/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Vittigheder / Spørgsmål
10  Tilde38 720
H.C. Andersen eventyr...
Fra : marken84
Vist : 861 gange
50 point
Dato : 15-12-12 10:58

Vidste du at Rudolf med den røde tud er blevet til med inspiration fra
H.C. Andersens "Den grimme ælling"?
Historien gik på et grimt rensdyr med en rød tud, som blev udstødt af de andre rensdyr i flokken.

Er der mon en sammenhæng med vore dages Rudolph med den røde klud?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-12-12 11:04

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-12 11:18

Nej, der er ingen sammenhæng:

Rensdyret Rudolf er Julemandens mest kendte rensdyr. Det var den amerikanske digter Clement Clarke Moore, der i "Poems" i 1840 "A Visit from St Nicholaus" (der skulle bygge på en børnesang fra 1823 af Henry Livingston) fremstillede julemanden med en lille kane, der blev trukket af otte små rensdyr. Kanen flyver af sted og lander på husenes tag, så julemanden gennem skorstenen kan aflevere sine gaver.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-12-12 11:55

Den gode mester Giversen fattede åbenbart ikke ironien i søgsmålet...

Men Jeg må vist hellere korekse ham:

Hvem navngav Rudolf med den røde tud?

http://historienet.dk/julekalender/20-december-hvem-navngav-rudolf-med-den-rode-tud-0

Navnene på julemandens rensdyr tilskrives oftest Clement Clarke Moore. Han var professor i orientalske og græske sprog ved det senere Columbia University i New York. Han menes i 1823 at have skrevet digtet ”A Visit from St. Nicholas”, hvor alle otte rensdyr optræder ved navn.

Navngivet af et stormagasin

Men det niende rensdyr er endnu mere berømt end de øvrige, nemlig Rudolf med den røde tud.
Stormagasinet Montgomery Ward i Chicago uddelte hvert år gratis farvehæfter til kundernes børn. Men i 1939 var det krisetid, og der skulle spares. Stormagasinet bad derfor en af sine egne ansatte, Robert L. May, om at udforme årets farvehæfte.
Med inspiration i H.C. Andersens Den grimme Ælling, opfandt han Rudolf, der på grund af sin røde tud bliver afvist af de øvrige rensdyr.
Historien, der blev fortalt i små digte illustreret med tegninger, der skulle farvelægges, blev en stor succes. Montgomery Ward uddelte i alt cirka 2,4 millioner eksemplarer af hæftet, og trods papirmangel i de efterfølgende krigsår var det samlede antal i 1946 nået op på mere end 6 millioner.
Robert L. May havde sikret sig rettighederne til Rudolf, så da hæftet efter krigen blev udgivet, fik han økonomisk sit på det tørre.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-12-12 11:57

søgsmålet...

Nå ja, nu var det jo ikke et søgsmål, men et spørgsmål...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-12-12 00:03

Citat
Er der mon en sammenhæng med vore dages Rudolph med den røde klud?
måske et søgsmål ville være på sin plads i tilfældet her spørgsmål er om terroristen har overtrådt nogle af landets love

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-12-12 16:31

Nu har hans seneste nickname da fået sit endeligt...

isbjørn
Medlemsnummer : 284524
Jørn_is-here
Medlemsnummer : 284507
Bambinox
Medlemsnummer : 284470
oiji
Medlemsnummer : 284442
Tolvårig
Medlemsnummer : 284607
doxe
Medlemsnummer : 284789
niknam
Medlemsnummer : 284793

Nu er det jo så "spændende" eller er det hvad han finder på næste gang

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 50 point
Dato : 17-12-12 17:34

manden er blæst i øverste etage!

Godkendelse af svar
Fra : marken84

Dato : 16-01-13 10:57

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-01-13 11:29

velbekomme