/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Halal-slagtning
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 1649 gange
100 point
Dato : 01-03-13 14:27

Messerschmidt: Forbyd halal-slagtning i EU

Nye EU-krav gør, at medlemslandene ikke må forbyde halal-slagtninger. Det er nyligt blevet bekræftet efter en polsk højesteretsdom. Men nu har EU også trukket krav om mærkning af kød, hvor dyret er slagtet uden forudgående bedøvelse, tilbage. Det er en dyrevelfærdsmæssig skandale, siger Dansk Folkepartis medlem af EU-parlamentet, Morten Messerschmidt. Han kaster sig derfor ind i kampen og vil have halal-slagtning forbudt i hele EU.

Polens Højesteret har for nyligt vedtaget, at islamiske og jødiske slagteritualer, halal-slagtning og schæchtning, skulle forbydes. At skære halsen over på dyr, før de er blevet bedøvet, skulle således have været ulovligt i Polen fra 1. januar 2013. Men loven bliver på netop den dag torpederet af et nyt EU-direktiv, der påbyder EU-landene at åbne for rituel slagtning. Og da EU-lov har forrang, er den polske højesterets beslutning kun af symbolsk karakter.

Halal-slagtning er noget af det mest modbydelige dyrplageri og bør stoppes. EU må have klar besked på, at reglerne skal ændres, så dyr bliver slagtet på den mest smertefri og hurtige måde. Det må have forrang i forhold til religiøse slagtemetoder, men EU har indtil nu være fodslæbende og det er derfor vigtigt, at vi får en bred debat om slagtemetoden.
Hjulpet af EU går halal-slagtning sejrsgang i Europa. Kun fire lande har et decideret forbud: Norge, Island, Schweiz og Sverige. Sverige er det eneste EU-land, som forbyder slagtning uden bedøvelse, og nu kan vi forudse, at de islamiske organisationer i Sverige gør sig klar til at forlange deres EU-ret.

Skal halal-slagtning forbydes ?

Tommy.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 01-03-13 14:34

Ja - de må tage til hjemlandet hvis det er så vigtigt, at pine dyrene.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-13 14:34

Øh, hvorfor snakker I ikke om det meget værre, afskæring af forhuden på små drenge, UDEN bedøvelse, UDEN læger, og UDEN medicinsk begrundelse?

At skære halsen over på dyr, er vel mindst ligeså humant som at skyde dem?

Men vi kunne jo forbyde omskæring af drenge, jagt og halalslagtning/schæctning, i den rækkefølge!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-03-13 15:31

Citat
Øh, hvorfor snakker I ikke om det meget værre, afskæring af forhuden på små drenge, UDEN bedøvelse, UDEN læger, og UDEN medicinsk begrundelse?
Det har du 100% ret i.

Citat
At skære halsen over på dyr, er vel mindst ligeså humant som at skyde dem?
Du må lige forklare hvorfor du mener, at det er ligeså humant at skyde dyret, som det er at skære halsen over.
Du skal nok overveje tidspunktet mellem det, at skære halsen over - også dødstidspunket.
Overvej ditto ved skydning.

Overvej bagefter følelserne hos dyret, lige inden - og imens dyret bliver spændt fast og klargjort til snitning i halsen.

Jeg kunne godt vedlægge en film som viser halal-slagtning via You Tube, men jeg vil helst undgå det. Det er absolut ikke et rart syn - de fleste får det enormt dårligt.

Men søg halal-slagtning på You Tube og se filmen. Der er mange at vælge imellem.

Tommy.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 01-03-13 15:38

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-03-13 15:41

Det er så een af de få ting, Morten Messerschmidt har ret i.
Den form for slagtning er noget forbandet svineri og burde være totalt forbudt overalt.
Jeg husker fra min barndom, at når mine bedsteforældre skulle have slagtet en gris, flygtede jeg op i skoven, for at undgå at høre grisen skrige sig ihjel. Arbejdet blev godt nok udført af en slagter,
der skar halspulsårerne over, så grisen forblødte (det tog sin tid), men lyden glemmer jeg aldrig.
Nu skriger kreaturer formodentlig ikke som grise gør det, men noget svineri er det.

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 01-03-13 15:56

Dette bringer en dejlig, lille film i erindring: Emmas lykke, der blandt meget andet viser, hvorledes dette dejlige kvindemenneske, der lever i pagt med naturen, slagter sine grise på den mest hensynsfulde måde - måske du er biblioteksgænger og på den måde kan se filmen på http://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?id=2785851100 i så fald god fornøjelse!
Men ellers er islamiske og jødiske slagtemåder og omskæring vel ritualer, der er inde at røre ved kernen i de to religioner (hvoraf jeg hvad islam angår foretrækker at kalde det mere en ideologi) og som indædt pro Israel og dermed pro jødisk i modsætning til islam er jeg i et dilemma - hvorledes lade jøderne bevare deres årtusindgamle ritualer uden samtidig at lade det gælde for islam?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-13 15:59

Citat
Du må lige forklare hvorfor du mener, at det er ligeså humant at skyde dyret, som det er at skære halsen over.

Ah, det var et lille hib til jægere, der er jo ingen garanti for de rammer plet hver gang, vel?

Jeg havde en slagter, der ikke ville jage med de fritgående grise, så hvis de ikke gik med frivilligt, skød han dem på klos hold.

Vi er vist enige om, at dyrene nemt kan blive stressede af transporten, og at komme ind i slagteriet, men om det bliver meget værre for dem at få halsen skåret over, end at få en boltpistol for panden først, skal jeg ikke kunne sige.

Jeg har hørt dyrlæger sige, at dyrene mister bevidstheden på få sekunder, når de får halsen skåret over, andre mener boltpistolen først er bedst.

Man kunne selvf også se på dyrenes liv i stalde eller bure, INDEN de bliver slået ihjel.

