/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Valg af formand
Fra : ferik
Vist : 505 gange
500 point
Dato : 23-02-13 11:59

I vores lokale boligforening, har vi en kedelig person som formand, der ikke mange emner
et medlem af hovestyrelsen (udpeget af kommunen) er et godt nyt emne, hun bor ikke i en af boligforeningens boliger,
? vil hun være valgbar i henhold til gældende regler

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 510 point
Dato : 23-02-13 12:34

Det burde stå i jeres vedtægter for boligforeningen!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 23-02-13 14:12

Tvivler jeg på, men som Klaudi skriver, tjek vedtægterne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-13 14:28

Et bestyrelsesmedlem er altid medlem af foreningen - omdu så kan blive medlem uden at bo indenfor boligforeningens område er jeg stærkt i tvivl om, da det jo netop er en "boligforening"
Derimod kan en forening købe sig til en administrator og revisor.
Det mener jeg uden at have slået det op.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 23-02-13 14:42

for 5 til 8 år siden havde vi den person der var udpeget af kommunen som formand,
han boede uden for boligforening, han var formand i ca. 10 år, men reglerne kunne være anderledes i dag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-13 15:46

Det er helt normalt at en boligforening har et medlem fra kommunen....

Mon ikke du blander det sammen med BEBOERforening....

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 23-02-13 16:30

refi
? hvad er det du kalder
" BEBOERforening "

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-13 17:28

Det er en forening af beboere/lejere....
De har sjældent meget med økonomien at gøre....

En boligforening er meget mere omfattende (alt efter størrelse) - det er dem der sidder på "kassen"

http://www.perbenny.dk/beboer.htm

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-02-13 23:54

Er det en afdeling af et almennyttigt boligselskab der er tale om?

I så fald kan det være en afd.bestyrelse du skriver om.
Og så er det selskabets vedtægter du skal finde svaret i.

Hvis selskabet har en hjemmeside burde vedtægterne være, at finde der.

En afd.bestyrelse er bl.a. med til, at udarbejde budgetter for afdelingen.

En beboerforening er en samling af beboere, som har oprettet en forening, og betaler kontingent til denne. Og er altså ikke det samme som en afdelingsbestyrelse.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-02-13 13:58

en boligforening er en gruppe investorer der ejer boligerne, og de kan have hvem som helst som formand.
en beboerforening består af dem der bor i boligforeningens boliger, og deres formand skal normalt have bopæl i den afdeling han/hun er formand for.

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 27-02-13 19:46

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-13 21:09

velbekomme og du blev valgt til formand, eller?