/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
BilstrupV: Etik overfor dyr
Fra : BilstrupV
Vist : 987 gange
120 point
Dato : 02-03-13 09:00

Papegøje, hund, slange, hængebugsvin, ..................... Rækken er uendelig lang!

Hvem gøres det for???????
Når man skal have dyr, BBØØRR man stille spørgsmålet: Hvad kan jeg gør for dyret? De fleste stille spørgsmålet: Hvad kan dyret gøre for MIG?

Med det som udgangspunkt burde mange "kæle"dyr aflives! Og mange slippes fri og mange slet ikke opdrættes.

"Jeg æææælsker fugle"; "Fri som fuglen"; hvordan hænger det sammen?

Dyre-elskere er for ofte "Mig selv elskere".

Ovenstående har mange nuancer, men for dyrenes skyld tænk situationen igennem. Dyr bør have dyre-tilværelse og ikke menneske-tilværelse.

Med seriøs-tanke-hilsen

Point til det indlæg, som gavner "kæledyr" mest.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-03-13 22:26

Du kan jo starte her:
Hvis dine andre svar ikke ligefrem bekommer dig.
http://www.kandu.dk/spg166554.aspx
Endnu et misfor-styrret barn/voksen der bare køber ind og HÅBER
Citat
Ellers læg det over i JAGT, de er jo DYRE-ELSKERE

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-13 22:53

Lidt synd,at ingen har kommenteret dit udmærkede spørgsmål,BilstrupV.Måske fordi,for mig at se,den er lidt filosofisk.Kunne være optakt til en to timers foredrag.

Jeg er egentlig meget enig,så langt som jeg forstår den.F.eks. undrer det mig,at i en by med 40.000 indbyggere,er der vel mindst 15.000 hunde.(Overdrivelse kan forekomme).Og af dem vil jeg skyde på at halvdelen,lever en kummerlig tilværelse.
Men alt er relativt.Når vi snakker f.eks. hunde,har mange af dem sikkert en bedre tilværelse end f.eks mennesker i U-lande eller REELLE flygtninger.

Men vi har jo gjort os til herre over dyrene.(Står vist i biblen at vi skulle).
Nu mener du jo nok mest "kæledyr".Men jeg mener både nyttedyr og produktionsdyr.Er de her ikke mest,for at behage os mennesker???.....i deres og vores forholdsvise korte levetid.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-03-13 22:55

Ved ikke om dette har med 'kæledyr' at gøre men når man ved at ? noget ikke kan holde til GIFT
og stadig forsøger sig frem?
Og spørger herinde, så kan man får sine tanker (tilbage) men igen, er det dyr det går ud over
http://www.kandu.dk/spg166524.aspx
Min gamle kat har ikke haft Lopper eller andet de sidste 5 år og hvorfor?

Den vil bare ikke have skidtet men mig smed den det over på, men ingen Lus eller Lopper på dyret, og det kostede en stor formue af hele 50.- + inflation + skidtet virker efter 5 år.
15 i følge min første kat, der heller ikke ville have skidtet? (pels-dyr) og over på mig, dyr omgang.
Og så kunne jeg sidde som en Loppe befængt? ROTTE mens dyret så til + af mig.

Nå men: NEXT der siger det ikke kan passe?
Rådet får de sgu ikke af mig (det er ubrugeligt), spørg en anden - herinde

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-13 07:06

Citat
Dyr bør have dyre-tilværelse og ikke menneske-tilværelse.

Jeg kan kun erklære mig helt enig.

En af de ting, som jeg reagerer overfor er, når en hund behandles som et barn, og ikke som en hund, det får man bestemt ikke en glad og velfungerende hund ud af.

Citat
Ved ikke om dette har med 'kæledyr' at gøre men når man ved at ? noget ikke kan holde til GIFT
og stadig forsøger sig frem?
Og spørger herinde, så kan man får sine tanker (tilbage) men igen, er det dyr det går ud over
http://www.kandu.dk/spg166524.aspx

Næææh, det er jo bedre, at lade hunden gå rundt og være så loppebefængt, at den bliver stresset af det, med alt hvad det kan medfører.

Uanset hvad, så bliver dyrene ikke lige så gamle som vi, men vores fornemmeste opgave må være, at sørge for, at dyrene har det godt så længe de er her.
Problemet for mange mennesker er jo bare, hvornår har et dyr et godt liv?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-03-13 10:31

læg skat på kæledyr og hundeforsikringer. det ville begrænse "misbruget" af dem og så kunne vi slippe for at træde i hundelort alle steder.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-13 12:36

Citat
læg skat på kæledyr og hundeforsikringer. det ville begrænse "misbruget" af dem og så kunne vi slippe for at træde i hundelort alle steder.

Det vil udelukkende have den effekt, at det kun er de rige, og de riges børn, der kan misbruge dyrene.
Og så vil det være efterladenskaber efter de riges hunde vi kan gå og træde i.