Hvis man behandlede et kæledyr, inkl heste på samme måde ville folk gå bananas.
Det samme gælder mærkeligt nok også mink, men dyr der skal ædes af mennesker er der vist meget få der har ondt af. En burhøne har med de nye forbedrede regler dog ikke længere kun plads som et a4-ark, nu har de fået et postkort oveni!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-03-13 16:04

Op igennem verdenshistorien er der masser af eksempler på at indvandrerhorder med militær magt har påtvunget andre lande deres kultur, europæerne er ingen undtagelse.
Det irriterende er, at vi nu indvaderes af ynkelige nassere, der er flygtet fra vilkår, der netop er forårsaget af deres hjemlands kultur. Og så demonstrerer de at de i et hovedløst storhedsvanvid, vil påtvinge værtslandene deres eget manglende medmenneskehensyn.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-03-13 16:26

Citat
Vi er vist enige om, at dyrene nemt kan blive stressede af transporten, og at komme ind i slagteriet, men om det bliver meget værre for dem at få halsen skåret over, end at få en boltpistol for panden først, skal jeg ikke kunne sige.
Det kan jeg så fortælle dig. Fra dyret bliver ført fra stalden og ind er der gået mindre end 2 min. Det øjeblik boltpistol træffer hjernen er alt kontakt til omverden på 0,0 dut.

For at foretage Halal-slagtning og schæchtning, skal dyrene ind i en tromle lignende genstand. Dyret bliver fixeret og vendt om på ryggen. Derefter skal der bedes og messes af en jøde - eller en muslim. Derefter fortages halssnitning - og uanset hvad din dyrlæge ellers har bildt dig ind, går der fra 4 - 6 min. før dyret er forblødt og alt hjerneaktivitet er ophørt.

Citat
Ah, det var et lille hib til jægere, der er jo ingen garanti for de rammer plet hver gang, vel?
Tak for hibbet, men det er desværre ikke sammenlignelig.
Trafik påkørsel af dyr er heller ikke sammenlignelig.

Tommy

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-13 16:53

Iflg Samvirke, bedøves alle dyr i Dk inden de halalslagtes, og de anbringes IKKE i kasteboks.

http://samvirke.dk/mad/artikler/saadan-foregaar-halalslagtning-danmark.html

Jeg tror mere på Samvirke, end på div videoer, der formentlig viser slagtninger i andre lande.

Og som man kan se sidst i artiklen, så er jøder og muslimer meget enige om hvordan dyr skal slagtes, men de nedstammer jo fra den samme mand, så det er vel ikke så underligt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-13 17:12

Ja - de må tage til hjemlandet hvis det er så vigtigt, at pine dyrene. Det gælde alle som ikke vil behandle dyrene ordentlig

Omskæring af drenge og "fraskæring" af piger kan de også tage til hjemlandet og gøre............og så blive der hjemme.

Vi kan jo ikke tage til deres hjemlande og opføre os som vi vil selvom vi kalder det religiøst.
Det må snart være nok med den omvendte rasisme, her i Danmark .

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-03-13 17:16

Ja og hvad fanden bilder eu sig ind lad os komme ud af det lort

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-03-13 17:25

Jamen så tro du bare på et gammel Samvirke.
Som forøvrigt indeholder flere faktuelle fejl - især det/de afsnit, der omhandler bedøvelse af dyr.

Jeg tror mere på min far, som bestrider en ledende stilling indenfor Landbrug og fødevarer (I gamle dage hed det "Danske Slagterier")

Citat
Og som man kan se sidst i artiklen, så er jøder og muslimer meget enige om hvordan dyr skal slagtes, men de nedstammer jo fra den samme mand, så det er vel ikke så underligt
Rigtigt, de fornægter alle, at Ase-troen er den eneste sande religion.

Men spørgsmålet er stadig; Skal halal-slagtning forbydes - og derved også den jødiske schæchtning

Tommy
Odin bevare Danmark.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-13 18:00

Nu har jeg vist ikke haft fornøjelsen af at møde din far, men jeg anser stadig Samvirke for at være mere troværdig end Youtube-videoer.

Og mon ikke vi havde hørt ramaskriget, hvis man havde stoppet den udmærkede praksis, at bedøve dyrene på en måde som såvel jøder som muslimer kunne acceptere.

Som jeg læser Messerschmidts oprindelige udgydelser i den korte avis

http://denkorteavis.dk/2012/eu-lov-baner-vej-for-halal-slagtning-i-polen/

som jo er en del mere dramatiske end DFs pressemeddelelse, der skal også jødeudryddelser på

"Jeg kan forstå, at en diskussion om schæchtning og kosher har en særlig dyster undertone i Polen, som fik 90 procent af sine over 3 millioner jøder udryddet. "

Men når jeg læser teksten, er der vist mere tale om at halalslagtet/schæchtet kød ikke skal mærkes som sådan.

Mon ikke Odin og hans samtidige også "halalslagtede", som ung så og hørte jeg en gris blive stukket, det var vist det almindelige ved en gårdslagtning for en 45 år siden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-13 18:45

Øh - jeg snakkede med min kone om det halal, og det gjorde man også ude på landet, bl.a. med grise så der kunne laves dejlig blodpølse.

Og så påstår hun at de får slet ikke kan skrige, når halsen er skåret over.

Men jeg holder stadig på at dyrene skal bedøves først.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 01-03-13 19:03

vagnr, prøv at tænk, hvis du skulle slås ihjel hvad ville du så helst have skåret halsen over eller en kugle?
Jeg ved godt hvad jeg ville.
alan57

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-03-13 19:09

Vagnr, vi har åbenbart diskuteret emnet før. Den 27-02-2010....tjek selv - skrev jeg dette- under min andet profil -Heidi-Ho:

"I marts 2009 udtalte chefkonsulent for Danish Meat Association, dyrlæge Flemming Thune-Stephensen til Samvirke: "Det er en modbydelig slagtemetode, hvor dyret kæmper og spjætter i op til tre til fem minutter, før det dør. I modsætning til får og geder har kreaturer en ekstra lille pulsåre under halshvirvlerne, som ikke bliver ramt, når de øvrige halspulsårer skæres over. Derfor får dyret stadig ilt til hjernen i flere minutter, inden det mister bevidstheden. Der er ingen tvivl om, at det både er skræmt over den unaturlige stilling og har smerter af, at både indvolde og maver trykker mod rygsøjlen og mellemgulvet, så vejrtrækningen bliver besværliggjort."

Der er danske slagterier, som anvender en boltpistol med en plade før halalslagtning. Pladen skulle forhindre kreaturet i at dø, så det kun bedøves. Men der er ikke orden på dansk eller udenlandsk halalkød. Ægte halalslagtning foregår uden bedøvelse og ignorerer dansk lovgivning."

Tommy

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-13 19:17

Alan57, jeg mener sådan set at det er vigtigere at have et godt liv, end en rar død.

