/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Nougat til overtræk
Fra : Sandvad261
Vist : 1227 gange
300 point
Dato : 14-02-13 00:22

Her i huset går jeg og pusler med næsten alle former for søde sager, men Nougat det ved jeg intet om, er der nogen her der har ERFARING med at smelte og dermed bruge nougat til overtræk.
de gange jeg har forsøgt mig, der havnede det hele i skidtkassen, for det kunne ikke bruges til noget som helst andet end at bare smide ud.
Så vidt jeg husker, så var den også for tyk til at kunne bruge til overtræk, og hvad bruger man til at fortynde den med, så den bliver lige så flot og glat som alm. chokolade.

Hej

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-02-13 07:16

Jeg blander nougat med fløde og bruger det som overtræk på f.eks. chokoladekage:

Overtræk:
150 gram blød nougat
30 gram piskefløde

Varm piskefløde op og smelt nougaten i. Rør sammen til en ensartet tyk masse, som smøres over den kolde kage

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-02-13 07:22

Du kan jo også vælge at lave et nougat/chokoladeovertræk som f.eks. her:
http://www.anneheinze.dk/2008/08/10/mandelkage-med-nougat-chokolade-overtræk/

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 150 point
Dato : 14-02-13 07:23

Og endelig kan du se tips og tricks hos Odense Marcipan:

http://www.odense-marcipan.dk/den-soede-skole/bloed-nougat.aspx

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-02-13 10:51

Jeg blander det med god mørk chokolde hvert år. Det fumger bare.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 14-02-13 15:18

Hvor dum har man egentlig lov til at være, jeg får jo hver måned mail fra Odense Marcipanfabrik, så det ville jo være så lige til, at spørge dem når det nu på toppen af det hele også er nougat fra Odense, så jeg hælder jo så dermed meget til Pifos ide.
Jeg kan bare ikke se nogen fornuft i at komme piskefløde i sin nougat, for piskefløden vil vel gøre det, at nougatten hurtig vil blive sur.
Og så det med at blande chokolade i den, bliver det ikke sådan noget mærkeligt noget.
Jeg har set på hvad der er i nougat i forvejen, og der kan man se, at der er " Kakaosmør " så vil jeg jo mene at man jo bare kunne komme noget mere kakaosmør i for at fortynde den, men så skal den måske også tempereres.
Jeg har ovre i England købt en chokolade temperingsmaskine, og den er alle pengene værd, der har jeg forhørt mig, om man også kunne bruge den til at smelte nougat med, men der mener man nej, for maskinen kan ikke gå højere op i temp. end 60 grader så ØV...

Hej

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-13 15:37

nougat

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-02-13 15:40

Citat
Og så det med at blande chokolade i den, bliver det ikke sådan noget mærkeligt noget.

Nej det gør det ikke. Det bliver lækkert og blædt.
Men prøv dog med et lille stykke.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 14-02-13 15:48

Jeg blander det med god mørk chokolde hvert år.
Citat
Det fumger bare.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 14-02-13 16:28

Smokie
I hvilket forhold blander du så chokolade og nougat, vil chokoladen alså farven tage over så det hele vil komme til at ligne en gang mælkechokolade ?

Hej

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-02-13 18:32

Overtræk:

75 g blød nougat
50 g mørk chokolade

se på linket, jeg satte ind tidligere:
http://www.anneheinze.dk/2008/08/10/mandelkage-med-nougat-chokolade-overtræk/

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 14-02-13 22:37

Ja ja Pifo.
Jeg må nok sige at jeg er MEGET skeptisk over det at blande nougat og chokolade, jeg har alså den ide på nethinden, at det ikke kommer til at ligne nougat men en gang 36 % mælkechokolade.
Nå men i morgen Fredag vil jeg da' lige afprøve det, det bliver faktisk ret spændende.
Hej

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-02-13 17:22
Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 15-02-13 23:01

Til Katekismus
UHA har jeg spurgt om det engang før, der kan man bare se, det passer at når man bliver gammel, så kan man ikke huske.
Nå men for mig er det gået sådan, at jeg er kommet frem til det samme som der står i det der " isabella " link, at man kommer noget olie i sin nougat, men der var det næsten for sent, for jeg havde afprøvet det der med at blande noget chokolade i den, og det syntes jeg alså ikke er sagen.

Hej

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 15-02-13 23:11

Tak for alle dine svar pifo.
Jeg mener ellers ikke at jeg er en fedterøv, men i det her tilfælde vil jeg være det og så kun give dig en stjerne, fordi det jo egentlig ikke er noget svar, men et los over skindbenet med besked om at vågne op, jeg har tumlet meget rundt for at finde en god løsning, men der er vist ingen god løsning, ikke en løsning så man kan få det samme knæk som ved chokolade.
Jeg prøvede at blande chokolade i min nougat, men nej det bryder jeg mig ikke om, så fandt jeg også et sted hvor der stod " Raspolie " så det prøvede jeg og det gik også nogen lunde, men nej, jeg er færdig med Nougat

Hej og god vind