/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sprøjtepose til vaniljekranse - hvilken?
Fra : ingelein
Vist : 2186 gange
50 point
Dato : 26-11-12 21:47

Hej
Jeg skala bage vaniljekranse til 50 personer og kan ikke bruge min ASSISTENT køkkenmaskines kageplade. Her er stjernen ca. dobbelt så stor som den skal være. Min gamle kødhakker med stjerneplade sendte jeg til genbrug da jeg fik ASSISTENTEN. Nu er gode råd dyre. Jeg vil helst være fri for at anskaffe en anden kødhakker med plade. Jeg prøvede med mine sprøjtetyller af plast og en plastikpose, men posen holdt ikke ret længe. Hvad skal jeg købe i stedet for?`
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 26-11-12 22:12

Hvis du har adgang til en Metro, har de nogle proffessionelle stof agtige poser, der også fint holder til at presse kransekage masse ud af, og dem kan du ikke presse i stykker, dertil har Metro også tyller af metal, måske i hele sæt med forskellige, så er du kørende igen.

Posen ligger vist i ca 100 kr. og et sæt tyller i metal koster, som jeg husker det - et par hundrede kr.

Kender du en bager, kan du måske låne en sprøje pose af ham, og en passende metal tyld.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-11-12 22:13

Intet, desværre.

Jeg bor i udlandet og har prøvet ALLE versioner. Købt i Danmark og i udlandet.
Hver eneste forsøg resulterede i en ruineret dej, som jeg endte med at klaske på bagepladen.
Det eneste der dur en en "gammeldags" kødhakker.

Har fået transporteret én hjem og er nu igen på vaniljekransebageholdet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-11-12 22:15

En gammeldags kødhakker koster maks. 200 kr.

Jeg kan ikke forestille mig, at de andre løsninger kan holde. Småkagedej til f.eks. vanillekranse er jo noget mere fast end f.eks. kransekagedej.

Måske kan du finde en brugt på dba.dk .

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-11-12 22:15

Hejsa.
Denne har jeg købt og er glad for den.
Du kan købe den i Kop og knade..også på nettet.
http://www.kop-kande.dk/kokken/bageartikler/redskaberformemm/aldente-kagespr-jte-5722002366346

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-11-12 22:25

Hej
Tak for svarene. Jeg har en gang købt sådan en lignende sprøjte, som ikke duede. Yt med den. Måske skulle jeg se om jeg kan købe min gamle kødhakker i den Genbrug, hvor jeg afleverede den. Det ville ikke være første gang jeg købte mine egne ting tilbage.
Metro er en anden mulighed. Mon ikke mine plastik tyller kan bruges i stofposen. Jeg prøvede lige før med en almindelig plastpose. Den holdt kun til 12 stk. kranse.
Når jeg leder i de online butikker, som sælger bageudstyr er jeg mildt sagt lidt forvirret over det utal af størrelser stjernetyller findes i. Hvordan finder jeg den rigtige? En stjerne har jo ikke en almindelig diameter, men faktisk 2 målbare steder: inderst og yderst i stjernen.
Hm...... Håber på flere svar af nogen som kender til problemet.
Hilsner - Ingelein

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-11-12 22:37

Det gør/gjorde jeg. Endte jo igen ved kødhakkeren.
Men held og lykke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-12 22:41

Jeg har lige været i Metro. I deres rodekasser med slagtilbud var der også tyller - pris for 2 stk. i metal, 100 kr - uden pose.

Metro har mange tyller men ikke nogle jeg ville bruge penge på,(med mindre det kun er til pynt på cupcakes e.lign i små mængder) så hellere den gode gammeldaws kødhakker, det ved man da hvad er.

Smut du ned og se om du ikke kan generhverve din kødhakker, det er jeg sikker på er det bedste køb.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-11-12 22:47

Jeg forstår ikke lige, at du siger stjernen er dobbelt så stor, som den skal være til din assistent.

