/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Tegneprogram til byggetilladelse
Fra : fun2
Vist : 2105 gange
100 point
Dato : 04-03-13 13:17

Jeg skal have lavet nogle tegninger til en byggetilladelse, plantegning og snittegning. Er der nogen der kender et godt gratis program? Jeg bruger Windows.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 04-03-13 13:43

Dette er ret populært

http://www.tegneprogrammer.dk/google-sketchup/

Men jeg har ikke selv prøvet det - endnu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-13 13:46

Dette ser også spændende ud - lå i samme link som det første

http://www.tegneprogrammer.dk/floorplanner/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-03-13 14:23
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-13 16:52

Hvis det er småt som et udhus eller lign. kan du tegne det i PowerPoint.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-03-13 17:11

Tegningen skal være målfast, og jeg skal også lave snittegninger af ydervæggene, så PowerPoint er nok ikke nogen god ide, PowerPoint er heller ikke gratis. Google SketchUp skal afprøves, andre ideer?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-13 18:06
Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-03-13 23:06

De professionelle bruger alle rigtige CAD programmer.

De er ret dyre og kræver en del træning for at kunne betjenes rimeligt hurtigt.

For en engangstegning er den gode gamle måde med brædt , hovedlineal og trekanter langt hurtigere. Det er da også stadig en fuldt acceptabel løsning til bygningsandragende.
Hvis du aldrig har lært at tegne den slags, kan du heller ikke med et computerprogram. Så må du betale dig fra det. Der er masser af små selvstændige konsulenter som kan gøre det for nogle få tusinde kr.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-03-13 19:39

http://www.homedesignersoftware.com/products/home-designer-pro/
http://inkscape.org/

Photoshop eller inkscape/ (Garden Planner) burde kunne lave det samme, begynd med at lægge et 'net/ grid' på tegningen - med metermål`? og tegn ovenpå.

Ellers ville jeg (som allerede nævnt) bruge en linial og papir, og så scanne det ind på pc bagefter, så har det Offentlige ikke noget at brokke sig over = når de alligevel beder om en tegning, samt det er meget hurtigere end skal til at lære et program et kende.

Godkendelse af svar
Fra : fun2

Dato : 22-03-13 12:30

Det er vist på tide at lukke her.
Jeg har endnu ikke for alvor haft tid til at gøre noget ved sagen, men Google Sketchup ser ud til at være godt. Ellers sætter jeg fruen til at tegne det på papir.

Tak for svaret Nordsted1.