Jeg har haft hund indtil for ganske nylig, og på vores lufte-ture har jeg set mange bedre stillede, som ikke samlede op efter deres hunde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-03-13 22:53

Du har ret, vi anskaffer os kæledyr for vores egen skyld.

Jeg synes selv jeg holder meget af dyr, og har for nylig mistet min elskede kanin Bertram. Oprindelig var han en indendørs solo kanin, men så fik han alligevel en kæreste. Kæresten ville helst være udenfor, og hun fik da også lokket Bertram med ud. Indenfor fik de lov at være over hele hytte, og udenfor havde de 64m2 at løbe på, halvt terrasse halvt græs med drivhus, hvor de havde bygget vinterbolig. Nu hvor vi ikke har Bertram længere var min første indskydelse at vi ville købe en ny kæreste til Silke, men der var ikke lige den "model" vi ønskede, men hvor blev jeg både ked og meget vred, da jeg også søgte på den blå avis (efter at have været i mange dyreforretninger) Utrolig mange vil sælge deres kaniner fordi børnene var blevet trætte af dem, blot efter et par mdr. Hva' helvede tænkte de forældre på da de købte kanin til deres børn?Nu sidder de bare i et bur og venter på at blive fodret og kælet, fodret får de nok ,men kælet, nææææ nej det behøver de ikke. Nogle vil sikkert tænke - det er bare en kanin - men folk som har fulgt mig på her på kandu eller selv er kaninejere, ved at en kanin faktisk har en hjernevirksomhed. Vores Bertram var ligesom en hund. Jeg har klaget til Dyrenes beskyttelse, over de der "Selvudviklingskurser" slagt og æd en kanin, det hører simpelthen ikke hjemme, at slagte dyr på en primitiv måde, kaninerne ved godt hvad der sker.Da Bertram var ved slutningen tog jeg ham ind i stuen, og da det sang på aller sidste vers tog jeg også Silke ind så hun kunne sige farvel, jeg er ret så sikker på begge vidste hvad der skete, men hvor gør det ondt at Silke alligevel mener vi har fået liv i hendes kæreste, mon ikke jeg lige skal hoppe indenfor og tjekke, ...mon han er i udestuen, ind og tjekke, sådan stå på bagbenene og skule ud i udestuen, næste dag ind og se om han måske ligger på spisestuestolene (hvilket kun hun kunne finde på) og nu hvor hun ikke søger mere, men gerne vil ind og ligge selv om hun er så udpræget en udekanin..... nå det var bare et par ord som savner sin kanin..... jeg skal ikke have flere dyr, kan ikke klare alle de farveller.. men jeg har stadig en Silkekanin og en blind/døv hund... for min skyld

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-03-13 07:01

Citat
Utrolig mange vil sælge deres kaniner fordi børnene var blevet trætte af dem, blot efter et par mdr. Hva' helvede tænkte de forældre på da de købte kanin til deres børn?Nu sidder de bare i et bur og venter på at blive fodret og kælet, fodret får de nok ,men kælet, nææææ nej det behøver de ikke.

Men det er dog positivt, at de så vil sælge kaninen til andre, i håb om et bedre liv.

Det gjorde min x-veninde ikke.

3 børneværelser, 2 med hver sit marsvin og 1 med en kanin.

Da min datter var lille plagede hun jævnligt om et kæledyr, men mit svar var, at når lillebror var blevet lidt større, så kunne vi få 2 marsvinepiger, som skulle bo sammen i et bur i stuen.

Marsvin, fordi det er det bur-dyr jeg selv bedst kan lide, og ved mest om.
2, fordi de så altid havde selskab.
Piger, for at undgå de kampe der kan opstå mellem hanner.
I stuen, fordi det er utroligt selskabelige dyr, som kan lide at følge med i alting.

Man skal ikke, som forældre, give sine børn et kæledyr hvis man ikke selv vil tage ansvaret for dem.
Min erfaring er, at børn skal være ca. 15 år før de er store nok til selv, at tage nogenlunde ansvar for et kæledyr (selvfølgelig er der undtagelser), men også her skal forældrene være med.

Det skal gerne være et projekt for hele familien.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-03-13 10:19

Citat
Jeg har haft hund indtil for ganske nylig, og på vores lufte-ture har jeg set mange bedre stillede, som ikke samlede op efter deres hunde.

Det tror jeg så ikke,har noget med års-indkomst at gøre.Det er nok mere,den indre "svinehund",vi alle,mere eller mindre er udstyret med.Det samme som når "pæne" mennesker,afleverer deres malerrester og svineaffald,ude i skoven i nattens mulm og mørke.

Citat
jeg skal ikke have flere dyr, kan ikke klare alle de farveller

Det samme her.Selv et lille Marsvin,kan gi`een en følelse af tomhed,når den ikke er her mere.
Vores blev taget med ind i stuen,om aftenen.Lå i sin tæppe,og kiggede på os.Selvom der var en 10 - 12 m.pep den glad,når den kunne høre køleskabsdøren gå.....så var det tomater.