Jeg har købt et sæt magen til dem som jeg ser her på billedet, hos isenkrammeren til den maskine som jeg har(som altså ikke er en Assistent), da der ikke fulgte nogen med. Og den størrelse fungerer fint til vanilliekranse.

http://www.kitchenone.dk/tilbehor/3236-ankarsrum-assistent-smakagejern-bollesprojte.html

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-11-12 22:50

Imerco har et sæt magen til og det koster altså ikke 250,- kr.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-11-12 23:46

Hej smuller
Jeg havde sat maskinen sammen og anbragt småkagejernet, som er præcis det du viser i linket. Måske har jeg ladt mig snyde af at stjernen er flad og ikke konisk som i en tylle? Burde nok have prøvet, men gad ikke svine kødhakker og hele molevitten til, da jeg gik ud fra at stjernen var for stor. Den er iøvrigt også stor, hvis jeg tænker på hvor stor/lille stjernen i kødhakkerens plade var. Jeg finder ud af nogen af jeres forslag i morgen. - Tak
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-12 06:59

Pladerne med huller i, som hører til den gammeldaws kødhakker, koster ikke ret meget hos en isenkræmmer.

Citat
så hellere den gode gammeldaws kødhakker, det ved man da hvad er.

Det vil jeg også mene. Småkagedej er jo riimeligt fast.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-11-12 11:00

Hej
Jeg er jo ret god til at finde på, så nu har jeg kogt en rest plastbelagt dugestof af den lette slags og har klippet og syet en pose selv. Nu skal dejen bare lige have stuetemperatur inden jeg prøver. Imerco har kødhakkere på tilbud til 225 kr og en bageplade dertil koster 40 kr. Min genbrug hvor jeg plejer at aflevere ville kigge efter kødhakkeren.
Jeg var jo træt af at huse kødhakkeren og alle dens dele, derfor kom den ud.
Jeg melder tilbage, hvordan det går med de hjemmesyede sprøjteposer og plastiktyllerne. Sidsnævnte var jo fine nok i går, men plastposen kunne ikke holde til det. Eengangs sprøjteposer af plast kan vist ikke holde til presset. (Det så vi jo i Den store Bagedyst).
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-12 12:37

Hvor er du smart Ingelein

Vi venter i spænding - mon vi også kan få tilsendt en smagsprøve?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-11-12 12:58

Uhhhm, det dufter allerede godt

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-11-12 13:01

Hov! Du skal da ikke bruge den "sammentrykkede" stjerne, men den hele stjerne..... ellers får du småkager med larvefodspor/riller

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-11-12 13:42

Hej Camillas moster
Jeg vil jo have vaniljekranse med de karakteristiske riller som vist her:
http://www.dr.dk/DR1/det-soede-liv/Opskrifter/2010/Jul/uds_3/
Plasticsprøjtetyllen er den samme, som jeg bruger til at dekorere flødeskum med.
www.strikinge.blogspot.com
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-12 16:51

Citat
Den er iøvrigt også stor, hvis jeg tænker på hvor stor/lille stjernen i kødhakkerens plade var.

En skam du ikke fik det afprøvet. Den laver de fineste riller, især fordi man kan lave dem af meget kold dej, fordi den har kræfterne til det.
Man lader sig nemlig snyde af den store stjerne. Indrømmer at jeg også tidligere har brugt en stjerne til den gamle maskine som var mindre. Men der var det nødvendigt ikke at få trukket for meget når dejen kommer ud- det er så ikke et problem med den store stjerne.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-11-12 17:34

