/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Vand til havens fugle en vinterdag
Fra : lgs
Vist : 812 gange
100 point
Dato : 08-12-12 23:28

Er det mangel på indsigt i fugle og natur, hvis man spekulerer på, hvorledes det er muligt på en frossen vinterdag, som vi netop nu oplever, at lave et vand"hul", der ikke straks fryser til.
Men som antydet: er mangel på flydende vand om vinteren bare naturens orden, eller er den det men alligevel noget man gøre noget ved, og i så fald til handy-personen: hvordan?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-12-12 23:32
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-12-12 23:42

Jeg bruger en halvbrændt finsk fakkel(skovfakkel),hvor jeg stiller et bloklys og ovenpå et fladt jernfad med lunken vand. Bloklyset kan holde det frostfrit ned til ihvertfald -7 grader i stille vejr.

For at lyset ikke skal blæse ud har jeg beklædt træknuden med løse barkstykker,der falder af,når vi kløver brænde. Jeg synes det ser pænt ud,men alt ikke letantændeligt kan bruges.

En jernspand kan også bruges,der skal bare luft til lyset.

Om aftenen slukker jeg lyset for at spare,og tømmer fadet,så de får rent vand næste morgen.

Kilde:
http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=277552&ForumID=1

Accepteret svar
Fra : sonjaKan

Modtaget 100 point
Dato : 09-12-12 11:12

Jeg har et billigt og effektivt råd : Tag en kagekasse og isoler den indeni ! Put en 15 eller 25 w pære i ! Slut det til og sæt en lerfad ovenover! Det holder det frostfri og fuglene elsker at tage lun vandbad. Det koster ikke meget!

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 11-12-12 15:37

Tak for svaret sonjaKan - nogen skal jo have dusøren, så du får den for et billigt og relativt simpelt råd.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-12-12 15:46

Citat
så du får den for et billigt og relativt simpelt råd

Kommentar
Fra : sonjaKan

Dato : 11-12-12 21:20

Ja Klaudi her i livet findes der altså lette råd som kan bruges af andre uden det store besvær ! ! !