/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tynning af trolovelse
Fra : GVATE
Vist : 774 gange
500 point
Dato : 09-02-13 19:55

Hej. kan nogen hjælpe mig med at tyde de manglende ord i denne trolovelse.
Als KB Hindsted Herred, Aalborg amt 1780-1813 opslag 49 viet 10. Marts 1837
Den 7. Januar anmeldte sig til ægteskab Ungkarl Peder Pedersen af ----------------
-------------- Skræder og er af Schelund bye. og Pigen Magrethe Nielsdatteraf Als bye
han er 26 1/3 aar gammel(som fædt i Schelund og døbt i Schelund Kirke d. 10. September 1810 og confirmeret i Visborg Kirke til Paaske 1825). Hun er 20 1/3 aar gammel(som født i Als Bye d. 26. Oktober 1815, døbt samme dag og hjemmedaaben publiceret i Als Kirke d. 1. December 1815, i hvilken kirke hun og er bleveConfirmeret d, 10. April 1831) hun er blevet vaccineret den 15. august 1815 af Distrikts ------- Petersen d. 10. December 1823, han er blevet vaccineret d 9. Sep. 1819 ligeledes af Petersen. Han skal fremvise Ægteskabsseddel fra Schelund sogns Præst.
Som Forlovere af intet er hinderligt i deres ---------------- ægteskab-------------
( nb.Ægteskabsseddel er blevet fremvist)
Anders Jørgensen----------------Gaardmand i Schelund
Jørgen Didriksen, Gaardmand i Als Bye (med paaholdt Pen)
Da Skelund Kirkebøger er brændt og først findes fra 1813, har det været eneste dokumentation om Peders fødsel. I Visborg KB. 1825 er der en Peder der er confirmeret Paasken 1825 , men datoen er ikke den samme som i Als Kb. i Skelund KB. opslag 118 er der en Peder Pedersen der er confirmeret Paasken 1825, født 1809. Kan nogen hjælpe med denne gåde.
Venlig Hilsen GVATE (har familien i alla efterfølgende folketællinger)

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 05-03-13 20:23

Nå, jeg ventede på at der var nogle kloge hoveder.
Men så må jeg jo prøve:
profession
distriktskirurg
i deres attraaede ægteforening, ville indestaae.
Anders Jørgensen ?

Kilde: FT-1840 Amt: Aalborg Herred: Hindsted Sogn: Als Stednavn: Als Bye
Matr.nr/adresse: et huus Husstands-/familienr: 193 Indtastningsnr: C3657 Løbenr.: 1048
Peder Pedersen Skrædder 30 Gift huuslejer - skrædder
Margrethe Nielsdatter 24 Gift hans kone
Niels Pedersen 3 deres børn
Kirsten Marie Pedersdatter 1 deres børn
xxxxxxxxxx

Kilde: FT-1890 Amt: Aalborg Herred: Hindsted Sogn: Als Stednavn: S. Hurup, Als Sogn
Husstands-/familienr: 114 - 2 Fm Indtastningsnr: D2077 Løbenr.: 1627
Margrethe Nielsen 73 Enke Husmoder under Fattigforsørgelse Als Sogn

Als 1909-1914 opslag 188
VH Palle

Kommentar
Fra : GVATE

Dato : 05-03-13 23:26

Tak for hjælpen til Palle. det lyder helt rigtigt. hilsen GVATE

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-03-13 22:48

Hej Gvate
Så må du egentlig godt lukke spørgsmålet.
VH Palle

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-03-13 23:26

Hej Gvate
Så må du egentlig godt lukke spørgsmålet.
VH Palle

Godkendelse af svar
Fra : GVATE

Dato : 13-03-13 16:19

Tak for svaret pallebhansen.

Undskyld forsinkelsen, endnu engang tak for hjælpen Venlig hilsen GVATE