/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandknuser
Fra : mlvj
Vist : 1144 gange
100 point
Dato : 07-12-12 16:22

Hej jeg har siddet og læst lidt om denne AMTech kalkknuser 100 og det lyder jo som en go deal,
Nogen der kan anbefale den eller har erfaringer med den ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-12 16:48

Det er nok denne du mener.
http://www.kalkknuser.dk/

Om den er god eller dårlig ved jeg ikke, men jeg har selv en Magneta:
http://www.privatgrossisten.dk/shop/afkalker-1-magneta-6600p.html

Men gav ikke 4000 kr. for den, da det er længe siden jeg købte den.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-12-12 18:14

det er ikke andet end en meget kraftig magnet, og den koster ikke ret meget, hvis du kan undvære den fancy indpakning.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-12-12 18:45

Du skal have fat i et par store neodymium-magneter. Fås lettest på netordre fra flere tyske leverandører.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 07-12-12 20:00

hmm interessant nogen links til hvor de bestilles og hvordan de monteres ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-12-12 20:10

Der er meget delte meninger om virkningen af magneter mod kalkudfældning.

Men et er sikkert: Hvis de sættes udenpå et jernrør, kan magneterne umuligt have nogen virkning på vandet som strømmer gennem røret.

Jernet leder magnetfluxen ca 20000 gange så godt som vand , så hele feltet ledes udenom gennem jernet. virkningen indeni røret er udelukket.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-12-12 20:59

Om transors indvending: Almindelige galvaniserede jernrør bliver magnetisk mættet ved en lavere fluxtæthed end et par store neodymmagneter kan præstere. Desuden har de tyvetusind som relativ permeabilitet intet med vandrør at gøre. Jern til ukritiske nettransformere kan præstere fra 600 til 2000, koldvalset retningsorienteret båndmateriale noget højere og my-metal op til et par hundredtusind.
Uden at have kontrolmålt for nylig vil jeg gætte på en my(relativ) på få hundrede for vandrørsmateriale, og når jeg selv bygger motorer med materialet (afdrejet vandrør) som kappe, skal jeg have mindst samme tykkelse jern udenom som magneternes tykkelse for ikke at kunne samle søm og skruer op med ydersiden af konstruktionen.
Godstykkelsen på installationsrør går vel op til max. 3 mm, så neodymmagneter med min. 5 mm tykkelse og en længdemæssig udstrækning lig med eller lidt større end rørdiameteren vil kunne give et særdeles mærkbart magnetfelt inden i røret, hvis deres bagsider forbindes med et åg afjern med en passende godstykkelse (over 5 mm)
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-12-12 21:01

afjern læses " af jern"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-12-12 21:28

Til mlvj: et rimeligt sted at handle er f. eks
www.supermagnete.de
Og der ser størrelsen Q40-20-05 rigtig spiselig ud til formålet

Hvis det var mig, ville jeg arrangere et par polsko af længde og bredde som magneterne , flade mod magneterne, runde, så de passer mod siden af røret (materiale jern) så tynde som muligt.
Når du har et par magneter, så find og mærk to flader, der tiltrækker hinanden. Her skal du have beskyttelseshandsker på og 2-6 mm tykt beskyttelseslag af pap, masonit eller krydsfiner. Hvis du bare har dem i hænderne uden mellemlæg, kan de give dig rigtig slemme klemmelus (du vokser ud igen!), endnu værre: De kan smække sammen med sådan en voldsomhed, at den ene eller begge bliver splintret - og de vokser ikke ud igen!
Når arrangementet af polskåle og magneter er sat på vandrøret, skal du have en magnetisk returvej, et "åg". Der kan jeg foreslå en ombinding af hele arrangementet med jerntråd eller jernbånd ("patentbånd" tror jeg nogle fabikater kaldes) holdt ude fra vandrøret af jernfri afstandsstykker med mindst 10 mm tykkelse, så der ikke skabes en magnetisk kortslutning. Materiale ukritisk: trælister, masonitstrimler, MDF-strimler, alu- eller messingrør men ingen jern.
Det tværsnitsareal, som åget, returvejen, har skal være mindst det halve af magnetens areal, i ovennævnte tilfælde ½ x 40mm x 20mm.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-12-12 23:02

Og hvad skulle så al det tamtam have at gøre med vandkvaliteten/kalkindholdet?