/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Diesel kredsproces
Fra : PeterSkovrup
Vist : 904 gange
100 point
Dato : 28-11-12 17:19

Hej, hvad sker der med cut off forholdet når man øger kompressionsforholdet?

\eta_th,Diesel = 1 - (1/(r^(k-1))) * ((r_c^k - 1) / k(r_c - 1))

r = v_1/v_2 (kompressionsforholdet)

r_c = v_3/v_2 (cut off forholdet)

k = c_p/c_v (forholdet mellem specifik varmekapacitet med konstant tryk og specifik varmekapacitet ved konstant volumen)

Når man øger r så stiger virkningsgraden. Når man øger r_c så falder virkningsgraden og når man øger k så stiger virkningsgraden.

Men da r og r_c begge har v_2 som nævner, hvad sker der så med r_c hvis man øger r ved at gøre v_2 mindre?

Mit eget bud er at v_3 forbliver hvor den var, og dermed forøges cut off forholdet, men jeg har ikke noget ordenligt belæg for hvorfor det skulle forholde sig sådan.

(jeg håber ikke det er stillet alt for forvirrende op)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-12 13:54

Ja det er uforståeligt uden definitioner som denne:

How diesel engines work

fundet her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_motor

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-12 13:57

Og ja du kan teoretisk øge virkning graden ved at øge kompressionen, forminske v2,
men der er jo fysiske grænser for hvad motoren kan holde til, og hvornår diesel olien selv tænder.

Kommentar
Fra : PeterSkovrup

Dato : 05-12-12 17:19

Jeg er ved at skrive et projekt på første året af universitetet, så jeg har sådan set sat mig ind i hvordan en diesel motor fungere, og jeg har også ret godt styr på de forskellige processer, jeg kan bare ikke finde noget omkring hvilken påvirkning kompressionsforholdet har på cut off forholdet, og min vejleder har heller ikke kunne give mig svar på det :)

Godkendelse af svar
Fra : PeterSkovrup

Dato : 13-12-12 18:36

Tak for svaret svendgiversen.

Cut off forholdet er afhængigt af kompressionsforholdet og forbrændingstemperaturen fandt jeg ud af :) men tak for svaret alligevel :)