/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Højbed
Fra : svendgiversen
Vist : 832 gange
107 point
Dato : 16-03-13 13:07

Jeg har fået dyrt lærketræ til højbede i fødselsdagsgave.

Jeg har savet bjælkerne af i længder, men skal nu have "tappet" hjørnerne samme,
bare halv forneden og halv foroven, men selv det volder mig problemer...

Jeg har økse, stemmejern og sav, der ikke kan save på langs i det hårde træ,
og jeg tør ikke kløve halvdelen væk med øksen, da årerne i træet ofte går skråt.

Jeg har lave to hjørner på en eftermiddag, men der er 24 ialt,
så jeg efterlyser en hurtigere metode end først økse og så stemmejern til det sidste?

Hvad bør jeg eventuelt investere i af ekstra værktøj??

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 117 point
Dato : 16-03-13 13:21

brug en stiksav eller køb en ny fuchsvans. du kn også godt flække det af, men start med en lille stykke ad gangen. så får du en ide om, hvordan årerne løber.
en anden måde er, at du saver flere snit så du flækker træet af i små bider i stedet for at tage hele længden på en gang.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-03-13 14:10

Jeg har lavet flere, der er blevet samlet med galvaniserede vinkler, det er ret nemt.

Men nu er jeg gået over til pallerammer (sikkert gran eller fyr, ikke lærk), MEGET nemmere, de får en gang trætjære/linoliebehandling først (Det gjorde lærketræsrammerne også).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-13 14:46

Foreløbig tak,

efter at have kløvet ca 3/4 væk med øksen, har jeg brugt teknikken med at save 3-4 gange på tværs,
så mindskes risikoen ved skråt årerløb nedefter, men jeg er ikke helt klar over hvad en stiksav er?

Jeg ønsker ikke at købe en dyr motor sav. Jeg har en vinkel sliber med klinger til sten,
måske kan den bruges til den sidste afretning? Med anden klinge til træ??

Og da der følger en tegning med hvor bjælkerne er halveret i enderne, vil jeg ikke bruge vinkelbeslag.
Giverne, min nye kones børn, forventer sikkert samme udseende, og med 135 mm lærk, en flot gave.

Og så har jeg lige fået rettet vor gamle båndpudser op, til den sidste finpudsning,
slibepapiret løb skævt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-03-13 15:37

En stiksav....eller kaninpik.....er den maskine hvor en lille klinge ca 7 cm lang fiser op og ned.
En "håndmodel" er blot en lang tynd klinge hvor man borer et hul midt i en plade først og starter derfra med at save, den smalle klinge gør at man kan save kurver m.m.

Godt fundet på at skære flere små snit og så hugge dem af, men hvor mange og tæt der skal saves afhænger jo af årerne.

Jeg har såmænd også brugt en vinkelsliber til at afrette træ, men der kommer en kraftig røgudvikling.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-03-13 17:25

Du er da igang med et spændende projekt, og det bliver garanteret også fint.

De fleste, som køber lærketræ til højbede hos os, graver en firkantet stolpe ned i hjørnerne og sømmer brædderne på dem, med galvaniseret søm.

Ex. http://cdn3.bilka.dk/~/productimages/Images/Products/Dsg/Other/HusHave/53100200010/1/Champost_Højbed_120_X_360.jpg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-13 18:04

Ja og tak, havde det været disse dimensioner, havde det ikke været et større problem med hjørnene,
men der er altså tale om bjælker på 135 mm, over 5 tommer,

og så hjælper en 7 cm stiksav jo heller ikke.

Der er tale om hele 64 m, oprindelig beregnet til 2 højbede på hver 2,5 * 1,5 m, 4 bjælker høje.
Vi har nu ændret det til en på 2,5 * 1,5 m og en dobbelt så stor 5 * 1,5 m, kun 3 bjælker høje.

Den kloge vil kunne beregne at vi får 1 m bjælke i overskud, sparer 8 hjørner,
og får 50 % mere planteareal,

jeg skal så bukke mig, ikke kun ned til 54 cm, men til godt 40 cm,
men det går nok selv om jeg er fyldt 70 år...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-03-13 18:27

Svendgiversen. jeg vil råde dig til (håber ikke du har savet ud allerede) til at næjes med 120 cm i bredden, det er svært at nå ind over mere end det, og det er jó ikke emnigen man skal traske rundt i bedet.

Det hjælper selvfølgelig at bedene bliver så høje, men prøv at stable dem op i højden og se, om du, og fruen, ubesværet kan nå ind til midten, og luge mv.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 16-03-13 20:08

køb en sav til at save på langs af årene de gamle tømre og snedkere havde mange forskellige save måske kender du en

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-13 20:32

Det er for sent at reducere bredden,
de korteste bjælker hertil var på 3 meter og dem har jeg halveret.

