/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Router - repeater viden ønskes.
Fra : Eyvind
Vist : 740 gange
100 point
Dato : 24-01-13 18:54

Hej.
Jeg har en router og en repeater kørende i mit lille netværk.
Resultatet ved repeateren er ikke stabilt, så jeg kunne godt tænke mig lidt viden om opsætning og erfaring med sammenkobling af disse apparater, helst fra nogen som selv bruger repeater.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 24-01-13 20:26

skriv lige lidt mere,!!
Men en router tilsluttet din udbyder. En repeater tilsluttet denne med et kabel ??
Denne henter så Ip adresser fra routeren, som leveres videre til dine enheder kablet eller WIFI.
Dette er den rigtige måde at lave det på. Altså en DHCP server i dit interne net.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-13 21:09

Ok jeg prøver at ridse det op.

TDC - telefonkabel - skillefilter - VDSL 20/2 - modem - D-link 655 - trådløs m/ god antenne - 40 meter - repeater TP - bærbar trådløs.

655 styrer DHCP
TP hænger bare på
Jeg kan se at det er TP og ikke 655 som har forbindelse til den bærbare
Den bærbare taber en gang i mellem forbindelsen
Til tider er det nødvendigt at genstarte TP
TP er skrevet ind i 655 med fast lokal IP

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-13 21:18

Jeg vender tilbage i morgen.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 25-01-13 08:42

TP har altså ikke kabel til dlink-655. Dette er ikke godt. Hvor mange mange witi routere kan du se, jeg tager gerne min android telefon og ser dem med denne. Jeg må forstå TP er en dims med en antenne til ind og en antenne til ud. Brug også Android telefonen til at finde feltstyrken af dit router signal der hvor din TP er pladseret, event. flyt den.
Nu er der jo også forskel på antenner og sende styrker. Det er jo heller ikke godt bare at skrue op for sendestyrken, for at overdøve de andre. For øvrigt bruger mine små RChelikoptere også 2,4Ghz, den radio kan da nå 500 meter. Jeg er jo også radioamatør, somme tider kunne man slet ikke høre noget andet end smadder, det var italienere, der bare skruede op for at overdøve hinanden.
Nå OK prøv disse forslag, og lad mig høre.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-13 09:35

Kabelføring er ikke en mulighed. (Lastbilerne vil køre ledningerne i stykker)
Der er flere net i nærheden, som alle er sikret/låst.

Det er denne jeg har sat op.
http://www.tp-link.com/Resources/document/TL-WA830RE_User_Guide.pdf

Jeg kan se både TP og 655 - dog er jeg rimelig sikker på,
at det er TP som fanges (afstand 4 mtr indendørs) da alle bjælker vises.
Går jeg direkte på 655 vises kun 1-2 bjælker.
Når det kører er der god fart på forbindelsen.......................men så hopper den pludselig af og kan hoppe på igen af sig selv.

Jeg har udskiftet den ene af de to antenner med denne.
http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TL-ANT2408CL

Jeg spekulerer lidt på, om de 2 antenner på TP skal være ens.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 25-01-13 14:24

jeg mener ikke at det betyder noget at du har skiftet den ene antenne. Jeg vil finde den bedste fordeling af kanaler i forhold til omgivelserne. Endelig vil jeg være opmærksom på at de nye dimser kan skifte og bruge 5.0 mhz, det kan den gamle 655 ikke. Man kan typisk få disse problemer, fordi en af delene synes det her går for godt lad mig prøve en højere hastighed, og i modparten findes denne mulighed ikke. Så prøv at tvinge alle til at blive på 54mbit som er 655'en hastighed. det er sikkert også nok når omverdenen kun kører 20/2. Nu er det vel ikke fordi at linien ikke kan give dig 20mbit, men kører fint 8 eller 10 , men falder af hvergang den forsøger 20. Jeg er jo gammel TDC modem mand.
Se efter om den grønne ling lampe blinker en gang imellem når det er galt.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-13 18:53

Det er altså denne jeg har
http://www.dlink.com/us/en/home-solutions/connect/routers/dir-655-wireless-n-gigabit-router

TDC test 19,25 / 1,81 og det er ikke ADSL men VDSL via telefonkabel
Denne linie har kun alm. fastnet og bredbånd.

