/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Udskift af ramme
Fra : boje1904
Vist : 486 gange
100 point
Dato : 12-03-13 13:13

Jeg har nogle billeder som jeg gerne vil have flyttet fra en ramme til en anden. Men billederne er klistret til glasset, og vil få hvide pletter hvis de tages af.
Er det nogle som har en god ide til hvordan disse billeder kan løsnes fra glasset?
Grunden til flytningen er at nogle af glassene har fået revner efter flytning, og billederne er "gamle" og jeg ved ikke hvor negativerne findes.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-13 15:09

Læg dem i vand eller prøv først at læg dem i en pose med lidt vand som kan dampe af og muligvs opløse det klistrede.
Ellers en konservator

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-13 15:10

Ellers kan du altid tage et billede af dem?

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 12-03-13 16:46

vand med ganske lidt sæbe/sulfo i. plus en masse tålmodighed. Er det rigtig gammeldags fotopapir, kan det sagtens tåle vand.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-13 18:30

Pas på med sæbe, der er opløsning midler i som kan ødelægge mere end det gavner.
Papir billeder kan holde til vand - direkte, men så ville jeg lægge dem i LET pres når de har sluppet glasset ellers bliver de med garanti skæve/krøllede
Har du prøvet at smide dem i fryseren, det kunne være de så var til at knække af?
har ikke selv prøvet det, SÅ bare en tanke.
Ellers bare tålmodighed som Sønder skriver.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-03-13 09:58

Brug ikke fryseren, men læg det hele i vand med en ganske lille smule sulfo, sulfo brugte man også i gamle dage til at dyppe film i, inden man hængte dem til tørre, så løb vande bedre af og uden kalkpletter. Emulsionen (den fotografisk hinde) kan sagtens tåle det, men du skal have stor tålmodighed og ikke forsøge at trække dem af.