Hej @ smuller
Ja, jeg fortrød også at jeg ikke havde prøvet ASSISTENTENS kagejern i går. Det gjorde jeg så i dag. Mine hjemmesyede sprøjteposer var fine, men jeg skal lave vaniljekranse til 50 personer, og det har jeg ikke kræfter til. Iøvrigt blev smørret også presset ud af dejen og kunne sive igennem posen. Til andet formål er poserne sikkert gode nok.
Igen: ASSISTENTENS kagejerns stjerne er alt for stor - i hvert fald i forhold til de vaniljekranse jeg plejer at lave. Når jeg ikke prøvede i går var det fordi jeg ikke gad vaske kødhakker og dens indvolde op i hånden. Det var faktisk for at blive fri for at håndopvaske og smøre den gamle kødhakker ind i olie at jeg gav den til genbrug da jeg vandt ASSISTENTEN. Men..... ASSISTENTENS ædlere dele skal desværre også håndopvaskes. Iøvrigt bruger jeg den sjældent, fordi den er for stor til en 2 personers husholdning. Gad vide, om nogen kan fikse sådan en metalstrimmel med en mindre stjerne. Måske kan jeg selv fikse det på en eller anden måde. Har prøvet med pølsehornet isat en tylle.
For ikke at have varmet bageovnen op omsonst, kørte jeg dejen igennem det hul, der normalt bruges til at lave "Rutebiler" med. Måske skulle jeg bare have droppet vaniljekransene og kalde de frembragte kager (1 plade) for "Fartstriber" . Dejen er tilbage i køleskabet og jeg køber en kødhakker i morgen. Imerco (Inspiration) har dem på tilbud til 225 kr.
Det var så foreløbig dagens bageseance.
@troldepige. Det er ikke en almindelig "hulskive" vi taler om - se linket fra smuller54 længere oppe.
Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 50 point
Dato : 27-11-12 17:55

Jeg har lige målt den nye stjerne- den er 18 mm og den gamle er 14 mm. Så der er jo også en forskel.
Den har jeg lært at leve med, med det tog mig også meget tid, da jeg skulle skippe den gamle maskine, som også var en elektrisk.
Det er møjirriterende at de ikke kan lave et tilbehør til "danske vanilliekranse", når du nu gerne vil have den gamle størrelse.

Jeg har også været rundt om at købe den billige kødhakker, alene for kransene- men det var ingen succes. Den have ikke lige en kageplade til vanilliekranse, så jeg troede jeg kunne bruge den gamle- så tjek lige at der er en med. Og ellers køb een i butikken der passer- og afprøv den, så du ikke står med en diameter, som ikke kan fylde hele hullet- så dejen ryger ved siden af.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-12 17:57

Synes ofte at de der tidsbesparende maskiner, tager lang tid at rengøre

Det lyder da som en god idé at kalde småkagerne for Fartstriber - smagen er jo den samme, men du som er så opfindsom kan sikkert godt fikse den metalstrimmel

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-12 17:59

Kom også til at tænke på, at der kan jo også være forskel på vores dej. Jeg har som regel mandler så man kan smage dem. Fint hakket men ikke revet. Det gør at det er fint med den store stjerne.

Held og lykke med den videre bagning.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-12 20:57

Citat
@troldepige. Det er ikke en almindelig "hulskive" vi taler om -

Hmmm, jeg er ikke helt med.

Nu troede jeg, at jeg ved hjælp af Googl kunne finde et billede af den jeg kalder en hulskive, men det var desværre ikke så simpelt.

Jeg kan få en mistanke om, at mine "hulskiver", som nok rettere hedder "kageplader", er en gammeldags udgave.

De nyere ser ud som dem på det lille billede her: http://az-isenkram.dk/koekkenudstyr-11/koekkenting-41/koedhakker-nr-10-westmark-282.html

Men når jeg laver vanillekranse på min gammeldaws kødhakker, så sætter jeg først en rund skive på med et ret stort ovalt hul og derefter en skive med 4 forskellige huller, et alm. rundt, 2 forsk. størrelser stjerner (hvor jeg plejer at bruge den store) og så et aflangt hul med takker i (sikkert beregnet til rutebiler).
Det hul man skal bruge skal så sidde ud for det store ovale hul i den anden skive, så dejen kører igennem begge huller..

