/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Starter jobsøgning fra dag 1 ?
Fra : mulberry
Vist : 1163 gange
100 point
Dato : 10-02-13 19:52

Hej

For at modtage dagpenge skal man være aktivt søgende og minimum 4 per uge.
Men starter det fra den 1. dag man melder sig ledig og ansøger om dagpenge eller fra hvornår ?

Mvh
Mulberry

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 10-02-13 20:27

Ja da og helst før du overhovedet bliver ledig.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 10-02-13 21:12

Du skal:
• være tilmeldt jobnet.dk som jobsøgende
• have udfyldt CV på jobnet.dk
• have gjort CV'et "aktivt" - dvs. at arbejdsgivere kan se det (vejledning på siden)
• mindst hver 7. dag have tjekket joblisten på jobnet.dk
• mindst 2 gange om ugen været aktivt søgende dvs. fx at have sendt en seriøs ansøgning
• udfylde dit dagpengeskema når en "dagpengeperiode" er slut (4-5 uger)

Du kan få dagpenge fra og med den dag du melder dig ledig på jobnet.dk - hvis du vel at mærke efterfølgende sørger for at de andre ting kommer i orden. Det bliver så tjekket af Jobcenter og a-kasse hver især hver 3. måned.

Der skal kort sagt laves noget for pengene.
Man kan på en måde sige at du får løn for at sagsbehandle din egen sag.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 10-02-13 21:15

Så skal du selvfølgelig også kontakte a-kassen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-02-13 23:17

Du kan læse alt om dagpenge her

https://www.borger.dk/Sider/Arbejdsloeshedsdagpenge.aspx?NavigationTaxonomyId=00f2b35b-88e5-4ed5-a98c-fb062df75f0f

Ps

Du har 3 gamle spørgsmål, som kandu om 1 uge annullerer, hvilket giver strafpoint. Du kan også selv annullere eller acceptere, så får du godskrevet 5 ledige point for hvert spørgsmål.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 11-02-13 16:26

Du skal kontakte din a-kassen med fyreseddel/opsigelse og oprette en jobprofil på jobnet 1 dag du bliver ledig... Eller får du ingen dagpenge... McBobo

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-02-13 17:46

Fra min fagforening: http://lpsf.dk/arbejdslos/ledig.php

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : mulberry

Dato : 11-02-13 18:29

Tak for svaret Nordsted1.

Tak for alle svar

Jeg har haft det samme job i 20 år og før det, hvor jeg i en periode var arbejdsløs var der en indirekte forventning om at det gøre man jo nok og så blev der ikke tjekket eller spurgt noget videre til det. Og det gik ikke ud over dagpengeretten.
Men vi får mindre og mindre for pengene disse dage alle steder.
Troede egentlige at cv skulle tjekkes først eller dagpengeansøgningen lige besvares først. Men det er åbenbart bare mig der bare skal op i gear - så har lavet cv og søgt 5 jobs på en dag. Så har jeg lavet en chekliste med hvad der skal med til fagforeningen, og så kan jeg måske få fred til mine lektier!