/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
God teleskop kikkert
Fra : svendgiversen
Vist : 1298 gange
218 point
Dato : 23-02-13 17:30

Jeg er slet ikke ekspert på dette område, men overvejer at købe
en skarp og lysstærk, langtrækkende kikkert på trefod.

Det er ikke stjerner eller badepiger jeg skal kigge efter her ved Flensborg fjord,
med kun et par kilometer til det nordligste Tyskland og en halv snes kilometer til Flensborg,
men primært skibe der sejler forbi og fugle i eller over fjorden.

Jeg har set priser hos kelko på under 600 kroner,
men vi har hele to kikkerter, som jeg ikke kan holde stille og fokusere nok med,
så jeg søger noget bedre...

Hvad skal jeg købe? Hvor?? Og til hvilken pris???

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-02-13 17:33

Den må ellers være god til badepiger på den modsatte side.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 218 point
Dato : 23-02-13 19:06

Teleskop er et fremmedord for det vi kalder en kikkert på dansk.

Hvis den har forstørrelse mere end ca. 6 gange skal den på stativ for at man får udbytte af forstørrelsen. Det har ikke noget med dens kvalitet i øvrigt at gøre.

Ellers gælder det at der er en sammenhæng mellem kvalitet og pris.
Ud over linsernes kvalitet er det af betydning at okularringen har en god størrelse . Man ser kun noget når okularringen dækker øjets pupil, så det bliver irriterende at billedet forsvinder eller bliver dårligt hvis afstand mellen øjne og hovedets placering skal være ultrapræcist.
Hvis forhandleren ikke ved hvad okularringen er eller ikke kan oplyse den, så køb et andet sted.

Selv på stativ får du ikke meget ud af kikkertet med mere end ca 15 gange forstørrelsee. Lufturo og temperaturskift over vandet, sætter også en grænse.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-02-13 20:21
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-13 21:11

Foreløbig tak,

og transor, jeg mener stadig at der er en forskel på en kikkert og et teleskop,
men godt at du nævner okularringen som en ekstra kvalitets værdi.

Og gode oversigter katekismus,
selv om jeg heller ikke er enig i at teleskoper udelukkende er stjerne kikkerter.

Begge har i overbevist mig om at jeg må have et solidt stativ,
jeg satser nu på ca 20 gange forstørrelse?
og må jo så nok have en stor indgangs linse for at få lysstyrke nok??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-13 19:20

En god kikkert vil også kunne supplere oplysninger givet i mit tip

www.marinetraffic.com

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 24-02-13 19:42

Transor har fat i det rigtige. Det er kvaliteten/renheden på linsen som afgør prisen. Har snakket med et par fuglekiggere, som stod med deres stativ og lurede fugle. Den ene med en kikkert til 1500kr, den anden med en tilsvarene kikkert, men til 10000kr. Vi kiggede på en færge som sejlede vel 2km ude. Jeg var rystet over forskellen på "billedet"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-13 21:43

Med 20 gange forstørrelse og en okularring over 5mm bliver det en meget stor tung og dyr sag.

Lad være med at købe en halvdårlig 20 gange kikkert , hvis du kan få en god 10 gange for de samme penge.

Det meste af tiden er der ved observation over lang afstand så meget lufturo at 20 gange dårligt kan udnyttes.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-13 13:27

Hidtil er alle indlæg holdt på det generelle tekniske plan, godt nok og jeg er blevet klogere...

Men jeg skal jo også finde, fabrikat, type og forretning hvor teleskopet kan købes:

Da jeg har dobbelt kikkerter på både 7 x 50 og 10 x 50, vil jeg gerne have lidt mere,
både i forstørrelse, naturligvis med stativ, og kvalitet; vore gamle kikkerter var ikke særlig dyre.

Og jeg bliver snart 70 år, så med jeres information må jeg nok reducere fra 5 til ca 3 mm okularring?
Jeg bruger briller med minus en to tre stykker og har bygningfejl på højre øje, men
med et ensidet teleskop kan jeg jo bruge venstre øje??

Så er der fabrikat, her kender jeg tyske kvalitesmærker som Leica og Zeiss, og japanske Nicon,
men jeg støder nu også på andre kvalitets mærker som: Kite, Swarowski, Kowo og Wing.

Er der nogen der kender dem? Og er de på højde med de dyre tyske??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-13 13:41

Fortsat...

Jeg satser stadig på et teskop med 15 -20 gange forstørrelse, der er ret klart her ud over fjorden.
Og vil godt ofre en halv snes tusinde kroner, hvad kan I så anbefale som et godt køb?

Der er vist ikke mange teleskop kikkert forretninger her i det sønderjyske,
det nærmeste jeg har fundet er EFI i Esbjerg?

Og så er der langt kortere til Flensborg, mon ikke også penge at spare på anden optik end briller??

Er der nogen der kender en god og billig kvalitets teleskop forhandler her lige syd for grænsen???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-13 10:18

>tyske kvalitesmærker som Leica og Zeiss, og japanske Nicon...

undskyld Nikon naturligvis med k.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-02-13 11:08

De mærker du nævner er i dag internationale. Det vil sige at de kan være fremstillet i mange forskellige lande, og det er et spørgsmål om betaling, for at sætte de "fine mærker" på.

Det handler nok i højere grad om tiltro til forhandleren i Danmark , om man får den rigtige kvalitet for pengene.

Hvis du vil nøjes med en enkelt kikkert tror jeg at udvalget er meget mindre end for den toøjede.

Uanset om du har forskel på øjnenes focus og astigmatisme vil du se bedre med begge øjne. Der fås også okulargummiringe, som kan tilpasses briller.

Prøv bare med en af dine dobbeltkilkkerter, om du synes det er nok at se med et øje.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-02-13 12:41

Hvis du søger en kvalitets udsigtskikkert skal du ofre noget mere end du måske har tænkt dig f.eks. http://meade.dk/product/bresser-pirsch-20-60x80-755/ hertil skal så købes stativ som fås samme sted.

Med 80mm åbning har du en god lysstærk kikkert og det er jo en engangs investering og en fornøjelse at se med.

Jeg bruger selv en 120mm astronomisk kikkert med retvendeprisme, men det er noget af en øvelse at slæbe rundt på da brændvidden er 1000mm http://peecee.dk/upload/view/402984

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-13 13:20

Tak for svaret transor.