Men, som alle andre, kan jeg ikke vælge min død, men jeg kan påvirke (om ikke vælge alt i) mit liv.

Igen, jeg har ikke set noget der skulle bevise at dyr i Dk slagtes uden bedøvelse, og såvidt jeg kan se er det "nye" højst, at der måske ikke længere er krav om at kød skal mærkes hvis det er halalslagtet/schæchktet.

Jeg synes det er forkert, hvis kødet ikke bliver mærket med middelalderlige slagtemetoder (og det undrer mig, hvis det er sandt) men det ændrer ikke ved hvordan dyret bliver slagtet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-13 19:22

Ja, Tommy, den første del er et citat fra den samvirkeartikel jeg linkede til.

MEN, den sidste del står dagens debattør Helle Kofoed for, der er ingen andre kilder end hende selv

Citat
Der er danske slagterier, som anvender en boltpistol med en plade før halalslagtning. Pladen skulle forhindre kreaturet i at dø, så det kun bedøves. Men der er ikke orden på dansk eller udenlandsk halalkød. Ægte halalslagtning foregår uden bedøvelse og ignorerer dansk lovgivning."

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-03-13 19:55

"I marts 2009 udtalte chefkonsulent for Danish Meat Association, dyrlæge Flemming Thune-Stephensen til Samvirke: "Det er en modbydelig slagtemetode, hvor dyret kæmper og spjætter i op til tre til fem minutter, før det dør. I modsætning til får og geder har kreaturer en ekstra lille pulsåre under halshvirvlerne, som ikke bliver ramt, når de øvrige halspulsårer skæres over. Derfor får dyret stadig ilt til hjernen i flere minutter, inden det mister bevidstheden. Der er ingen tvivl om, at det både er skræmt over den unaturlige stilling og har smerter af, at både indvolde og maver trykker mod rygsøjlen og mellemgulvet, så vejrtrækningen bliver besværliggjort."

Du mener altså, at dyrlægen er fyldt med løgn - eller ikke ved, hvad han taler om ?

Tommy.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-13 20:11

Nej Tommy, læs hele artiklen jeg linkede til før, det er et løsrevet citat, der, såvidt jeg kan læse, netop IKKE drejer sig om den danske model, med bedøvelse og ingen slagteboks.

Alle dyr bliver afblødt i forbindelse med slagtning, uanset slagtemetoden.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-03-13 21:27

Jamen for hulen da, vagnr. Artiklen er - som jeg skrev før - er faktuel forkert..!
Både hvad angår bedøvelse og kastebokse (Den tromlelignende gestand)

På flere slagterier bruges kastebokse.
Nu ved jeg ikke om det foregår i 2013 - men for år tilbage, var det et led i en slagterlærlings uddannelse at se, hvorledes halal-slagtning foregik.
Og uden at være slagter, eller har anden relevant uddannelse inden for faget, har jeg via min fader fået lov til at overvære en sådan slagtning.

Tommy.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 01-03-13 23:12

Citat
Men spørgsmålet er stadig; Skal halal-slagtning forbydes - og derved også den jødiske schæchtning

som du selv spørger Tommy.
Der er vel alm. enighed om at dyrene lider en uværdig død og at det må gøre ondt på drengebørnene - hvad voksne hankøn i omskåret tilstand måtte have af ulemper står hen i det uvisse . MEN er det ikke et ægte dilemma at forbyde en så central del af en religion for at opnå en lige så central opfattelse af denne specifikke dyrevelfærd, som hyldes uden for islam og jødedom?
Var det ikke hovedformålet med spørgsmålet?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-13 23:45

Tommy, kan du ikke finde en troværdig kilde og linke til den?

Uden det kan jeg ikke tro, at danske slagterier, der kontrolleres løbende af dyrlæger fra veterinærmyndighederne, slagter dyr i strid med danske regler.

Og at reglerne skulle være ændret de sidste 4 år, UDEN at det straks var blevet taget op af fx DF, er ligeså usandsynligt.

Om der skulle være nogle private, der slagter uden godkendelse, ville ikke forbavse mig så meget!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-03-13 23:48

Hvad angår omskæring af drengebørn, mener jeg ligesom dig, forbyd det. Så kan jøder og muslimer skabe sig ligeså tosset de vil

Citat
MEN er det ikke et ægte dilemma at forbyde en så central del af en religion for at opnå en lige så central opfattelse af denne specifikke dyrevelfærd, som hyldes uden for islam og jødedom?
Var det ikke hovedformålet med spørgsmålet?
Nej jeg har ingen skjult dagsorden vedr. muslimsk - eller jødisk ritualslagtning.

Dyrevelfærden burde forbedres - ikke forværres - og af samme årsager er jeg også imod de lange unødvendige dyretransporter. De burde være forbudt at transportere slagtedyr længere væk end 100 km - og burde heller ikke være nødvendigt.

Historisk set, havde vi i de go'e gamle dage, Andelsbevægelsen - AMBA = Andelshaver med begrænset ansvar.
Der lå et Andelsslagteri, et Andelsmejeri og et Andelsvaskeri i hver købstad - arhh næsten da.
Det burde være en mulighed i dag - og en god konkurrent til de store fallitbo's slagterier...etc..

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-03-13 20:24
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-03-13 22:39

Tak, godt der er nogen der kan deres katekismus

Et hit på

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Rituel-slagtning.aspx

"Ingen slagterier i Danmark har siden 2004 foretaget rituel slagtning af dyr uden forudgående bedøvelse."

Så Messerschmidt har i bedste fald misforstået sagerne, mere sandsynligt er han ude i sin sædvanlige propaganda

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-03-13 22:45

Citat
Så Messerschmidt har i bedste fald misforstået sagerne, mere sandsynligt er han ude i sin sædvanlige propaganda
Desvære vagnr, Det er dig, der misforstår en hel masse i "den gode tjenestes sag"
Det er simpelthen ufattelig, at du benægter fakta.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-03-13 23:06

Citat
"den gode tjenestes sag"
Nå, jeg fik byttet lidt om på det.
Det er squ ikke nemt at være 2. generations østriger.

Må Paven velsigne Jer alle

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-03-13 23:29

Tommy, jeg bliver lidt forvirret over dine sidste indlæg

Men jeg går ud fra, at du ikke mener fødevarestyrelsen lyver når de skriver, at alle dyr (der slagtes lovligt i Dk) bliver bedøvet, inden de religiøse tosser afspiller et allahu akbar, eller messer fra thorahen (hvis jøderne altså gør det), mens de skærer halsen over på dyret!