Og vi primater kan jo da også bruge redskaber til at luge på midten, eksempelvis en roe hakke.
Som sagt er det en gave og jeg kan/må kun sige: Mange Tak.

Selv har jeg dimensioneret anlæg i mange år, aldrig noget så overdimensioneret som dette,
men man må jo også tænke på det estetiske, det virker mere bastant end de tynde brædder,
og det holder helt garanteret min tid ud...

Hvilken type sav / klinge kan save på langs i hårdt lærketræ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-03-13 20:48

Citat
Hvilken type sav / klinge kan save på langs i hårdt lærketræ?

Min gode gamle elektriske stiksav har klaret mine lærkebrædder uden problemer, men jeg har ikke gået i gang med svalehalesamlinger

Det tror jeg nu godt jeg kunne have lavet med stiksaven, men (og nu gik jeg lige hen og kiggede på skufferne i min gamle kommode), det kunne man godt klare med håndværktøj i 1700-tallet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-03-13 00:30

Citat
Hvilken type sav / klinge kan save på langs i hårdt lærketræ?

I gamle dage da man gik mere op i tænder til forskellig brug var en retfilet bedst til at save på langs, og en krydsfilet til at save på tværs.
Det var nu mest brugt til forskellige klinger til stelsave, Du ved trærammen med en snor til at stramme klingen.

Køber man en fukssvans i dag er den universalfilet, altså til begge retninger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-03-13 03:35

Sav igennem på tværs med en rundsav i halv bjælkedybde: Dels hvor snittet skal være og så med 5-10-15 mm afstand ud til enden af bjælken. Så kan du banke det meste af med en hammer og snuppe det sidste med et stemmejern (det, politikerne kalder en kernevælger).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-03-13 03:36

Og Svend: Tillykke med den runde dag!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-13 09:45

Ja hvis jeg havde en rundsav,

jeg vil i morgen prøve at købe en bedre håndsav, der kan save på langs?
eller måske en træ klinge til min vinkel sliber??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-03-13 14:52

Du har ingen rundsav? Du må vel have naboer selv om du bor for neden på skrænten ovre på den kristelige side. Det skal være en sav med snitdybde på halvdelen af bjælketykkelsen, og den skal ikke presses igennem, bare føres frem.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-13 16:11

Nej ingen af mine nye naboer her på Fjordvej har en rundsav der kan klare 135 mm
og det med halv bjælketykkelse forstår jeg ikke, der er jo tale et ende kvadrat på 135 * 135 mm.

Jeg har nu håndlavet to hjørner mere på under to timer, og mangler så kun 20,
med forbedret teknik, først save halvt på tværs, så 80 % væk med øksen og stemmejern tæt på,
så fjerner jeg nu det sidste med bånd pudseren, suppleret med vinkelsliber i hjørnet,
hvor bånd pudseren ikke kan nå ind.

Med lidt øvelse kan jeg nok klare to hjørner i timen, og jeg har jo tid nok som pensionist,
så måske ingen grund til at investere i dyre el save, men tak for alle de gode råd.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-03-13 16:46

Hold da helt kæft, undskyld mit sprog, 135X135 mm, det kan du da bygge et fort, der kan holde indianerne ude, af

Jeg troede det var måske 25-30X135

Så skal du vist have fat i en bajonetsav med lange klinger, ikke en alm. elektrisk stiksav. En kran til at løfte træet er måske heller ikke af vejen!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-03-13 22:45

Hvis du skal korte af, er det lige sagen med en bajonetsav - men en rundsav med 65 mm skæredybde kan skære helt over pånær 5 mm med en 180 graders drejning af emnet.. Rundsaven ville dog være nr. 1 ved at lave en masse tværsnit med 15 mm intervaller. Så kan øksens nakke vælte hele flokken, og resten kan tages med høvl, økse,stemmejern eller en god sløjdkniv (ikke.rustfri).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-13 11:52

Tak, og jeg har nu forstået budskabet, men da jeg ikke har en rundsav,
foretrækker jeg kun at save halvt på tværs en gang,
efter at have fjernet ca 80 % med øksen behøver de næste 3 4 snit så ikke at være så dybe.

Jeg overvejer stadig at købe en bedre hånd sav, men ligger underdrejet i dag på grund af vejret.
Lader spørgsmålet stå lidt endnu, men går videre til næste problem i nyt spørsmål...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-13 09:35

Tak for svaret trimare46.