/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opvarmning med el?
Fra : ebg_888
Vist : 782 gange
100 point
Dato : 04-03-13 23:02

Mit gasfyr skal snart udskiftes.

Det har jo i årtier været meget dyrt at opvarme en helårsbolig med el, men nu har jeg læst, at afgifterne på el-opvarmning sænkes meget.

Mon det ligefrem kan betale sig at droppen gassen og sætte el-radiatorer op i stedet for?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 04-03-13 23:13

Nej, el'len skal meget længere ned før der ligefrem er en fordel.

Lige pt, frit efter hovedet koster opvarmning

ca 160 øre/kWh for ren elvarme

ca 120 øre/hWh for oliefyr (+/- for alderen)

ca 100 øre/kwh for gasfyr (+/- for alderen)

ca 50 øre/kWh for varme fra gode pillefyr og gode varmepumper (dårlige + noget mere)

Fjernvarme fra 50 øre til over 160 øre - meget forskelligt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 23:20

Elafgiften for et hus, der er registreret som elopvarmet, sænkes for forbrug over 4000 kWh, med 36,8 øre pr kWh, men du skal nok have en fagmand til at regne på det.

Ud fra denne artikel lyder det som om det mest er ved velisolerede, nybyggede arealer, det kan betale sig.

Men du kunne måske prøve at tjekke pris og installationsomkostninger ved en varmepumpe, helst jordvarme, evt luft/vand, så du stadig kan bruge dine radiatorer. Varmepumpen bruger meget mindre strøm end elradiatorer, men koster en del mere at anskaffe.

MEN, som regel er vandet fra varmepumper for koldt til at varme huset ordentligt op, medmindre huset er rigtig godt isoleret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-13 07:38

-> Den samlede "rabat" incl moms er 51 øre Vagnr, bare til OR. Hvad tror du iøvrigt er mit fag?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-13 07:40

Iøvrigt er det nok den voldsomtste usandhed du længe har skrevet der står i din sidste linie vagnr. Den må du meget gerne dokumentere.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-03-13 09:02

3773, jeg gætter ikke, heller ikke om dit fag.

Her fremgår det, at elafgiften for elvarme, inkl moms er 36,8 øre pr kWh

http://www.energibolig.dk/Opvarmning/boliger-med-elvarme-bliver-mere-attraktive

Og her

http://www.nordicenergygroup.dk/nyheder.html?news_id=22

Citat
Bygningens radiatorer skal dimensioneres til at klare den fremløbstemperatur et jordvarme anlæg kan præstere i kolde perioder. Et jordvarme anlæg kan sikre en fremløbstemperatur på ca 50 grader, hvilket kræver, at husets radiatorer er dimensioneret til at kunne opvarme huset med denne fremløbstemperatur. Med gulvvarme kræves kun ca 30 - 35 grader, så her er der, med korrekt nedgravning af slangerne, ingen varmeproblemer.

Alternativet til større radiatorer eller gulvvarme er bedre isolering, det var den melding jeg fik da jeg overvejede at skifte til jordvarme, og så blev projektet alt for dyrt.

Har jeg i øvrigt tisset på din sukkermad?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 05-03-13 09:44

El-varme kan nok godt klare sig, men ubetinget kun ved instalering af varmepumper vi har både og (elradiatorer og varmepumpe) men bruger faktisk kun varmepumpen, som varmer 116kvm op. I erhvervsbygning ved siden af (172kvm), har vi installeret varmepumpe med 2 indedele, og det kører også fint, kun ved hårde frostgrader må vi tænde et par radiatorer. Som det er i disse dage er ingen radiatorer i brug.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-03-13 12:42

5 år gammel jordvarmepumpe-600 mtr jordslange .
300 m2 3 familier
radiatorer fra 1976

har siden installation ikke haft problemer med at kunne varme alle rum op og samtidig rigeligt varmt vand-så det der med at skulle skifte radiatorer er ikke alid en nødvendighed har vi konstateret

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-13 13:04

Netop Iham, rart med opbakning med en der også kender noget til praksis. Vi har ens varmepumper så vidt huskes. Og får de pisken rækker de op på aldeles rigelige +65° (hvilket der absolut ingen grund er til at køre med. Og ved brug af udekompenseringen køres utroligt sjældent særlig højt op.

De 51 øre, tjaaaa så et brev til NVE SEAS havde sendt til en jordvarmekunde. Deri var anført at kunden fremadrettet fik 51 øre i rabat incl moms. Hos os er rabatten tilsvarende. Der lå i forvejen en rabat på små 10 øre før moms. Jeg får lige pt 41,4 øre + moms ialt 51,75 øre/kwh.

Mit fag, lad os gætte på jeg kommer under begrebet fagmand inden for energi, og derfor svarer på de stilte spørgsmål, med et rimeligt indhold af fakta i svaret. Modsat dig ved jeg lidt om det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-13 15:10

Nu er det elementær fysik der siger at elforbruget til varmepumpen stuiger med den temperatur, som varmen skal afleveres ved.

Det følger af 2. hovedsætning, og det kan ingen nok så god fabrikant eller installatør komme udenom .
Varmepumpens teoretiske energiforbrug vil være varmemængden x temperaturforskel / temperatur på varmesiden. I praksis er det større , på grund af diverse tab.

Det er mediernes temperatur og ikke stuetemperatur, der skal regnes med.

Det kan da lade sig gøre at pumpe temperaturen i et radiatoranlæg op til 65°C , men så er det med en dårlig økonomi.

vagnr har helt ret:

Der er derfor fornuft i at dimensionere radiatorer eller gulvvarme til lavest mulige fremløbstemperatur, hvis man bruger varmepumpe.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-03-13 15:11

Det var sådan set sukkermaden, der undrede mig, altså den sure tone.

Du ved givetvis lidt om det praktiske, men ikke så meget om afgifter, eller om salgstaktik.

Jeg skrev
Citat
Elafgiften for et hus, der er registreret som elopvarmet, sænkes for forbrug over 4000 kWh, med 36,8 øre pr kWh,

Hvilket du også kan få bekræftet her hos Dansk Energi

http://www.danskenergi.dk/Aktuelt/Arkiv/2012/November/12_11_12B.aspx

Citat
Afgiften falder med 29,4 øre/kWh fra 70 øre/kWh til 40,6 øre kWh i 2013

Når der kommer moms på, bliver det 36,75 øre pr kWh, som afgiften er NEDSAT med.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 08-04-13 18:30

Tak for svaret 3773.