Det var nu mere indstillingerne af routeren D-Link 655 og repeateren TP-Link jeg gerne ville vide noget om.

Sagen er jo den at den bærbare kan se 655 og jeg skal være sikker på at den kører på TP.
Problematikken som det ses af mig, at 655 uddeler DHCP og derfor måske tillader direkte adgang en gang i mellem med svag forbindelse til følge.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-01-13 16:06

Citat
Denne henter så Ip adresser fra routeren, som leveres videre til dine enheder kablet eller WIFI. Dette er den rigtige måde at lave det på.

Det kan jeg ikke tilslutte mig. Det længe siden jeg har arbejdet med repeater og bridge på wifi, men når du arbejder med repeating eller bridging så skal du altid definere hvor du modtager signalet fra. Har du fx. en wireless router som du gerne vil repeate signalet fra så skal dit access point have en static IP og du skal skrive mac/ip adressen ind fra din wireless routers trådløse netkort, på nogen enheder skal du også i routeren angive mac/ip på den enhed som er bridge eller repeater. Det er aldrig smart at bruge dynamiske adresser når du har med routere, access points, printere og/eller servere at gøre, det skal man altid bruge static ip.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-13 17:08

Jeg har ikke MAC filter på - og det er for at andre computere kan koble sig på med nøgleordet.
D-Link 655 (routeren) deler fast lokal ip ud til TP-Link (repeateren)
Den bærbare som er tæt på TP har også fået fast IP fra 655
Den bærbare kobles på TP (alle bjælker) men kan dog se 655 (med 1 - 2 bjælker)

Jeg er rimelig sikker på at den bærbare kobler på 655 gennem TP

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-01-13 17:18

Jeg siger ikke du skal sætte mac-filter på og jeg har slet ikke nogen clienter med et opsætningen. Du sksal bruge mac-/ip-adresse til at router, bridge og/eller repeater kan identificere hinanden. Ellers kan man jo princippet kommer som fremmede og sætte et access point som repeater med køre på dit signal, selvfølgelig skal man stadig have koden, men den kan jo knækkes.

Ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det. Din router hedder IP 192.168.1.1 og mac XX:XX:XX:XX:XX:XX, din repeater hedder IP 192.168.1.2 og mac ZZ:ZZ:ZZ:ZZ:ZZ:ZZ. Din repeater skal så vide at den skal repeate signalet fra en enhed der hedder mac XX:XX:XX:XX:XX:XX og måske skal den også kende IP'en. Det kan også sagtens være at routeren skal have repeaterens mac og IP for at acceptere trafikker fra repeateren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-13 18:46

Tja webnoob - det er jo netop der jeg falder af.

Citat
Din repeater skal så vide at den skal repeate signalet fra en enhed der hedder mac XX:XX:XX:XX:XX:XX og måske skal den også kende IP'en. Det kan også sagtens være at routeren skal have repeaterens mac og IP for at acceptere trafikker fra repeateren.

Router har ved hjælp af mac adresse fundet og fået skrevet ind at repeateren skal have tildelt en fast IP adresse...........................................

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 27-01-13 17:43

Det er sådan set også rigtig nok, men du skal også "fortælle" access pointet, som er repeater, hvem den skal repeate for, som i dit tilfælde er routeren, så routerens mac og/eller ip skal du taste ind på access pointet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-13 18:29

Ok det er måske det der mangler.................det vil jeg prøve en af dagene.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-13 19:15

Webnoob - jeg har været inde på repeateren TP link

Jeg har lavet nogle screenshot, hvis du gider kigge på dem.
Men der er så mange IP adresser så jeg helst vil give dig en adresse til min lille server via privat besked.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-13 21:48

Tak for svaret webnoob. Jeg ved ikke hvordan men den kører nu.