål til den teoretiske del, hvoraf spørgsmål om våbenteknik til jagtetik, vildtbiologi og jægerhåndværk flyttes.
De praktiske prøver ændres til gengæld ikke, men skydeprøver til jagtgeværer indføres.

Hvad synes de kloge jægere her på kandu ?

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 310 point
Dato : 29-03-13 08:14

Hej Provst.

Generelt synes jeg de eksisterende regler er gode nok, men ting kan altid gøres bedre ! Spørgsmålet er, om det store arbejde det er at revidere tingene, er umagen værd ? Der er jo ikke tale om nogen stor ændring i de nye tiltag, så hvorfor ikke blot bevare tingene som de er ?
Til gengæld er det yderst interessant, at "jægerhåndværk" er medtaget i den officielle tekst ! Det kunne være interessant om de mange spørgsmål i tidligere tråde til Bendt Ballegård Knudsen om netop betydningen af ordet, kunne blive svaret på, helst af den store forfatter, "jæger", gedeskytte og medlem af Kreds 3 bestyrelsen, selv ? Han har behændigt undladt at svare - er det fordi han ikke ved det eller er han blot blevet tvær ?
Han er iøvrigt også skyld i, at Dansk Münsterländer Klubs debatforum er blevet lukket for adgang, da man ikke ønsker de mange afsløringer offentliggjort på f.eks. kandu', uden at medlemmerne logger sig ind på siden - det er ene og alene bb1's skyld ! Det er sgu' synd for de "normale" medlemmer af denne klub, hvis formålsparagraf tilsiger:" Dansk Münsterländer Klubs formål er i samarbejde med Dansk Kennel Klub at fremme den brugs- og sportsmæssige anvendelse af racerne Kleiner og Grosser Münsterländer". Intet om jagt !!!!!! Det er sgu' sørgerligt, men viser jo tilfulde, at Sandhedsvidnet havde ret i sine udtalelser om en"støvlepudserklub"!!! Og det er synd for racerne at det ikke er mere entusiastiske ejere !! Men jeg kender da nogle få stykker med de dejlige hunde, som er jægere og forstår naturen og hvad der kræves af deres hunde.

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 15:39

Jeg deler ØV`s synspunkter - endda helt op til 100%. Et glimrende indlæg. Og ja! Sandhedsvidnet fik desværre ret. Sportshundeklubberne er godt igang med at ødelægge jagthundenes genetiske anlæg. Kunne de for Fanden da bare pudse deres støvler sammen - altså cirkushundeejerne.

Fint at der nu skal leveres 2 træffere i hver serie - men i virkeligheden er det for lavt sat.

Mvh.
Tonganeseren

Sne, sne, sne, sne - sneen vælter ned, tralalala.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-13 15:49

Men . . . . .

Når nu man modtager et foreløbigt jagtegnsbevis - udskrevet på et stykke A-4 papir og som må formodes at være gyldigt bevis på indbetaling, hvorfor i alverden kan man så ikke sætte en ordentlig programmør til at udforme udskriften i creditcardstørrelse, hvorefter man selv laminerer skidtet - hvis man vil det?
Her kunne der spares penge.
Anderledes forholder det sig, når det er kunderne i biksen der skal frankere posten. Man vedlagde et udbytteskema, som jeg pligtskyldigt udfyldte og afsendte samme dag, jeg modtog det. Det viser sig nu, at jeg kunne have indberettet via PC`eren - og havde derfor kunnet spare 8,00 kroner af den devaluerede slags.
Pføj!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-03-13 20:26

Naturstyrelsen har i mange år hørt - og navnlig læst, hvilke teorier Balledrengen har bragt til torvs igennem tiderne. En dag, under et møde i styrelsen kiggede deltagerne med forbavselse på hinanden og udbrød i kor: "Hvis det fjols kan erhverve et jagttegn skal prøven gøres sværere"
Og derfor bliver jagtprøven gjort lidt sværere med håbet om at eliminere en ny Balledreng.

Om det lykkedes, det må tiden vise. Men omvendt, der findes kun én af Balledrengen slags - og biologiske børn har han gudskelov ikke.

Mvh.
Tommy.
Var til frisør i onsdag - nu har jeg fået påskeæg-frisure

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 30-03-13 08:53

Kære Tonganeser.

Du har igennem flere år kunnet betale jagttegn og afgive udbytteskema via pc'eren !!! Jagttegnet er sågu' da i kreditkort-størrelse. Det seneste ligner endda et "rigtigt" kreditkort og ikke et tyndt lamineret lap papir!!
Blot til info til næste år.

ØV4
Multi-X²

Fra særdeles velunderrettet kilde har jeg netop erfaret, at en kendt dansk forfatter har ladet sig korsfæste i Philipinien - har andre hørt noget om dét ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-03-13 17:50

Kære ØV4

Jagttegnet måler 54 3/10 x 85 5/10 mm. Et VISAkort måler 53 8/10 x 85 4/10 mm. Jeg plejer altid at laminere mit jagttegn, så det ikke bliver ødelagt af regn og snot, når man er ude i møgvejr. Kun hvis jeg klipper 5/10 mm af mit jagttegn - før laminering, kan det være i min tegnebog, som er indrettet til 15 kreditkort.
Hvis nu man fik arrangeret en netkvittering i rette størrelse, kunne man selv finde det rigtige format, så jagttegnet kunne anbringes i den tilsyneladende stadardiserede tegnebog.
Man kunne også spare portoen hos Naturstyrelsen.

Og hvorfor har jeg ikke fundet ud af, at man i flere år har kunne afgive oplysninger til vildtudbytteregistreringen??????? Det er fordi jeg er en gammel konservativ og reaktionær idiot!! Det siger min kone og yngste søn, så det skal nok være rigtigt.

I år har min kone ordnet det fornødne over nettet. Skidefint med lidt ekstra service.

I øvrigt så jeg en udsendelse fra Filipenserne i går. Der fandt jeg ud af, at det er højseste mode at pine sig selv omkring påsketiden. Jeg kender en som dagligt udsætter sig selv for en endeløs række af selvpinsler. Jeg nævner ikke noget navn - i denne alvorlige højtid. Jeg taler ikke her om en fælles bekendt ved navn Bent . . . men om h . . . k . . .!!!!!!!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 31-03-13 18:47

Hej Tommy.

Var til frisør i onsdag - nu har jeg fået påskeæg-frisure

Vil det sige med midterskildning, højre- eller venstreskildning ?????

Fortsat god påske !

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 02-04-13 09:14

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-04-13 10:18

Mange tak forpoing !!

ØV4