/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motorolie forsvinder
Fra : 190e
Vist : 682 gange
50 point
Dato : 07-03-13 17:59

Jeg har en audi 100 V6. Fra 1994 der har kørt 274000 km. Kører 100 %, men der forsvinder 1,2l olie for hver 1000 km. Motoren er fuldstændig tæt intet spild eller noget, ej heller røg bagud, der er helt tørt under bilen samt i motorrum og på selve motor, er der nogen der ved hvad grunden til olieforbrug kan være???? 190e.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-03-13 18:14

Det er et emne der bl.a. diskuteres her: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=52019

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-03-13 18:53

Hvis den efter en tid at have stået stille, og du så starter og den udsender en blå røgsky, -kunne det meget vel være slør i ventilstamme/bøsning, men hvis der er gummihætter over ventilstammerne vil det kunne afhjælpes ved at udskifte dem. Men alt i alt vil den sikkert lugte grimt af olieafbrænding når du giver den lidt gas på pedalen.
Det kan være mere generelt slid men et symptom som ovenstående, så er der værd at ofre nye gummihætter.

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 07-03-13 19:30

Den ryger ikke overhovedet ej heller lugter den sf brændt olie. Men det forsvinder bare.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 07-03-13 20:06

Jeg har en mitsubitsi carisma og den kan også bruge1 liter på 1000 km spurgte værkstedet og de sagde at det var efter hvordan man kørte og at det ikke var et problem så længe man holdte øje med oliestanden.

Fandt så ud af at det begyndte efter 5000 km når jeg havde skiftet olie så nu kigger jeg ikke mere til olien inden 5000km

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-03-13 20:56

Hvis der ikke er ydre utætheder kan olien kun forsvinde ved at det brændes af. En bil der brænder en liter olie af pr. 5000 Km er enten en oldgammel veteran, Eller en motor med meget slidte olieringe. Jeg har selv en oldgammel bil der har rundet 380. 000 km, Og den bruger lige knap en kvart liter olie pr. 20. 000 Km.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-03-13 21:09

Jeg vil jo holde på at hvis der er slidte foringer/ringe, så kan den lede olie til forbrænding når den kommer op på et vist antal omdrejninger, så den kun vil kunne lugtes når der eventuelt køres lidt stærkt. Men det ville kunne afsløres med en kompressionskontrol

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 50 point
Dato : 07-03-13 22:01

En motor med næsten 300.000 km på bagen vil nødvendigvis have et vist slid, og som følge deraf også større spillerum her og der. Jeg hælder også til teorien om, at den sikkert skal lidt op i omdrejninger før den begynder, at brænde olien af. Hvis motoren ellers er ren og tør er der ikke så mange andre muligheder.

Godkendelse af svar
Fra : 190e

Dato : 07-03-13 22:12

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-03-13 01:03

Selv tak.