For en ordens skyld, jeg skelner ikke mellem forskellige former for overtro, så den kristne variant er ikke et hak bedre, eller andre "religioner" for den sags skyld!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-03-13 00:09

Det, jeg forholder mig til er dette, at nye EU-krav gør, at medlemslandene ikke må forbyde halal-slagtninger. Det er nyligt blevet bekræftet efter en polsk højesteretsdom. Men nu har EU også trukket krav om mærkning af kød, hvor dyret er slagtet uden forudgående bedøvelse.

Og her er hvad der legalt:
Det er tilladt at aflive husdyrdyr uden bedøvelse, når slagtningen foregår efter jødisk eller islamisk ritus. Der er dog visse betingelser der skal være opfyldt.
?Det er ifølge bekendtgørelsen om slagtning om aflivning af dyr tilladt at slagte husdyr (dog ikke strudsefugle) uden forudgående bedøvelse, når slagtningen foregår efter jødisk eller islamisk ritus.

Det er imidlertid en betingelse, at slagtningen finder sted på et slagteri.

Hvis husdyr (bortset fra fjerkræ) slagtes uden forudgående bedøvelse, skal slagtningen endvidere finde sted på et slagteri, der har en eksportautorisation. Disse slagterier har nemlig permanent dyrlægetilsyn.

Slagterier, der ønsker at foretage slagtning uden forudgående bedøvelse, skal forud anmelde dette til Fødevarestyrelsen.
Herudover er der fastsat regler om den fremgangsmåde, der skal følges i forbindelse med selve slagtningen.

Og her er løgnen:
Ingen slagterier i Danmark har siden 2004 foretaget rituel slagtning af dyr uden forudgående bedøvelse.

Tommy.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-03-13 06:01

Tommy, links, fra troværdige kilder??????

At citere fra Fæevarestyrelsens side, som jeg har linkede til, og så lige påstå den sidste sætning er løgn er så'n Messerschmidt-agtigt.

Men selv om h, i artiklen i den korte avis, jeg linkede til før, slet ikke er ude i et dyrevelfærdsanliggende, men et antimuslimsk som sædvanligt + antiEU, dobbelthit,

Citat
Og lad mig være helt klar og ærlig: Hvis jeg ser bort fra det utiltalende og unødvendige dyreplageri i den 4-5 minutter lange blodaftapning af en ko, så repræsenterer kosher-mad jo ikke en politisk og kulturel invasion og trussel imod vores oprindelige kultur og tradition i det kristent funderede Europa.

Men sådan et politisk redskab og sådan en kulturel trussel udgør halal (rent) og haram (urent), uløseligt forbundet den aggressive og kompromisløse sharia, som de begreber er. Vi var ikke de første til at dele folk op i ”dem” og ”os”.

Så kan du ikke noget sted i artiklen finde et klart udsagn om, at det påvirker danske halal og kosherslagtninger fsva bedøvelse inden afblødning.

I den såkaldte dokumentation står der

Citat
In Denmark, an investigation found that thousands of tons of beef in Danish supermarkets are halal slaughtered.

Men stadig intet om at dyrene ikke er bedøvet inden.

Jeg tror stadig på Fødevarestyrelsens

"Ingen slagterier i Danmark har siden 2004 foretaget rituel slagtning af dyr uden forudgående bedøvelse."

og gider ikke fortsætte her, medmindre du kan komme med nogle veldokumenterede fakta.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-03-13 08:30

Hej Tommy.

Til dit enkle spørgsmål i det indledende, kan jeg personligt tilslutte mig med et rungende ja !
Hvis (og når) vi skal slå ihjel, skal det ske på den absolut hurtigste og mest smertefrie måde, det kan der ikke herske tvivl om. Og den hurtigste er bedøvelse ved brug af boltepistol og derefter overskæring af hovedhulsåre umiddelbart efter ! Alt fjerkræ der bliver slagtet på slagteri, bliver også bedøvet inden halsen åbnes for afdrypning af blod !
Men det er et meget følsomt emne, som kan få de fleste til at stejle - derfor burde alle mennesker, både børn fra f.eks. 7 år til gamle opleve livet på et slagteri, så ved man hvad det drejer sig om. I dag tror mange børn og unge, at kød er noget man får i supermarkedets køleboks eller hos slagteren, uden at kende det mindste til det liv som er virkelighed før slagtningen.
At blande omskæring af drengebørn ind i denne sammenhæng er sgu' for simpelt - det forgår sandelig også for piger - hvorfor er de ikke nævnt ? Ligeledes at nævne jagt i samme åndedrag, er efter min mening skudt helt forbi - jægere er skam ansvarsfulde mennesker som gør en dyd ud af at slå ihjel så humant som muligt. At der sker anskydninger er et faktum, men derfor har vi jægere jo også hunde til hjælp, hvis uheldet er ude !

ØV4

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 03-03-13 13:46

vagnr , jeg mener sådan set at det er vigtigere at have et godt liv, end en rar død.

Men, som alle andre, kan jeg ikke vælge min død, men jeg kan påvirke (om ikke vælge alt i) mit liv.
Jeg mener også at have et godt liv, men det ene udelukker jo ikke det andet, vi er kommet længer end det og hvis man kan slippe for lideser skulle man da det og alle kan hvis de har udsigt til en smertefuld eller en uværdig død fravælge den, så man kan godt selv vælge det er bare ulovligt.
alan57

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-03-13 17:22
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-03-13 23:05

Nemlig Katekismus.
Det er ikke ulovlig at foretage slagtninger uden bedøvelse i Danmark, det skal blot foregå på et slagteri.

Og så er det, at Morten Messerschmidt gør os danskere opmærksom på, at nye EU-krav gør, at medlemslandene ikke må forbyde halal-slagtninger.
Længere er den ikke..!

Nu påstås det godt nok i pjecen, at ingen slagterier i Danmark har siden 2004 foretaget rituel slagtning af dyr uden forudgående bedøvelse. Det er en direkte og lodret usandhed.

På flere småslagterier foregår denne øvelse - og hvorfor ikke halalslagte, det er jo lovligt og pengene er gode nok.

OG- der bliver importeret tonsvis af halalslagtet kød.

