/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Genvex og Alarm.
Fra : vedikkealt
Vist : 658 gange
300 point
Dato : 05-12-12 12:01

Hej med jer.

Jeg håber på, at der nogle her på Kandu, der ved noget om dette spørgsmål...

I vores bebyggelse er installeret Genvex, der er tale om et - to og 3 plans boliger.

Kommer der en røgudvikling i EN af lejligheder, slukker anlægget automatisk.

Men hvordan forholder vi os, hvis alarmen lyder....

Gå indenfor, og luk døre og vinduer.

Her har vi ikke mulighed for at slukke vores Genvex, som så fortsat vil puste røg ind i lejlighederne, indtil røgen har en koncentration som så slukker på ud luften fra lejligheden.

Det bliver ikke sundt for beboerne, og lejlighederne vil blive røgskadet.

Vi har stillet dette spørgsmål til mange, men alle virker som om...

Det har vi aldrig hørt om før

Hvordan er den problematik løst andre steder.

Bedste hilsner fra vedikkealt...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-12-12 12:28

I den situation, må en eller anden manuelt stoppe anlægget.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-12-12 13:16

det er vel rimelig enkelt at sætte en stopfunktion på anlægget, som træder i funktion ved røgudvikling.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 05-12-12 17:32

Er det i en boligforening, siden du omtaler flere lejligheder? I såfald må de kunne (skal) de give jer en skriftelig vejledning og en demonstration.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-12-12 17:55

Udefra kommende røgudvikling der er så voldsom, så folk skal holde sig inden døre er så sjælden, så det næste er, at du forlanger udklappeligt låg over huset, til at beskytte mod nedfaldne rumfærger og meteorer. Man anser i gældende normer folk, for at være så intelligente at de kan slukke for deres anlæg. Der skal være en reparationsafbryder ved anlægget - det er lovkrav. Styres den centralt er der en eller anden form for styretavle, sikring og føromtalte reparationsafbryder. Dette er simpelt lovstof, det ville selv en relativt ansvarlig ingeniør kunne svare på.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 05-12-12 22:53

# 3773

Nu kunne der jo også ske en røgudvikling, hvor røgen ikke er direkte giftig, men pumper genvex systemet røgen ind i ens stuer, er det vel hverken sundt eller behageligt.

Du omtaler en reparationsafbryder, som er et lovkrav. En sådan har vi ikke - frit - tilgængelig, den sidder bag en jernlåge i hvert bolig afsnit.

Hvor kan jeg læse mere om dette lovkrav ?

Spørgsmålet er, om en reparationsafbryder har samme ""status"" som en nød situations afbryder ?.

Vores ingeniør i Boligselskabet ser meget uforstående på os, når vi bringer spørgsmålet på banen.

Jeg har foreslået en - Slå ruden ind - rød boks, hvor så systemet kunne slukkes af de tilstedeværende beboere.

Men findes der er lov tekst vi kunne henvise til, ville det jo gøre det hele noget nemmere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-12-12 09:38

Reparationsafbryderen skal opsættes så den er tilgængelig ifm reparation og service. Denne må ikke bruges til tænd/sluk. Der er formentlig etableret styringer, hvorpå indstillinger og justeringer kan foretages. På disse vil der også være lamper for status, advarsler og indikation af vedlighold (filterskift). Disse skal og bør installeres et sted hvor de bliver set. Pedelkontor eller andet.

Der vil også almindeligvis være en særskilt sikringsgruppe for sådan noget. Der vil nødstop også kunne laves.

Men udover alt dette, ryger i helt rundt på taget over noget der sansynligvis kunne afstedkomme hver 100'erde år. Dvs tilgængeligt nødstop af anlægget for gud og hver mand ønskes ikke, idet initiativivrige unge der keder sig, vil slukke for det hver anden dag.

Men hvis parallelle brandalarmer er tilkoblet, er det jo bare at have en smøg og en æske tændstikker liggende. Tag et hvæs og blæs det på røgalarmen. Så skal hele anlægget stoppe og dette skal iflg brandnormen resettes manualt, før det må starte igen.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 08-12-12 09:52

Du kunne jo også ringe til sikkerhedsstyrelsen og høre den hvordan det skal være , de må da kunne svare dig på en kompetent måde så du kan forklare boligforenningen det ........
De har telefon: 33 73 20 00

Mvh Bassebo...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 14-12-12 22:38

Jeg er nu kommet frem til, at det er det lokale Beredskabscenter der holder øje med om alle regler er overholdt.

Men de havde bare ikke noget svar på mit spørgsmål ...

Ham jeg talte med brugte 3 dage på spørgsmålet, hvor han snakkede med hans kontakter, men ingen havde hørt om dette spørgsmål før, så han ville arbejde videre med det, da det tydeligvis er en fejl, at der ikke er taget højde for, at en Genvex slukker ved røgindtag, men kun ved røg udkast.

Så nu skal DS428 nærlæses.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-12-12 03:19

Læs nu også afsnittet om hvis i rammes af et meteor eller en en nedfalden rumraket!

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-12-12 14:11

# 3773

Nu har jeg ikke startet nærlæsningen af DS428, men helt klart bliver det hele da læst.

Og det med meteorer og rumraketter eller vragdele derfra, er jo helt sikkert også relevant, da der jo jævnligt er en meteor storm, og antallet af især vragdele fra rumraketter er stærkt stigende.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-02-13 21:48

Så er jeg lige tilbage, hvis nogle af jer stadig er med...

Vores boligselskab har nu haft kontaktet Beredskabsstyrelsen, der som sådan ikke har en færdigudviklet plan på området, men råder så absolut til, at der udarbejdes en plan for hvordan vores ventilations anlæg slukkes, hvis der kommer kraftig / giftig røg ind over vores boligområde.

Denne plan er endnu ikke færdig, men når den bliver det vil jeg gerne skrive den ind her, hvis det skulle have jeres interesse ?

Bedste hilsner fra vedikkealt