/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Undersøgelse
Fra : MariaWL
Vist : 295 gange
20 point
Dato : 22-02-13 19:41

Hej alle sammen.

Vi er en gruppe fra 9. klasse på Fuglsanggårdsskolen, som har projektuge. I løbet af den kommende uge skal vi beskæftige os med vores emne, som er Vawt vindmøller. Vi har "opfundet" en hustands vindmølle-lygtepæl, som er cylinderformet. Vi har tænkt os at den skulle være 2 meter høj, og vil ca. kunne producere 2000 kwh årligt (det vil svare til halvdelen af et gennemsnitligt forbrug for en familie på 4 personer i et hus). Det skal også siges at den ikke vil larme og er uafhængig af vindretning.
Vi ved desværre ikke helt hvad den vil koste, men vi vil tro at den er indtjent efter ca. 8 år.

Vores spørgsmål er nu: Ville i gå ud og købe sådan en vindmølle?
Svar gerne Ja/nej og hvilken by i bor i.

På forhånd mange gange tak, alle jeres svar vil hjælpe os utrolig meget!

Mvh. Mads, Mikkel, Frida, Caroline og Maria.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-02-13 19:57

Produktet har været på markedet. Det blev markedsført fra Vindby Miljø. Ejeren var dengang Hans Sonne. Umiddelbart lyder det jo fint, men konkurrencen med kineser-produkter der kan det dobbelte for den halve pris (og importører der efterfølgende går på røven), ødelægger enhver form for fine initiativer. Og netop en vindmølle er ikke "bare lige" og vil være grusomt afhængig af hvor den opstilles. Det er lidt sværere end som så....8år tjaaa måske!

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 22-02-13 20:07

Citat
Ville i gå ud og købe sådan en vindmølle?

Nej og alene af den grund, at min grund i udkantsbymæssig bebyggelse ved Vejle ikke er egnet. Derfor er jeres spørgsmål lidt for bredt formuleret. På landet ville det være mere oplagt, men og der kommer det MEN, som "3773" rejser så i vejen for et ellers prisværdigt initiativ.
God vind!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-02-13 20:34

Ja 2 møller her.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-02-13 20:46

i skal nok regne med, at en gennemsnitsfamilie bruger noget mre strøm.
5-6000 kwh er nok mere realistisk.
men alt med vindkraft er da et godt initiativ, selvom man ikke skal forvente, at det kan produceres her i landet til konkurrencedygtige priser

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-13 21:11

Fin ide' i har fået men jeres mølle er allerede opfundet, jo jeg er interesseret i at købe en sådan lille mølle hvis i kan få den godkendt og kan producere mølle til en acceptabel pris, jeg bor i nærheden af folkecentret for vedvarende energi så jeg har set mange forskellige små møller, sikkert også nogle som vil ligne jeres opfindelse, ideen med en vertikal mølle er fin den kan jo stå i baghaven alle steder også i byerne fordi den ikke kræver en særlig høj mast.
Møllen skal sikkert producere strøm, har i en generator?
Hvordan forestiller i jer at en eventuel køber skal anvende den strøm?
Direkte bolig opvarmning med en el-varmer i en stor akkumulerings tank eller tilsluttet el-nettet?
Det sidste bliver sikkert ret svært med en hjemmelavet lille mølle

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 23-02-13 11:07

Bor til leje og har ikke rigtig noget udenomsareal at stille den på. Men godt initiativ. God uge

Kommentar
Fra : MariaWL

Dato : 23-02-13 13:24

Tusind tak for de mange input, det er vi utrolig glade for. O.v.n., vi ved godt at der er mange forskellige slags vawt vindmøller der er opfundet, men det var selve ideen med vawt vindmøllen/lygtepæl vi ville arbejde med. (Selve vores emne i den kommende uge handler om at opfinde ting, eller forbedre ting der allerede er opfundet). Vi har ikke gennemtænkt vores ide 100%, vi er igang med at kontakte flere forskellige folk inden for dette område.
Hvis du (eller nogle andre herinde) kender nogle som kunne hjælpe os, ville vi være rigtig glade for det.
Mvh. Maria.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-02-13 15:58

Jeg har meget svært ved at tro på at I kan få en 2 m høj mølle til at producere 2MWh pr år.

Hvis det lader sig gøre , er det en sikker sællert