/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kan ikke skifte lejer på Miele Vaskemask
Fra : gunnarb
Vist : 604 gange
200 point
Dato : 23-03-13 12:33

Jeg har en meget stor vaskemaskine Miele Professional Typ WS 5140 (14 kg)hvor lejerne er gået, men vaskemaskine har stået stille i meget lang tid, måske 5-10 år. Jeg har skildt den ad og sat en stor
2 armet aftrækker på for at få lejekrydset af. Men lejekrydset har kun bevæget sig ca. 1 mm, og herefter sker der intet ud over at akslen på aftrækkeren bøjer og til sidst ryger aftrækkeren af.
Jeg har herefter skildt maskinen af fortil, således at tromlen kan komme fridt ud når jeg slår på tromleakselenden bag på (på iskruet bolt) med en mukkert, men jeg kan ikke få akslen ud af lejekrydset. Jeg har også prøvet at bore hul i lejekrydset imellem de 2 lejer og igennem hullet sprøjtet olie ind for eventuelt at opløse rust ved det forreste leje, som jeg ikke kan se. Men intet har hjulpet, hjælp hvad gør jeg, hvordan får jeg skidtet skildt af, eller er der noget jeg gør forkert?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-03-13 12:48

Du kan opvarme metallet omkring lejeskålen og samtidig sætte det i spænd med aftrækkeren du har monteret. Du kan opvarme med en gasbrænder og indgå at selve lejeskålen bliver opvarmet så meget.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-03-13 13:10
Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 23-03-13 13:33

Jeg har prøvet med el vamluftpistol uden held, men måske skal der en gasbrænder til. Jeg overvejer at få fat i et pælehammer, så jeg kan slå hårdere på akslen, men det undre mig at lejer/aksel siddet så godt fast.
Wideo på youtube kender jeg i forvejen men de løser jo ikke mit problem. Det er jo også kun små maskiner.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-03-13 14:10

en hårtørrer giver slet ikke nok varme. der skal en gasbrænder til.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-03-13 16:41

Skær dem over med en vinkelsliper, hvis du kan komme til.
Ellers som beskrevet, varm lejerne op og giv dem noget stearin/voks eller penetreringsolie men det er varmt, det er bedre end WD og andet samt, det trænger længere ind.
Men 10 års rust kan virke som en halvgod svejsning

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 24-03-13 17:02

Jeg kan ikke komme til at skære lejerne over, og slet ikke det forreste for det kan jeg ikke se. Jeg har været ude og anskaffe mig en gasbrænder og så prøver jeg i morgen. Men det er vel ikke lejerne der skal varmes op, det forreste kan jeg jo ikke se, så her må det være lejehuset/lejekrydset som skal varmes op? Det bagerste leje, som jeg kan se, ja her må det vel være den inderste lejering der skal varmes op således at når jeg bruger aftrækkeren eller slår på akslen så vil det bagerste leje glide ud af lejekrydset og det forreste leje vil slippe akslen og følge med lejekrydset. Har jeg forstået det rigtigt? Jeg ved ikke om jeg kan varme begge steder op næsten samtidig?
Lejehus er af støbejern

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 24-03-13 17:08

UPS
Nej jeg har ikke forstået det rigtigt for jeg skal bytte om på forreste og bagerste leje i min slut forklaring.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 28-03-13 11:30

Nu har jeg anskaffet en gasbrænder (blæselampe Skandi 88g/t 1,23 KW købt jem&fix) og jeg har prøvet at varme første på det forreste leje på lejekrydset (det jeg ikke kan se) og jeg har sat skiver og møtrikker M10 i akselenden og slået alt hvad jeg kan med en mukkert på enden, og akselen er flytte sig ca. 10-12 mm, men puha det er ikke nok endnu. Og nu fornemmer jeg at den ikke flytter sig mere selv om jeg slår alt hvad jeg kan. Jeg synes det er mærkeligt at jeg ikke kan slå Aksel og indertromle ud når der er fri passage fortil.
Jeg har også prøvet at varme på det bagerste leje på inderringen, som jeg kan se, men yderligere slag fik ikke akslen til at flytte sig. Når jeg slår med mukkerten ødelægger jeg efterhånden M10 bolten i enden og jeg må udskifte den af og til. Hvor meget skal der varmes og hvor hende, jeg er meget i tvivl?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-03-13 15:49

Lejekrydset skal jo være helt adskildt fra maskinen, ellers slår du jo tromlen helt frem så lågepakningen bliver mast helt frem.
Og så skal lejekrydset trækkes af og ikke slås.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 28-03-13 16:48

Om jeg trækker lejekrydset af akslen eller jeg slår akslen igennem lejekrydset er vel det samme, eller er det? Jeg har fjernet det forreste af den ydre tromle, således at en inderste tromle som sidder fast på akselen frit kan komme fremad. Men hvis der er en reces/afstandsbøs på akslen ved det forreste leje (som jeg ikke kan se) ja så vil lejet støde på ydretrumlen når jeg slår på akslen,men det kan vist ikke monteres? Jeg vil mene at de to lejer først bliver monteret i lejekrydse fra hver sin side, og herefter bliver lejekrydset banket på akslen som stikker igennem ydertromlen incl. aksepakning. Hvis det er sådan, så skal jeg kunne banke akselen ud, idet akslen vil glide ud af de to lejers inderringe. Eller er der nogen der ved hvordan det ellers er opbygget?