Men hvad siger EU??? Jo, EU siger: At medlemslandene ikke må forbyde halal-slagtninger.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 06:11

Linkløse Tommy, kan du ikke få farmand til at skrive "sandheden" om halalslagtninger i Dk på deres hjemmeside, så de ikke skriver

http://www.lf.dk/Viden_om/Foedevareproduktion/Slagtning/Kreaturslagteri.aspx#.UTQmQFfUvvl

Citat
Bedøvelse
Dyrene bedøves ved at skyde dem i panden med en boltpistol. En metalbolt skydes ind i kraniet og hjernen, så dyret slås bevidstløs.

og

http://www.lf.dk/da/Viden_om/Foedevareproduktion/Frivillig_maerkning_oksekod/Branchespecifikation_Halal/Slagteri.aspx#.UTQnj1fUvvk

Citat
Formål
Såfremt virksomheden ønsker at Halal-slagte dyr, er der særlige procedurer, som skal efterleves og godkendes af fødevareregionen.

og Wiki er også galt afmarcheret

http://da.wikipedia.org/wiki/Halal

Citat
I følge dansk lovgivning om slagtning og aflivning af dyr, skal de bedøves inden de slagtes. Dyr må ikke være ved bevidsthed, når de slagtes. I Danmark er der i øjeblikket ingen slagterier der har anmeldt, at de vil udføre halalslagtning af ubedøvede dyr. Altså stammer det danske halalkød fra dyr, der er bedøvet forud for slagtningen.[5] Men en stor del af det importerede oksekød man finder i handelen, er slagtet uden bedøvelse. Der er i Danmark ikke krav om mærkning af slagtemetode på kød. Det medfører at meget af det importerede kød er slagtet uden bedøvelse, på trods af, at det end ikke er mærket som halalslagtet [6]

En udførlig upartisk rapport, betalt af EU midler blev færdiggjort i 2010. Denne rapport konkluderer at halalslagtning uden bedøvelse, medfører betydelig smerte for dyr, i op til 4 minutter.

Kun Tommy og farmand kender den frygtelige sandhed, men farmand holder klogeligt mund

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-03-13 08:17

Jeg er helt enig med Øjenvidnet4, alle skal ind og se hvordan vi slagter dyr, men problemet er at vi ikke kan tåle at se blod i dagens danmark mange af os ville ikke kunne tage en ordenlig beslutning bagefter.
Det Danske samfund er blevet overdreven følsom, når folk syntes at det at lugte som et menneske er forkert og at man ikke kan få den pris et hus er værd fordi der har været røget i det så tænk på hvad der ville ske hvis folk skulle se og lugte et slagteri, vi skal altid gøre vores bedste for at de dyr vi vil spise har haft et godt liv og de dør på den mindste smertefulde måde, det skal aldrig sættes til side for noget, heller ikke religion.
alan57

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-13 09:04

Vagnr., Hvorfor henviser du til en procedure som omhandler normale slagtninger..? - Vi kunne for en god orden skyld, kalde proceduren for kristne slagtninger.

Er vi enige om følgende:

Det er tilladt at aflive husdyrdyr uden bedøvelse, når slagtningen foregår efter jødisk eller islamisk ritus.

?Det er ifølge bekendtgørelsen om slagtning om aflivning af dyr tilladt at slagte husdyr (dog ikke strudsefugle) uden forudgående bedøvelse, når slagtningen foregår efter jødisk eller islamisk ritus.

Det er imidlertid en betingelse, at slagtningen finder sted på et slagteri.

Hvis husdyr (bortset fra fjerkræ) slagtes uden forudgående bedøvelse, skal slagtningen endvidere finde sted på et slagteri, der har en eksportautorisation. Disse slagterier har nemlig permanent dyrlægetilsyn.

Slagterier, der ønsker at foretage slagtning uden forudgående bedøvelse, skal forud anmelde dette til Fødevarestyrelsen.
Herudover er der fastsat regler om den fremgangsmåde, der skal følges i forbindelse med selve slagtningen.

Mener du virkelig, vagnr. at vi skal føje muslimers og jøders barbariske slagtemetoder..?
Og mener du virkelig, at det er EU der skal bestemme, om Danmark må forbyde ritualslagtning ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 10:23

Tommy, du glemmer helt den sidste sætning fra linket som jeg og katekismus har linket til

Citat
Ingen slagterier i Danmark har siden 2004 foretaget rituel slagtning af dyr uden forudgående bedøvelse.

Det vil du ikke tro på, men kan ikke dokumentere nogetsomhelst.

Så lev videre med din vildfarelse, eller dokumenter at der (lovligt) slagtes dyr uden bedøvelse på slagterier i Dk.

Du kunne også blive vegetar, eller kun spise gris, fisk og selvjaget vildt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-13 12:38

Jamen, du har sku' da selv henvist til den benkendtgørelse, hvori der står:
Citat
Det er ifølge bekendtgørelsen om slagtning om aflivning af dyr tilladt at slagte husdyr (dog ikke strudsefugle) uden forudgående bedøvelse, når slagtningen foregår efter jødisk eller islamisk ritus.

Her er de slagterier, der bekendtgør at de slagter halal.
Rose Poultry (fjerkræslagterier)

Danpo (fjerkræslagterier)

De5gårde (fjerkræ)

Lammeslagteriet Nordfyn

BornPoultry (Bornholmerhanen)

Nørager Slagteri.

Køge Slagter.

Derfor burde du, i din behagesyge overfor muslimske og jødeslagtninger, sætte dig bedre ind i tingene.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 13:24

Nu havde jeg jo ikke regnet med vi blev enige, men du plejer godt at kunne læse indenad!

Ikke engang Messerschmidt skriver en eneste gang, at der foregår halalslagtninger uden forudgående bedøvelse i Dk, hvad du nok ville opdage, hvis du nærlæste hans artikel i DKA og DF.

Han antyder det åbenbart nok til at folk, der har samme observans, tror på slagtninger uden bedøvelse i Dk, men er for klog til at lyve direkte.

