/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Culottesteg.
Fra : ebg_888
Vist : 1524 gange
200 point
Dato : 25-01-13 12:34

Engang var jeg glad for culottestege, de blev som regel gode og møre.

Men nu har jeg ikke gidet dem længe, for jeg oplever konstant, at de bliver seje og kedelige.
Er det mon kødets kvalitet, der er ændret?

Jeg plejer at brune dem først ved 225 grader og dernæst ved 160 grader til centrum er ca 60 grader - sådan står der tit angivet på pakningerne.

I dag vil jeg give culotten en chance igen.

Findes der en mere skudsikker måde at få kødet mørt, som I har haft held med?
Fx lavere temperatur og langtidsstegning?
Lang hvileperiode?

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 25-01-13 12:39

Jeg plejer at skære den blå sene over som er under den så grymper den ikke og bliver ikke sej
Samtidig "sikkert" en dårlig vane lader jeg den trække med salt og pebber hvidløg på 1 times tid inden den komme i ovnen som du beskriver det

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-13 13:05

Plejer at krydsridse. Tager den nok ud lidt før. Giv den mindst 15 - 20 minutters hvil. Husk at skære den korrekt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-01-13 13:50

Ja og husk at et godt resultat fordrer en rigtig culotte fra et voksent, men ikke gammelt dyr. Passende fedtmarmoret. Det betyder normalt også et pænt tykt fedtlag udenpå. Det følges ad.

Der er alt for mange billige kalve-kuvetter i handelen. De er heller ikke mere end prisen værd.

Ridsning , hvidløg ,stegetermometer, hvile og udskæring på den rigtige led i tynde skiver er vigtigt.

Jeg steger som regel i gryde med en lille smule vin, porrertop og gullerødder.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-01-13 14:32
Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 25-01-13 14:48

Du kan også prøve at stege culotten i en stegeso (sammen med grøntsager), enten ved 225 grader i en times tid, eller langtidsstegning, som i vedlagte link - der er mange muligheder.

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/9426/Oksekoed-opskrifter/Langtidsstegt-Culotte-med-overraskende-tuch

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-01-13 17:15

Jeg køber ind imellem en culotte i Føtex, og jeg synes oftest at det er rigtig godt. Jeg støtter dem, der nævner udskæring som et vigtigt punkt i at få mørt kød. Hvis ikke du skærer stegen korrekt (og det er ikke altid nemt), så virker kødet sejt og kedeligt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-13 19:52

Vi har haft de samme oplevelser, tidligere ungt, mørt rødt oksekød, der smagte,
nu skuffende, sejt og blegt, næsten som det billigere cuvette kød.

Men her har du måske forklaringen:
http://www.culottesteg.dk/

Og så glæder jeg mig til at vi kan grille igen, der kan jeg selv styre stege processen,
så kan vi også arbejs dele, og pigerne kan nøjes med at lave det sekundære,

så som: Grønsager, gemuse, salet, dressing, flutes, toast, krydderier, bord dækning mm...

Accepteret svar
Fra : AnBi72

Modtaget 200 point
Dato : 26-01-13 16:48

Gør det omvendt af hvad du gør nu. Først langtidsstegning og så bruning. Man kan evt. skære fedt og hinder af, hakke det groft, blande med salt og hvidløg og så lægge oven på stegen. Langtidsstegning ved 80 grader til centrum er 60. Evt dagen før eller om morgenen, så man har ovnen fri om aftenen til tilbehøret.
Lige før servering giver man den en tur på begge sider på stegepanden på alt hvad komfuret kan trække, og først når panden er gloende hed. Absolut bedste resultat er at stege i klaret smør da det leder varmen bedst, men i en snæver vending kan smør/olivenolie bruges.
Så har du en steg der er smørmør, perfekt ensartet rød hele vejen igennem undtagen de yderste 2mm, der er lækker stegeskorpe.
Tjek i øvrigt om dit stegetermometer virker. Bare du nærmer dig de 63 grader er alt vand ved at være væk og du får et kedeligt tørt, rosa stykke. Stopper du ved 55 grader kan du også invitere franskmænd, men personligt synes jeg det er lige lovligt rødt dernedeaf.
Det der pjat med at cuvette er et dårligt stykke kød passer ikke. En god cuvette kan være en himmelsk mundfuld hvis den tilberedes på samme måde.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 26-01-13 19:15

Tak for svaret AnBi72 - og tak til alle for gode råd!

Min culotte blev desværre igen kedelig og halvsej - men hunden klager ikke

Jeg fjernede omhyggeligt hinder og sener, og ridsede forsiden.

Dernæst 2 timer i stegeso ved 130 grader, og ½ times hvil i staniol
- og den blev skåret ud efter forskrifterne.

Måske fik den for meget, den røg op over 66 grader.

Måske skal jeg ikke næste gang købe en "budget"-culotte fra Bilka?
Men egentlig troede jeg ikke, at det betød så meget.

Næste gang jeg kaster mig ud i culottestegning, vil jeg prøve din "opskrift", AnBi72.

Kommentar
Fra : AnBi72

Dato : 27-01-13 13:20

Jeg har ikke de store erfaringer med stegeso, men så vidt jeg kan regne ud koger man kødet i stedet for at stege det. Det er rigtigt godt til kød der indeholder store mængder bindevæv - Osso buco, bov, bryst, hale mv.
Jeg har kun en enkelt gang oplevet at en steg blev mislykket, og det var netop fordi den blev pakket for tæt i en bradepande, og lå og søbede i sin egen saft. Det er efter min menig vigtigt at stegen placeres på en rist så der er luft hele vejen omkring.
Der er intet galt med Bilkas kød. Tværtimod mener jeg det er blandt det bedste man kan opdrive. Deres Budget serie er måske lige lovlig kedeligt, men jeg har nu udmærkede erfaringer med Budget-Cuvette en lørdag aften eller når man har sådan nogle kødfanatiske gæster der hellere vil have 300g rød steg end 100g kalvemørbrad.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 28-01-13 14:38

Citat
Jeg har ikke de store erfaringer med stegeso, men så vidt jeg kan regne ud koger man kødet i stedet for at stege det

Det kan godt være, at stegesoen ikke er det bedste til al slags kød, det har jeg såmænd ikke tænkt på, men den skulle jo give en ensartet stegning.

Hidtil har jeg kun brugt den til osso buco og lammekød.
Jeg prøver en almindelig langtidsstegning næste gang.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 29-01-13 18:42

Perfekt culottesteg hver gang.
Ingen væske ved.
Intervalstegning, lidt besværligt, men det betaler sig.
- og husk, det skal være 180 grader varmluft.

http://henrikjbrandt.wordpress.com/2010/12/29/sadan-far-du-din-culotte-perfekt-hver-eneste-gang/#comments