/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
brændefyr
Fra : fruskov01
Vist : 387 gange
20 point
Dato : 17-02-13 20:57

Min mand er død fra mig og Passat fyret. Jeg forsøger at finde ud af at klare mig ved egen hjælp og synes jeg er blev ret skrap omkring fyret, som jeg iøvrigt aldrig har beskæftiget mig med.
Jeg fyrer med en gangspaller som jeg har mange af.
Jeg mangler gode fyringsråd generelt, men lige nu så oser fyret, så jeg ikke kan være bekendt at møde mine naboer.
Hvad pokker gør jeg. Har tænkt og kigget og undersøgt, hvad der er anledes.

Kan ikke selv finde løsningen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-02-13 21:46

det er nok lufttilførslen der skal gøres noget med.
hvis din skorsten trænger til at blive renset, kan det godt give problemer med røg, men det mest sansynlige er, at du fyrer med vådt træ eller forkert regulering af luften.
når du starter fyret op, skal der godt med luft til så du får temperaturen op hurtigt. derefter skal du lukke for lufttilførslen i bunden og åbne for luftspjældet for over.
på den måde får du forbrændt gassen som udvikles brændeprocessen.
der skal stå små blå flammer fra træet når din regulering er korrekt.
det giver den højeste temperatur og den reneste forbrænding.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-02-13 22:14

Og du skal ikke lægge frisk brænde oven på gløder. Skub gløderne langt bagud, så der går går ild i siden og allerhelst oven på det nye, du putter ind. På den måde får du ikke laver en masse røggas og tjære, som ikke forbrænder men ryger ud i skorstenen og danner løbesod samt giver en dårlig brændselsøkonomi.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-13 00:05

Typisk fejl ved ildelygtende og kræftfremkaldende røg , er for lidt luft til forbrændigen.

Fyret skal hele tiden have rigeligt med luft, Varmemængden må i stedet ruleres med hrot tit og hvor tit man kommer brænde i det. Prøv ikke på at holde ilden ved lige længe ved at komme meget brænde på og så knibe på luften. Det giver kun svineri og for lidt varmeudbytte.

Regn med at der er meget arbejde forbundet med brændefyring.

Hvis man ikke har god tid og billigt brænde, skal man lade være.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 18-02-13 10:35

Dit brænde bør være så tørt som muligt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-13 00:24

Citat
Dit brænde bør være så tørt som muligt.

Nej almindelig lufttørring under tag er godt nok.