/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Føler i varmvandsbeholder hvilken højde
Fra : EiHaBr
Vist : 498 gange
200 point
Dato : 02-01-13 20:30

Vi har gasfyr i huset og ved siden af er en varmt vands beholder.
sagen er den, at jeg har opdaget at føleren, der sidder i et rør op midt i beholderen, er gledet ned for neden.
Hvor skal den sidde for at sidde rigtigt, i hvilken højde er bedst,har nogen erfaring og viden om dette. Den er bare skubbet op i en rør der er midt i beholderen.

Smeden sagde en gang at føleren skal skubbes op så den sidder i toppen af beholderen, er det rigtigt. Hvis den sidder for neden siger han, at fyret starter lige så snart der lukkes vand ind i den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-01-13 22:05

Tja
Det afhænger af beholderens størrelse og jeres forbrugsmynster. Foruden den tempertur i skal have på det varme vand.

Hvis mange skal i bad , eller fruen har det med at vaske op under en jævnt løvebde varm hane, kan mængden af vart vand i beredskab, aldrig blive stor nok. Så sætter man føleren i bunden og justerer til 60°. Ikke højere, fordi det giver for megen kalkudfældning.

sætter man i toppen , risikerer man at der kun er lidt varmt vand og en bunke lunkent i beholderen. Det giver grobund for bakterier, og fyret starter alligevel hver gang der er tappet en smule.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 200 point
Dato : 02-01-13 22:56

Jeg vil holde mig til hvad smeden siger for det er det rigtige den skal helt op i toppen af røret så sider den som det var planlagt fra start af.

Ps røretstopper ca i midten af beholderen og derfor skal den helt op

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 03-01-13 00:15

Ja så har jeg jo to svar at tænke over.
Varmest vand må jo indfinde sig for oven ikke.
Hvor bliver kold vand lukket ind, og hvor bliver varm vand lukket ud, ved i det.
Så man man jo begynde at tænke/regne lidt over det.
Og jeg ved også, at det er rigtig, at vandet skal lægge omking 60 grader.
men osv. ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-01-13 02:20

En varmtvandtbeholder kan være lavet med enten et indvendigt rør (evt spiral) som centramvarmevandt løber igennem, eller med en kappe med centralvarmevandet.

i begge tilfælde løber centalvarmevandet ind for oven, afgir varme til brugsvandet og løber aafkølet ud for neden.
Koldt brugsvand løber til neders og ud øverst. Rørtilslutninger kan alle være i bunnden, med indvendige forlængelser til toppen for nogen af dem.

Hvis forbruget er nær nul og centralvarmevandet bare flyder igennem, ender det med at hele beholderen bliver næsten ensartet varm. Det opnår du med føleren nær bunden.

Med følern i toppen , vil kun denøverste del af brugsvandet blive helt varmt.

Ved 60 ° opnår man at legionella ikke formerer sig , men at kalkudfældning er moderat.

Ved 40 ° i bunden gror legionella fint .

Ved over 60° får man kraftigt forøget kalksten i beholderen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-01-13 08:58

Suuuk, se som sædvanligt bort fra Transor ævl. Personagen er dummere end tagpap, og svarer iøvrigt ikke.

Du skal med et gasfyr kører efter lidt over 50°. Legionella'en er først et problem, ved lunken STILLESTÅENDE VAND. Og idet der almindeligvis anvendes spiralbeholdere sammen med gasfyr, vil enhver form for opvarmnng på denne medføre en omrøring. Altså så snart du varmer omrører du. Således kommer placeringen af føleren egentlig kun til at bestemme start tidspunktet. Et god kommpromis er ca 1/2 oppe. Er der i underkanten med VV flyttes den den lidt længere ned. Ævlet med galoperende legionellavækst glemmer du bare, det er noget han intet aner om. Kør efter 50 - 55° i sætpunkt. Hvis hysteresen kan indstilles, så stil denne til 4 - 5°

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 15-01-13 23:46

Tak for alle jeres indlæg, det var meget lærerig.
Jeg har nu skubbet føleren helt op som nogen skrev, bl.a. rotw.
Og beholderne varm vand virker perfekt igen.
Point ja nogen skal jo have dem svarrene var alle gode men rotw får dem denne gang.

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 31-03-13 18:43

Tak for svaret rotw.
Nu har jeg fået viden om hvordan det virker.