Kødhakkeren klunsede jeg da en gammel nabo flyttede på plejehjem, og købte så pladerne hos isenkræmmeren, de kostede ikke ret meget dengang, det var ca. i 1990.

Det er samme system som på min mors kødhakker.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-11-12 23:24
Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-11-12 23:35

Jeg har også den gamle maskine - og så har jeg min mormors bollesprøjte, hvor der også er runde plader med til. Skal da lige prøve, om de passer sammen.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-11-12 23:35

PMV-spor, you know, Nordsted1 he he.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-11-12 00:32

Hej troldepige
Det var også sådanne 2 skiver jeg havde til den gamle kødhakker - men jeg har også set, at man nu får nogle, som er akkurat som til de elektriske køkkenmaskiner.

Men problemet er løst, kagerne bagt og jeg har lagt nogle billeder ud i min blog, som jeg bruger til forsøg og til at vise noget, som slettes igen efter kort tid.
http://strikinge-proveblog.blogspot.dk/2012/11/sa-fik-jeg-lst-problemet-med-assistenten.html
Mange tak for alle velmente gode råd
Med venlig hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-11-12 01:47

Det var fantastisk-

Smart løsning og flotte kager

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-11-12 06:58

Nyydeligt resultat.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-12 07:01

I er altså geniale, dig og din mand...bare se, du havde slet ikke behøvet spørge her på kandu.

Camillasmoster, ja PMV spor det ved man da hvad er

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-11-12 16:26

Nuii, de er flotte.

Jepz, Nordsted - sådan nogle småkager med kokos, lavede jeg en dag..

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-11-12 16:43

Hej
Jeg er ikke så kreativ at jeg ved hvad PMW spor skal betyde. Fortæl venligst, så har jeg også lært noget i dag.
Iøvrigt kaldte min meget ældre svoger mig for BMV da jeg var teenager. Hvem kan så gætte, hvad det skulle betyde ?
Mange hilsner - Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-12 16:51

Åh Ingelein, det skal du ikke tage dig af, det var bare Camillasmoster der lavede sjov, da vi har samme interesse

PMV=pansret mandskabsvogn (bæltekøretøj), der laver spor

BMV... noget inden for skibsvært - en kran, det kaldet Kim Larsen sin x-kone

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-11-12 18:02

Citat
Åh Ingelein, det skal du ikke tage dig af, det var bare Camillasmoster der lavede sjov, da vi har samme interesse

PMV=pansret mandskabsvogn (bæltekøretøj), der laver spor

BMV... noget inden for skibsvært - en kran, det kaldet Kim Larsen sin x-kone

Som I dog kan

næh BMW- den er der fut i - den vil jeg godt sammenlignes med -

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-11-12 22:39

Ikke B&W - hø hø.
BMW - fra nul til hundred i første gear......

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-11-12 22:43

Hej
Jeg opklarer BMV = Bræt Med Vorte. Det tog jeg mig meget nært som teenager.
I Tyskland - hvor jeg er født, hed det dog BMW - og se, der kunne man jo godt tage fejl, når det var W.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-12 22:48

Sikke en dum svoger du havde, håber han er blevet bedre med årene

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-12 23:20

Camillasmoster ka du huske

http://www.danskpanser.dk/Artikler/Pansermelding.htm

Ej nu slutter jeg, det var godt noget af et sidespring fra vaniljekransene, for det var vel ikke bagværk al la kanonkugler

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 28-11-12 23:42

Tak for svaret smuller54.
Du havde mulighed for at komme med det præcise mål på den "gamle" stjerne. Det har jeg ladet gå videre til ASSISTENTENS producent, som er interesseret i om det er den gængse størrelse for "vaniljestjerner" i DK.
mange venlige hilsner
Ingelein