Jeg er vist aldrig før blevet beskyldt for at være behagesyg, men meget ofte for at være grundig med at checke fakta, og ikke tro på folk der løber med halve eller kvarte vinde

Derfor tjekkede jeg det første slagteri du nævner, Rose Poultry, hvor de om halalslagtning skriver

Citat
Halal-slagtet

Hos Rose Halal-slagter vi al fjerkræ – ligesom de øvrige danske fjerkræslagterier gør det. Årsagen er mange årtiers eksportsucces til muslimske lande, hvor Halal-slagtning er påkrævet. Og da vi på slagtetidspunktet ikke ved, på hvilket marked, kyllingerne skal sælges, er det mest praktisk at Halal-slagte hele produktionen. Det koster da heller ikke forbrugerne hverken mere eller mindre, at vi gør dette. og rent slagtemæssigt gør det heller ikke nogen forskel, for det er kun måden, slagtningen overvåges på, der er speciel ved Halal.

Slagtningen skal ifølge loven overværes af en slagterimedarbejder for at sikre, at dyrene ikke lider overlast. På de danske slagterier er disse medarbejdere muslimer. Når man begynder at slagte, og hver gang der har været en pause i slagtningen, fremsiger den muslimske medarbejder en bøn for sig selv, der oversat lyder: ”I Guds navn. Allah er den største.”

Bønnen er i realiteten det eneste, der adskiller metoden fra en almindelig slagtning. Den foregår i henhold til vores egen lovgivning ved, at fjerkræet hænges op, hvorefter hovedet føres gennem et strømførende bad, som gør kyllingerne bevidstløse. Derefter skæres begge halspulsårer over – enten manuelt eller med en roterende kniv. De dør således hurtigt og smertefrit. De er bevidstløse.

Læs især det sidste afsnit, men de lyver vel ligesom alle andre

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-13 13:37

Citat
Ikke engang Messerschmidt skriver en eneste gang, at der foregår halalslagtninger uden forudgående bedøvelse i Dk, hvad du nok ville opdage, hvis du nærlæste hans artikel i DKA og DF.
Nå - og hvad så..? Skal jeg så udlede, at problemet med halal ikke er eksisterende?
Men sådan spiller klaveret altså ikke, fordi jeg ved, at der bliver foretaget halal slagtning i DK
Jeg har oplyst 7 steder hvor der bliver foretaget halal-slagt. - 7 steder vagnr.

Citat
Slagtningen skal ifølge loven overværes af en slagterimedarbejder for at sikre, at dyrene ikke lider overlast. På de danske slagterier er disse medarbejdere muslimer.
Åh gud, så er jeg mere rolig.
Næsten det samme som hos mig. For at holde mine gæs inde på egen grund, har jeg sat ræven til at vogte dem.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-13 13:45

Iøvrigt vagnr., så er dig der misforstår Mortens budskab - idet hans budskab lød i al sin enkelthed således;
Citat
Nye EU-krav gør, at medlemslandene ikke må forbyde halal-slagtninger.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 14:43

Jeg tror du er holdt op med overhovedet at prøve at læse, som jeg skrev halalslagter Rose Poultry bedøvede kyllinger, så kyllingernes eneste "problem" er at der messes over dem.

Og det samme har været gældende for alle andre lovlige halalslagtninger i Dk siden 2004

Der ER forskel på halalslagtninger, den uden bedøvelse vender jeg mig imod, uanset hvor og hvornår, den med forudgående bedøvelse er jeg helt ligeglad med, man skal være overtroisk for at mene det gør en forskel. Så længe halalen er efter bedøvelse, kan jeg ikke se det betyder nogetsomhelst.

Men hvis DF synes det er vigtigt kan de vel bare oprette "Dansk Folkepartis halal- og schæchtningsfrie slagteri". Måske kan de ligefrem få ham der dyrevelfærdspartimanden tilbage i folden på den konto

A propos kyllinger, kan jeg varmt anbefale Nettos Løgismosekylling, der står ikke om den er halalslagtet i Frankrig, hvor den lever ude hele dagen, den smager rigtig godt, koster ca 90 kr, men er det værd!

God appetit

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-03-13 14:55

De muslimske slagterbutikker, der fortsat henter deres kød fra Mogens Nielsen eller andre steder, hvorfra de nødvendige krav ikke er opfyldt, bør frygte Allah den Dag, de skal stå foran Ham og hvor de vil blive spurgt ud om, hvorfor de har solgt Harâm kød til muslimerne.

http://www.wakf.com/wakfweb/faq.nsf/0/16B4D96B2329F3B6C12578F6007F5151?Opendocument

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-13 15:11

Ja ja, vagnr., dig kommer jeg ikke videre med. Du lider af samme mangfoldigheds symptomer, som mange andre socialdemokrater - desværre, også lider af. Nemlig det, at please det unormale - og sætte det unormale op på en piedestal.
Samtidigt gør dig og dine køb på alt, hvad der har med dyrevelfærd at gøre.
Dig vagnr.!! Du skulle tvinges til overvære en halalslagtning.

Hvis du har mere at tilføje, så kom med det. Jeg lukker spørgsmål indenfor de næste par timer.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 15:37

Jeg har ikke mere at tilføje, du vil jo kun se verden gennem dine sorte DF-brilleglas, og tror, uden det mindste grundlag, at der i Dk lovligt udføres muslimske eller jødiske slagtninger af dyr uden bedøvelse.

Du kunne jo bede om aktindsigt hos de relevante myndigheder, så kan du få samtlige ansøgninger om tilladelse, og de tilladelser der måtte være givet.

Men hvorfor skulle du dog det, du ville jo alligevel ikke tro på svarene, hvis de ikke støttede dine forudfattede meninger.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-13 15:44

Citat
Jeg har ikke mere at tilføje, du vil jo kun se verden gennem dine sorte DF-brilleglas, og tror, uden det mindste grundlag, at der i Dk lovligt udføres muslimske eller jødiske slagtninger af dyr uden bedøvelse.
DET ER DER JO, FOR FANDEN MAND !!!! Jeg linket det hundrede gange.
Men du vil ikke læse det. Og der foregår halal slagt i DK - dag efter dag.
Eller bedre, læs dit eget link - der står det samme.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 15:57

Nej, linkløse Tommy, måske tror du selv på det, men der står INTETSTEDS i hverken mine, dine eller andres links, at der i Dk sker lovlige halalslagtninger af dyr, der ikke er blevet bedøvet inden de får halsen skåret over.

Som fx her fra Rose Poultry, kun et afsnit, det kan du vel godt læse?

Bønnen er i realiteten det eneste, der adskiller metoden fra en almindelig slagtning. Den foregår i henhold til vores egen lovgivning ved, at fjerkræet hænges op, hvorefter hovedet føres gennem et strømførende bad, som gør kyllingerne bevidstløse. Derefter skæres begge halspulsårer over – enten manuelt eller med en roterende kniv. De dør således hurtigt og smertefrit. De er bevidstløse.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-13 16:20

Nej, jeg opgiver.

