/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Kabling med TP
Fra : myg
Vist : 569 gange
100 point
Dato : 18-03-13 12:38

Når jeg skal trække kabler til PC og TV internet er det så OK at anvende cat5 kabler eller skal man i dag op i cat6 eller cat7 kabler ???
Til selve TV-modtagelsen fra fiberboks til settopboks har jeg trukket cat7, men er det nødvendigt / anbefalelsesværdigt til internetdelen?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-03-13 15:20

Du skal IKKE bruge cat5.
Du skal som minimum benytte cat5e men jeg ville nu nok selv vælge at lave cat6.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-03-13 15:47

Det er selvf. også 5e jeg har p.t. - det burde jeg også have skrevet - men er det nok eller hvad kræves der i dag.

Er det "overkill" at spekulere io større båndbredde og kapacitet end kat 5e - eller er det nu det skal gøres ?????

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-03-13 16:47

5e = 1Gb
mon ikke det er nok, jeg er endnu ikke stødt på internet hos private på mere end 100 Mbps

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-03-13 16:53

Hvad så med båndbredden ?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-03-13 17:21

båndbredden på 5e er 1Gbps, altså 1000 Megabit per sekund

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-03-13 17:31

Yes -I know, men den er jo 2 Gbps og 10 på de højere kategorier.
Det jeg gerne vil vide er om behovet for båndbredde er tilgodeset ved cat5e. Jeg ved ikke hvor meget der bruges.

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-13 17:56

Selvfølgelig vil jeg også gøre det idag.
Men er kat5 nu ikke godt nok.
100mbit er ok i cat 5 op til 100meter i følge Cisco.
En tv kanal taget 4-5 mbit.
Ingen af os har mere end 30mbit tre-for fiber.
Jeg har lavet 4 tvboxe på samme 30 mbit ter-for router, med cat5 kanler.
Jeg tror det er routeren der giver op først eller en svitch.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-03-13 10:01

Cat 5 : bruges til 100Mbit "kort" afstand
Cat 5e : bruges til 100Mbit lang afstand eller støjet omgivelser, og til 1000Mbit "kort" afstand
Cat 6 : bruges til 1000Mbit lang afstand eller støjet omgivelser, og til 2000Mbit "kort" afstand
Cat 7 : bruges til 2000Mbit lang afstand eller støjet omgivelser, og til 10000Mbit "kort" afstand

Det med op til 100(150)meter på CAT x, gælder kun ved optimale forhold.
Hvis der rigtig meget elektrisk støj i omgivelserne, bruges der altid Fiber.

Så er det optil dig selv at vurdere hvilken Switch / Netkort du vil betalle for, går du efter 10Gbit må du ha et meget stort hastighed behov, og ha penge nok til ikke at skulle tænke på det.

PS. Virksomheder som har 10Gbit til servere bruger for det meste Fiber

Kommentar
Fra : myg

Dato : 23-03-13 11:28

Tak for alle indlæg og det har været svært at vælge "Vinderen".
Jeg er endt op i at trække Cat7 som "backbone" (just in case ) og så bruger jeg Cat 6 og de gamle cat5e efter belastning - så er det i hvert fald ikke nettet, der vil give mig problemer
Nu er jeg bare ved at renovere hele ledningsføringen, og så vil det da være tosset at under-dimensionere (så hellere det modsatte). Prisforskellen til mit brug er jo ikke så stor. Man kommer trods alt normalt hurtigere og mere sikkert frem på en halvtom motorvej end på en trafikeret sidevej Mang af mine gamle kabler var UTP, så de er røget ud nu til fordel for S-FTP.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 23-03-13 11:28

Tak for svaret stone47.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-03-13 12:36

selv tak