/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine banker i rørene når den tag
Fra : ara
Vist : 1812 gange
100 point
Dato : 17-02-13 13:12

Hej.

Vi har købt en ny vaskemaskine.

Når den tager vand ind dunker det vildt i rørene i huset.

Det er nok når den lige lukker for vandet.

Men den gamle vaskemaskine gjorde ikke sådan.

Hvad kan der være galt.

Det er en LG F1494 TD

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-13 13:22

Lukke ventilen hænger måske bare et forslag, det er en elektrisk magnet ventil som skal åbne og lukke for vand, hvis der er en lille urenhed som gør at ventilen hænger så kan den måske vibrere eller give dunke lyde

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 17-02-13 13:32

Hvis det er når den lukker for vandet efter påfyldning, er det magnetventilen som er ulovlig eller tilgangsvandet har for højt tryk/flow. Det kan også være kontraventilen som "hopper".
Prøv at lukke lidt ned for hanen som forsyner vaskemaskinen.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 17-02-13 13:35

Jeg vil lige prøve at lukke lidt ned for tilgangshanen.

Magnetventilen kan vel ikke være ulovlig på en ny maskine?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-13 13:47

Nej det skulle man ikke tro. Men for adskillige år siden blev der i vaske / opvaskemaskiner brugt magnetventiler med kegle-luk som sagde bang når de lukkede. I dag skal det være af servo-typen, som de normalt også er.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-13 15:02

Det er et væskeslag, som det kaldes populært.
det kommer når man montant lukker for en væskestrøm i et lukket rørsystem. den bevægelsesenergi, som væskestrømmen har ,skal jo afsættes et sted. Så bliver det til bevægelse af rørene og til en lille elastisk udvidelse af dem.
hvis du ikke vil udskifte maskinen, kan du jo sætte en mindre simnslion og en noget længere elastisk slange på tilløbet. Den lille dimension, vil begrænse hastigheden og elasticiteten vil optage det resterende væskeslag.

Den ultrafine løsning er en vindkedel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-13 17:08

væskeslag er da vist et udtryk fra en kølekompressor.

Men vædsketilbageslag er udtrykket for vædske der bliver stoppet brat.
En magnetventil til brugsvand skal lukke relativt langsomt.

Man kan sætte en begrænser som transor kalder en "simnslion" i ventilen - men det skal du ikke gøre selv....................den kan nemlig begrænse så meget at den til tider ikke lukker.

Brugsvandsslanger som er elastiske, er ikke egnede til brugsvand og husholdnings maskiner.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 18-02-13 08:28

Det der banker er "cavasion".
Små luft bobler dannes i vandet, når trykket falder ved lavt tryk/høj flow hastighed.

Når luft boblerne bryder sammen igen, sker det med et brag, og stor kræft, der ad åre kan smadre ventilen, hvis sammenbrud sker ved rør kanten.
Hvis sammen brud sker midt i vandrøret, er det kun støjen der er generende.

Du kan let løse problem, blot ved at lukke lidt for vand hanerne så vand flow ind til vaskemaskinen, er lidt langsommere.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 24-02-13 15:23

Tak for svaret Eyvind.

Det virkede at lukke lidt ned for vandtilførslen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-13 22:16

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 11-06-15 07:56

Lyden som slag er https://en.wikipedia.org/wiki/Cavitation.

Det er ingen fejl, vil altid kunne forekomme.

Det forekommer når vand flowet i rørene er for stort i forhold til design, og vandet trykket når under damptryk - på udvalgte steder.

Begræns flowhastighed til lyden forsvinder, bedst hvis du har to haner der begge kan lukkes lidt.