"Ved de store muslimske sejre, der har slået verden med forbavselse og beundring, er en ny tid oprundet i Europa, der vil medføre en nyordning i politisk og økonomisk henseende under Muhammeds førerskab. Det vil være Danmarks opgave herunder at finde sin plads i et nødvendigt og gensidigt aktivt samarbejde med Stormuftien …"

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-03-13 16:27
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 16:28

Jeg tænkte nok du opgave uden at læse det lillebitte afsnit, jeg sendte dig, en sætning kan du vel heller ikke klare?

Citat
Bønnen er i realiteten det eneste, der adskiller metoden fra en almindelig slagtning

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 16:34

Katekismus, jeg har aldrig skrevet om andet end Dk, hvor der ikke udføres slagtninger af dyr uden bedøvelse.

Men jeg er bedøvende ligeglad med hvad de gør i England og andre lande, ikke at jeg ikke synes det er synd for dyrene, men fordi det ikke er noget vi kan gøre andet ved, end at holde os til dansk kød, slagtet i Dk.

Det gør jeg, så er risikoen for at kødet er fyldt med medicinrester, sprøjtegifte mv også meget mindre

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-03-13 17:11

ja, men det var nu fordi, at jeg synes, det er spændende set ud fra muslinsk synspunkt, det sætter da nogle tanker igang. Mon ikke der er meget mere, vi som danskere burde tage op til revison?

Er det dyrplageri, at Maren har så lidt plads, går rundt i sit eget skidt, at kalvene tages fra Maren, unaturlig goldning,
at små slagtegrise skal kastreres uden bedøvelse, at de skal have halen klippet af uden bedøvelse,
at høns er blevet til burhøns.
Hvad er efterhånden ret og rimeligt

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 17:38

Ja, det er da interessant at se på tingene fra andres perspektiv.

Vores måde at behandle dyrene på kunne så stamme fra skabelsesberetningen?

Citat
hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden

Det ville ikke undre mig hvis der står noget lignende i Koranen

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-03-13 18:10

Jeg er ligeglad med hvor det stammer fra vagnr, jeg vil ikke være med til at udsætte dyr for smerte pga: religion eller nogen andre ting.
Det kan sku ikke være rigtigt at vores politiker ikke tør at stoppe ting fordi det står i en gammel bog en religiøs bog eller religiøse skrifter, så er der panik på Borgen, godt nok har vi religionsfrihed i Danmark, men dette spørgsmål må aldrig komme før dansk lovgivning derfor skulle vi det danske folk gøre ALT for at få fjernet disse politiske kujoner fra dansk politik, især fordi religion aldrig må kunne overtrumfe politisk lovgivning og sådan skulle det være i alle lande på denne jord, man blander aldrig religion og politik for så ligger terroeren lige for og folk der er drevet af religiøst vil begynde at holde øje med om naboen nu overholder de religiøse ting.
Ting der ikke kommer nogen ved fordi det høre til privatlivet, denne glidebane ønsker jeg ikke skal ske for Danmark.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 18:31

alan57, jeg kan godt forstå du ikke har læst alt, hvad der er skrevet, men her er fra et af de slagterier Tommy har nævnt, Rose Poultrys hjemmeside:

Læg især mærke til sidste afsnit, kyllingerne er bevidstløse inden de får halsen skåret over

"Halal-slagtet

Hos Rose Halal-slagter vi al fjerkræ – ligesom de øvrige danske fjerkræslagterier gør det. Årsagen er mange årtiers eksportsucces til muslimske lande, hvor Halal-slagtning er påkrævet. Og da vi på slagtetidspunktet ikke ved, på hvilket marked, kyllingerne skal sælges, er det mest praktisk at Halal-slagte hele produktionen. Det koster da heller ikke forbrugerne hverken mere eller mindre, at vi gør dette. og rent slagtemæssigt gør det heller ikke nogen forskel, for det er kun måden, slagtningen overvåges på, der er speciel ved Halal.

Slagtningen skal ifølge loven overværes af en slagterimedarbejder for at sikre, at dyrene ikke lider overlast. På de danske slagterier er disse medarbejdere muslimer. Når man begynder at slagte, og hver gang der har været en pause i slagtningen, fremsiger den muslimske medarbejder en bøn for sig selv, der oversat lyder: ”I Guds navn. Allah er den største.”

Bønnen er i realiteten det eneste, der adskiller metoden fra en almindelig slagtning. Den foregår i henhold til vores egen lovgivning ved, at fjerkræet hænges op, hvorefter hovedet føres gennem et strømførende bad, som gør kyllingerne bevidstløse. Derefter skæres begge halspulsårer over – enten manuelt eller med en roterende kniv. De dør således hurtigt og smertefrit. De er bevidstløse."

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-03-13 18:47

Hvad med at give vagnr ret, så får vi andre fred !! Han vil sgu' ikke forstå facts og sund fornuft, men hvad kan man forvente af en socialdemokrat ?

ØV4

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 19:00

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-03-13 19:06

hvad kan man forvente af en socialdemokrat ? Øjenvidnet4.
Jeg var socialdemokrat hele mit liv og det ville jeg stadigvæk være hvis den regering vi har nu havde ført socialdemokratisk politik, det er sku dem der har skabt dette samfund så det var det meste lige land i verden, så lad være med at pisse på dette før så gode parti.
Jeg hørte lige den anden dag at rigtig mange amerikanere flytter hertil bla: fordi at det er et samfund uden alt for meget kriminalitet og grunden til at der ikke er så meget er faktisk fordi at socialdemokratiet fik lavet bistandsloven så ingen skulle gå uden penge, de stærke kunne så være med til at hjælpe de svage.
alan57

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-13 19:53

Vagnr, er gået hen og blevet til en mangfoldigheds-narkoman i lighed med Anna Mæææææh Allerdummest og Zenia Gestampo. Ud fra devisen, hvis vi ikke taler om det, sker det det ikke.

