/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Kan mp3 lydfil freducere 50 mb
Fra : Oldboston
Vist : 708 gange
300 point
Dato : 27-12-12 06:58

Jeg har nogle lydfiler, som jeg selv har indtalt og indspillet; dem vil jeg gerne sende til en ven, en ad gangen. Men de fylder mellem 55 og 75 mb. Min mailserver vil kun acceptere lydfiler på under 50 mb. Er der noget at gøre f. eks. ændre på lydfilens format, så den fylder mindre. Hvis man kan, hvordan gør man da?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-12 07:15

Du kan "splitte" filen så den enkelte del fylder mindre - derefter kan modtageren så igen sætte dem sammen....

Der findes en del software til den slags, både gratis og betalbar, blot søg på mp3 splitter og joiner...

men det nemmeste er nu at benytte en af de utallige uploadtjenester der findes....

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-12-12 09:17

Konverter dem med Formatoz, sæt kvalitenen til mellem eller lav.
http://www.pcfreetime.com/
http://www.gratisimage.dk/image-FE87_50DC03DC.jpg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-12-12 09:20

Du kan også gemme dem som OGG format, så fylder de heller ikke meget og kvaliteten er OK

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-12-12 09:31

Citat
Du kan også gemme dem som OGG format

Der skulle vist stå konvertere til OGG

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-12 11:02

Foruden de før nævnte metoder kan du oprette en dropbok gratis . Der kan du placere filerne i public området på dropbox på din egen computer. De oploades så til dropbox serveren " i skyen" helt automatisk efterhånden som der er ledig internetkapacitet til det. Når de så er der kan dropbox lave et link, som du sender til venden. Derefter downloader han lydfilerne , som anden download.
Han behøver ikke at have dropbox installeret.

Søg google på dropbox og installer den .
Du kan også skrive igen, så får du et link, der giver noget ekstra gratis plads på dropbox.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-12 11:05

Der var vist et par grimme slåfejl. Men du kan nok forstå det alligevel.
Glemte også at nævne at fordelen ved dropbox er at den ikke kun er til lydfiler, men kan bruges til alle slags filer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-12-12 11:51

Gratis plads 15gb, du kan oprette alle dem du vil, bare du har email´s nok

http://www.4shared.com

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-12-12 13:02

Tak for svarene. Hvordan gemmer man - eller rettere konverterer - en mp3 fil til OGG format?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-12-12 13:17

Hvis det med Formatoz, så plejer jeg bare at trække filerne over på program ikonet så starter programmet op, og så vælger jeg format og kvalitet osv

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-12-12 13:22

kender ikke formatoz, men vil finde det og forsøge. Vender tilbage om et par dage.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-12-12 13:22

Citat
så vælger jeg format og kvalitet osv

Og ellers klikker OK og START

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-12-12 13:31

Hej igen, desværre siger min pc, at den ikke kan åbne filen, om jeg il bruge en webtjeneste til at finde en måde at åbne den på....dernæst kommer så et hav af programmer til at åbne Torrent - hvad det så er. Så hvordan er der en nem måde at få åbnet programmet og få det til at køre, foreløbig har jeg downloaded det.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 27-12-12 14:34

En anden mulighed er at bruge Winrar til at pakke din mappe - eller filer - i pakker som du selv vælger størrelse på. Disse pakker skal så pakkes ud igen med Winrar af modtageren.

Muligheder er der nok af.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-12-12 02:15

Citat
den ikke kan åbne filen[/CITAT
Hvilken fil
[CITAT]Winrar til at pakke

Det komprimerer ikke lyd og video filer ret meget

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-12-12 11:46

Nu har jeg prøvet forskellige pakker, rar og jzip, men de pakker kun filen ned fra f. eks. 56 til 54 MB. Så jeg har brug for en anen måde at pakke filerne på. Kan jeg lægge en fil ind i MediaPlayer og så kopiere den i en anden lydkvalitet (dårligere) så den på den måde fylder mindre? Eller er der et program, der seriøst reducerer størrelsen på filen, f. eks. til det halve?
Jegf sætter pointene op til 200 i håb om et godt svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-12 11:53

Du kunne jo som allerede foreslået blot SPLITTE filen i mindre bidder

Det ændrer hverken kvalitet eller andet - så hvorfor gøre det mere besværligt end nødvendigt

Her en GRATIS

http://www.yaosoft.com/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-12-12 12:31

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 28-12-12 15:09

Meningen var heller ikke at du skulle komprimere dem noget videre med Winrar. Men den kan pakke filer - eller mapper - i rar-pakker som du selv vælger størrelsen på.
F.eks. en fil på 100 Mb pakket i pakker á 10 Mb = 10 pakker.
Modtageren skal så have alle 10 pakker for at kunne pakke dem ud til den oprindelige fil - eller mappe.

Samme princip som alle mulige andre Filsplittere.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 28-12-12 23:46

Nu har du fået råd om et par rigtig gode metoder. Så er det bare ærgerligt at du vælger den dummeste løsning først og misforstår den anden.

mp3 er i sig selv et komprimeret format. Du opnår næsten ingenting ved at komprimere en gang til med xip, rar eller lignende. Det du derimod man er at udnytte komprimeringsrutinene til samtidig at del i mindre filer. Det var noget man brugte meget dengang filer belv flyttet med små disketter.
Kunsten at udnytte komprimeringen på den måde er vist ved at gå i glemme.

Så er der en måde til som du kan prøve. hvis begge har skype installeret og man har forbindelse kan den også overføre filer uden størrelsesbegrænsning. Det går hurtigere, hvis man bryder taleforbindelsen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-12-12 04:35

Citat
desværre siger min pc, at den ikke kan åbne filen

Jeg spørger bare hvilken fil, er et formatoz eller kan formatoz ikke åbne din musik fil
kan den ikke åbne din lyd fil, så fejler den noget, se under egenskaber.

Citat
en fil på 100 Mb pakket i pakker á 10 Mb = 10 pakker

Den havde jeg ikke lige tænkt på.

Men ærlig tailt hvor svært kan det være.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-12-12 04:45
Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 29-12-12 09:37

transors kommentar giver mig grund til at gennemgå svarene noget grundigere..,jeg vil jo nødigt vælger den dårligste metode...så der går lidt tid, før jeg vender tilbage. Godt Nytår!

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 29-12-12 13:44

Med Teamviewer installeret på begge maskiner vil du også kunne overføre store filer/mapper fra den ene til den anden.
Teamviewer er lavet til fjernstyring af pc'ere og det er det ganske enkelt genialt til.
Så hvis det er noget i af og til skal gøre, så er det også en oplagt mulighed.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 01-01-13 19:43

Tak for svaret transor.