/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Brændt elektronik i Bosch opvaskemaskine
Fra : Traffer
Vist : 1125 gange
60 point
Dato : 06-03-13 18:51

Jeg har en ældre Bosch opvaskemaskine (Grand Prix, Aquasensor, nr. SGU5622 DK/07).

Det begyndte at lugte fælt af brændt elektronik, men syntes at køre programmet, som den skulle. Ved afmontering var der klart tegn på overophedet elektronik (https://plus.google.com/photos/105441167702570537333/albums/5852285848821264545/5852285923527986546). Jeg er ikke ekspert, men kilden syntes at være omkring en komponent, som godt kunne være en tyristor. Det er oplagt at udskifte den brændte komponent – hvis, altså, den kan identificeres og skaffes. Men jeg vil tro at printpladen har taget skade af overophedning.

Opvaskemaskinen er i sommerhuset, og jeg gider ikke ofre flere hundrede kroner på et nyt kort.

Konkrete spm.:
A. Er der nogen der har selv, eller kender til en hvidvare ”ophugger”, hvor man kan købe brugte dele. Her drejer det sig om et Siemens GV 630 styrkort (som sikkert findes i flere maskiner).

B. Ved at spor forbindelserne syntes den brændte komponent at være forbundet med sæbeskuffen (som dog tilsyneladende virker – endnu da). Vi bruger vasketabletter, som kan placeres i kurven. Kan jeg blot afkoble sæbeskuffen ved at fjerne forbindelsen til skuffen, eller klippe noget over på kortet? Eller vil dette have konsekvenser for andre funktioner?

(Beklager at jeg som nybegynder kun har 20 point til at dele ud af )

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-03-13 20:12

Citat
og jeg gider ikke ofre flere hundrede kroner på et nyt kort
Nej så hellere en brand i sommerhuset.

Henvend dig til nogle professionelle når du ikke aner hvad du har med at gøre.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-03-13 21:25
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-03-13 21:32

det er uforskammet dyrt at købe reservedele til den slags. også selvom de er brugte.
i dit sted ville jeg nok købe en "ny" brugt maskine istedet for. den kan sagtens fåes for samme pris, og så er det sgu lidt lettere at skifte maskine end det er at reparere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-03-13 22:55

Jeg har meget svært ved at se hvad en thyristor har med sæbeskuffen at gøre. De eneste ledninge til sæbeskuffe må i følge min logik være sil en kontakt som afbryder vandindtag, hvis skuffen trækkes ud.

Det er før ste at der er utilstrækkelig køling eller dårlig lodning til store komonenter . Det hænger sammen med loddemaskinerne og eller termisk befægelse med kræfter sog metaltræthed som tinlodning ikke kan tåle.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 60 point
Dato : 10-03-13 17:25

Det er et "kendt" problem med både Sæbeskuffe & Udluft Udløser-Kontakterne, der er ingen sikring og hvis kontanterne bliver "blokkeret" så går de i selvsving og brænder printet af.
For det meste virker alle de andre funktioner stadig fint bagefter, men hvis du vil blive ved med at brug den bør du være tilstede hver gang den er i gang, og strømmen fjernes når du er færdig.

At reparere den selv er i mod strækstrøm loven, og din forsikring dækker intet, plus du kan få bøde og erstatning ansvar hvis andre kommer til skade eller får skader.
PS. Du må heller ikke selv skifte printet !!!

Køb en MEGET billig brugt, eller en ny til et godt tilbud, eller også vask op i hånden, det er meget billigere i længden.

Godkendelse af svar
Fra : Traffer

Dato : 14-03-13 10:38

Tak for svaret JegErHer.

(Jeg ved ikke om alle kan se nedenstående??)

Tak til alle for input!!

Rolig nu – Jeg har ikke brugt maskinen siden problemet blev opdaget.

Sommerhuset er i Østrig, med logistiske (og sproglige) problemer. Køb af brugt maskine i DK og transport er ikke en option. Kun reservedele. Jeg havde selvfølgelig kikket i forvejen på dba og GogG. Hvis ikke jeg kan skaffe et brugt styringskort i DK, kan det ikke betale sig, og jeg vil skrotte maskinen og vaske op i hånden.

”JegErHer” giver bedste input, og må gerne få alle mine point (hvis jeg kan finde ud af at dele dem). Du nævner, at årsagen til problemet er muligvis på kontakterne i selve sæbeskuffen, og at et nyt kort blot vil brændes af igen.
Citat
Det er et "kendt" problem med både Sæbeskuffe & Udluft Udløser-Kontakterne, der er ingen sikring og hvis kontanterne bliver "blokkeret" så går de i selvsving og brænder printet af.
Så vil det hele med nyt kort være omsonst. Det er som om du har lidt indsigt. Kan du uddybe? Vil det være klogt at udskifte sæbeskuffen/kontakterne ved samme lejlighed? (Jeg ved i øvrigt ikke hvad for en stærkstrømslov gælder i Østrig…).

PS. Er der nogen der ved hvad blev af atoz.dk?? Jeg har tidligere brugt den med stor fornøjelse, men kan ikke længere finde spor på nettet.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 15-03-13 23:04

Hos mig var det udluftnings Udløser-Kontakten men det er tit samme type, så ja den udløser som sidder forbundent til det brændte område bør skiftes ved samme omgang.

Og Personlig ville jeg indsætte en sikring imellem, men det må vi jo ikke i Danmark, kender ikke reglerne i Østrig