Tag feks. den afghanske mand der søgte asyl i danmark - og fik afslag. Senere fandt man ud af, at afslaget var givet på et "forkert" grundlag. Hvad gjorde "humanisterne" så..? De sendte advokater rundt om i verden for at lede efter manden - og var så "heldig" at finde ham et sted i Langbortistan. Hele godheds-jubelnarrene jublede.........Alt imedens gidslerne Søren og Eddy rådner op i Somalia. Men hvad fanden rager et par danske statsborgere, Helle, Villy og Vestager og hele deres vælgerkorps dem.
Sådan er god socialdemokratisk politik. Er du stolt vagnr..?

Historien har det med at gå i ring. "Ved de store tyske sejre........"
Samtidig med, at folket opfordres til stikkeri imod deres egne landsmænd

Men tilbage til det, tråden handler om - nemlig:
Den danske befolkning blev gjort opmærksom på, at nye EU-krav gør, at medlemslandene ikke må forbyde halal-slagtninger.....Det var såmænd bare det.
Og straks er nyttige idioter som vagnr. ude med riven. "Der halalslagtes ikke i Danmark uden bedøvelse - (gud gør der så- endda minimum 7 steder) - og det hele er sikkert noget som DF har fundet på for at drille. Og iøvrigt, kun noget dumme mennesker kunne finde på at omtale."

Og hvis man endelig finder halalslagtning problematisk, er det fordi, "man ser livet igennem DF's sorte briller."

Vagnr., du fundet et godt link - tror du. Rose Halal - et hønseslagteri !! Og løgn
Vor herre på lokum siger jeg bare. Find et kvægslagteri der siger det samme.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 20:14

Tommy, der var engang hvor du prøvede at være rimelig saglig, men når du selv har nævnt navnene på 7 slagterier, hvoraf de 4 er fjerkræslagterier, er det vel ikke mærkeligt at det er et fjerkræsalgteri jeg finder, nemlig det første på din liste: de tre slagterier af lam og kreaturer har tilsyneladende ingen hjemmeside.

Citat
Her er de slagterier, der bekendtgør at de slagter halal.
Rose Poultry (fjerkræslagterier)

http://www.rosepoultry.dk/halal_slagtning.asp

Skriver at de slagter halal, men at kyllingerne er bedøvede først, er det simpelthen for DF-dumt, derfor de sorte briller:

Citat
Hos Rose Halal-slagter vi al fjerkræ – ligesom de øvrige danske fjerkræslagterier gør det. Årsagen er mange årtiers eksportsucces til muslimske lande, hvor Halal-slagtning er påkrævet. Og da vi på slagtetidspunktet ikke ved, på hvilket marked, kyllingerne skal sælges, er det mest praktisk at Halal-slagte hele produktionen. Det koster da heller ikke forbrugerne hverken mere eller mindre, at vi gør dette. og rent slagtemæssigt gør det heller ikke nogen forskel, for det er kun måden, slagtningen overvåges på, der er speciel ved Halal.

Slagtningen skal ifølge loven overværes af en slagterimedarbejder for at sikre, at dyrene ikke lider overlast. På de danske slagterier er disse medarbejdere muslimer. Når man begynder at slagte, og hver gang der har været en pause i slagtningen, fremsiger den muslimske medarbejder en bøn for sig selv, der oversat lyder: ”I Guds navn. Allah er den største.”

Bønnen er i realiteten det eneste, der adskiller metoden fra en almindelig slagtning. Den foregår i henhold til vores egen lovgivning ved, at fjerkræet hænges op, hvorefter hovedet føres gennem et strømførende bad, som gør kyllingerne bevidstløse. Derefter skæres begge halspulsårer over – enten manuelt eller med en roterende kniv. De dør således hurtigt og smertefrit. De er bevidstløse.

Ekstraudgiften til eksportcertifikater til de muslimske lande betales af importørerne selv.

Men nu har jeg spildt nok tid, du vil ikke forstå, at vi her har fundet et fornuftigt kompromis, dyrene er bedøvede inden de får skåret halsen over.
Om de er bedøvede eller ej mens de hører de arabiske ord skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror dyrene er ligeglade!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-13 20:37

Citat
Men nu har jeg spildt nok tid, du vil ikke forstå,
Som talt ud af mig selv.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-13 20:44

Citat
Som talt ud af mig selv.
Undskyld - i DK siger man naturligvis - "Som talt ud af min mund."

Og hermed slutter denne diskussion.

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-13 20:48

Citat
Ja - de må tage til hjemlandet hvis det er så vigtigt, at pine dyrene.
Det må være konklusionen.

Sikke en masse indlæg vi ku' ha' sparet - altså hvis vi havde lyttet til Eyvind.

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-13 20:59

Nej Tommy, du har selv dyrket dit selvpineri, har du alligevel malet med oliemaling fornylig

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-13 22:02

Citat
Nej Tommy, du har selv dyrket dit selvpineri, har du alligevel malet med oliemaling fornylig
Er det virkelig så galt fat med dig vagnr.?

Jeg betragter det ikke som selvpineri - mere som - at gøre opmærksom på et problem. Det lykkedes så ikke med dig - og det havde jeg heller ikke regnet med.
Men mange lytter - og mange har fået øje på problemet - og heldigvis for det.
At flere og flere har fået øje på problemet, kan f.eks. aflæses på de seneste meningsmålinger, hvor især Socialdemokratiet er degraderet til et 0,0 Er det slet ikke et problem for Jer..? Altså, at I er ude af trit med Jeres egne vælgere..? Og lige meget hvor mange I importerer, bliver I ikke større.

Jeres vælgerskare er folk på 55 + Alle dem, som stadig tror og håber, at de gamle socialdemokratiske dyder vender tilbage. Men ak, de forsvandt med Poul Nyrup - og disse dyder ligger fjernt fra Helle Thorning.
Men bliv endelig ved med at deponere Jeres sjæl og hjerteblod hos de radikale - derved mister i resten af vælgerne og socialdemokratiet går ned som Titanic.

Til den sidste del af dit spørgsmål
Citat
har du alligevel malet med oliemaling fornylig
Nej vagnr, det er yderst sjældent jeg maler med oliemaling.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-03-13 07:44

alan57

Du skulle bevæge dig ud i det snarlige forår, tage bindet fra øjnene og betragte verden, som i øjeblikket bliver lysere og lysere for hver dag, snart grønnes naturen - lad være med at kigge tilbage ! At du har bekendt dig til socialdemokratiet er ok for mig, men lad være med at belære andre om, hvad der i dine øjne er godt og skidt - det finder den danske befolkning selv ud af, forhåbentlig !!

ØV4