Desværre fik den canser,og vi var tvunget til at få den aflivet.Det er vel 20 år siden,men jeg husker det som igår.Vi kørte til dyrlægen.Konen sad med den,i et håndklæde.Jeg er helt sikker på,den vidste at det var slut.Tøsedreng,som jeg jo er,sad jeg i venteværelset,mens konen bar den ind,til det dødbringende stik.Jeg tror ikke vi talte meget på hjemturen.Men jeg er glad for,at vi fik den humant aflivet....og ikke som nogen foreslog: Et dask med en skovl,og så i skraldespanden.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-03-13 10:25

Citat
Det tror jeg så ikke,har noget med års-indkomst at gøre.Det er nok mere,den indre "svinehund",vi alle,mere eller mindre er udstyret med.Det samme som når "pæne" mennesker,afleverer deres malerrester og svineaffald,ude i skoven i nattens mulm og mørke.

Det er jo lige præcis det jeg mener.

Og lige sådan mener jeg det forholder sig med misbrug/mishandling af dyrene, og derfor mener jeg, at trimare46's forslag er helt ude i skoven.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-13 10:49

Citat
Men det er dog positivt, at de så vil sælge kaninen til andre, i håb om et bedre liv.

Tjooo, men hvor mange ønsker ikke en unge de selv kan præge.

Hvad der også gjorde mig rasende, da jeg læste i dba, var en annonce på en kanin til sælg der var 7 år!!! En kanins gennemsnitlige levealder er 6-8 år, tænk hvis den kom til et barn og så døde dagen efter.

Da min datter var lille og ønskede sig en kanin, lavede jeg en aftale med en der havde mange kaniner - jeg lånte en, som kunne tilbageleveres når interessen var dampet af.

Mosebaek, jeg har også haft flere marsvin.... de er så søde, og så kan man snakke med dem min den sidste ville ikke have tomater, men hold da op hvor den kunne lave en fest for at få et stykke agurk.

Jeg betaler også de knap 600 kr for en ordentlig afsked hos dyrlægen, når man først har anskaffet sig et dyr, så skal man give det en værdig afsked - der virker første gang, (men ønsker allermest, at de bare er sovet ind, pga. alder når jeg står op en morgenen) som sagt kan jeg ikke med de farveller, eller være den der skal bestemme hvornår

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-03-13 11:38

Citat
Tjooo, men hvor mange ønsker ikke en unge de selv kan præge.

Jamen, vi er da helt enige.

Men jeg har dog af og til læst om/snakket med nogen, der har overtaget et voksent dyr.

Og det er dog bedre, at forældrene erkender, at det ikke fungerer, og prøver at gøre noget ved det, end at de blot lader dyret gå og kede sig ihjel på et børneværelse. Men ikke optimalt.

Citat
Hvad der også gjorde mig rasende, da jeg læste i dba, var en annonce på en kanin til sælg der var 7 år!!! En kanins gennemsnitlige levealder er 6-8 år, tænk hvis den kom til et barn og så døde dagen efter.

Dumt, for at sige det mildt.
Ligesom når nogen vil sælge/bortgive en hund på 10-12 år.

Min sidste hund var et år og et par måneder da jeg overtog ham.
Jeg havde ringet til race-repræsentanten og spurgt, om hun havde kendskab til en ung hund, som manglede et nyt hjem.
Jeg havde sat en aldersgrænse ved 4-5 år (lille hunderace), mine børn var dengang 7 og næsten 11 år, og jeg mente det nemt kunne blive synd for en ældre hund.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 10-03-13 20:44

Dejligt at læse de indlæg hvor der er både hjerte og hoved med omkring det at holde dyr.
Kørekort har ind imellem været nævnt for hunde; hvordan mon det skrider frem?
4H eksisterede engang; hvor mon det er nu om dage?

Hvilke "kanaler" kan tages i brug til at nå ud med budskaber og viden om at behandle dyr ordentligt? Rigtigt opsat kunne det trække mange seere til skærmen, vil jeg mene. Dyrenes beskyttelse har jeg ikke fidus til, for de får deres penge fra ejere af kæledyr, så de tør ikke røre ved, at mange kæledyr ikke behandles ordentlig.

Jeg ville svært gerne af med de point, men hvem vil (skal) have dem?

Mvh

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 120 point
Dato : 12-03-13 12:20

Her er noget om kørekort til hunde, men det er jo først når man har købt hunden:
http://www.dkk.dk/Korekort-til-hund

Den anden dag så jeg en annonce på dba eller guloggratis, en chihuahua på under 1 år var til salg, for ejeren og hendes kæreste skulle have barn til sommer, og har derfor ikke tid til hunden.

De kan kun have haft hunden i meget kort tid da hun blev gravid.

Jeg havde 2 børn og en hund, godt nok gik jeg ikke på arbejde, men til gengæld var jeg alene med dem.

Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 14-05-13 10:24

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-05-13 11:50

Takker.