/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Inkassobrev
Fra : jeromaka
Vist : 887 gange
50 point
Dato : 19-11-12 17:02

Vi har modtaget et brev fra Gothia, hvor de skriver at de gennem længere tid har forsøgt at træffe os, men det er desværre ikke lykkes. De beder os underskrive det frivillige forlig på gælden.

På det frivillige forlig står der at seneste indbetaling (700,04kr) var 07.09.2006.
Vi kan ej heller få deres regnestykke til at passe.
Hovedstol - 1154,40 kr
Renter - 2828,27 kr
Rykker- og inkassogebyr jf. renteloven - 34,96 kr
Indbetalt i alt: Seneste indbetaling d. 07.09.2006 – 700,04 kr
I alt til betaling – 4.017,63 kr
Der påløber renter af vort tilgodehavende med p.t. 29,40% p.a., fra d. 15.07.2004

Vi har skrevet til Gothia, og spurgt dem hvordan de har forsøgt at træffe os, og de har svaret tilbage at det bare er et standardbrev de sender ud til alle. Ydermere skriver de at der er en fejl i brevet de har sendt, og at der skulle stå seneste indbetaling var i 2009. Vi har bedt om dokumentation på alt der er sendt efter seneste indbetaling, men de svarer at der ikke er sendt noget før nu. Og at vi skal være OBS på at de ikke er tvunget til at sende breve ud vedrørende gælden, da det er ens eget ansvar at styr på sit udestående.

Kan det være rigtigt at man fra kreditors side må udvise så stor passivitet med henblik på at inddrive gælden. Og passer regnestykket?

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 35 point
Dato : 19-11-12 17:44

Læs lige her http://www.budgethuset.dk/foraeldelse-af-gaeld/
Det er nok derfor de gerne vil have dig til at underskrive

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-11-12 17:45

Fatter ikke meget af det skrevne, men én ting er da helt sikkert, hvis man låner penge må man da sørge for at betale tilbage inden for rimelig tid, ellers bliver det da dyrt med de renter der her er tale om...

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-11-12 17:53
Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-11-12 18:27

Skylder du Gothia penge ?

Jeg tror nærmere, at de på vegne af et andet firma forsøger, at inddrive et skyldigt beløb.

Skylder du penge til et "firma"

Citat
Vi har bedt om dokumentation på alt der er sendt efter seneste indbetaling

Har du dokumentation på det, der er sendt før seneste indbetaling? Du må jo have betalt noget, siden du kun beder om dokumentation efter seneste indbetaling.

Kommentar
Fra : jeromaka

Dato : 19-11-12 18:33

rotw & EA_HS, mange tak for linket det vil jeg lige kigge nærmere på.

marken84, nu er det ikke penge som er lånt! - Men et køb hos H&M online, hvor tingene er kommet med posten og der er betalt med girokort, og jeg mener meget bestemt at jeg har betalt, hvad jeg har købt. Jeg har ikke gemt kvitteringerne, da jeg ikke regnede med at få brug for dem så mange år efter.

Kommentar
Fra : jeromaka

Dato : 19-11-12 18:40

ans, Der står at der skyldes penge til H&M.

Jeg har fået formuleret mig forkert, der skulle naturligvis stå at vi har bedt om det dokumentation de måtte have, men det har ikke været muligt at få, da de ikke har medsendt noget til os.
Der er ej heller nogen kopi af den faktura som det skulle dreje som om.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-11-12 22:50

Citat
Der er ej heller nogen kopi af den faktura som det skulle dreje som om.

Så kan jeg da ærlig talt ikke forstå der skulle være en sag...

Man kan da ikke bare komme og påstå der skyldes penge, hvis man ikke kan påvise en krav?

Kommentar
Fra : jeromaka

Dato : 20-11-12 06:09

Nej vil vi jo heller ikke mene, vi venter svar fra Gothia, og samtidig har vi skrevet til H&M og spurgt efter faktura nummeret som står i det brev Gothia har skrevet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-12 15:10

Har du på intet tidspunkt modtaget en rykker fra H&M ?

Jeg håber da, at de/du finder ud af , hvorfor du skylder penge til H&M.

Skriv gerne her, hvad det ender med.

Kommentar
Fra : jeromaka

Dato : 20-11-12 15:12

Jeg har kontaktet H&M i dag for at høre om jeg kan få en kopi af fakturaen. De kan ikke finde mig i systemet hverken under navn eller det kundenummer som Gothia har skrevet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-12 15:17

Når H&M ikke kan finde dig, så skylder du da ikke penge til dem:

De (H&M) må da vide, hvad/hvem de sender til inkasso. Kunne de slet ikke se, at de havde kontaktet Gothia, for at inddrive et skyldigt beløb hos dig?

Kommentar
Fra : jeromaka

Dato : 21-11-12 08:59

H&M skriver at de ikke kan finde mig i systemet, og at jeg må kontakte Gothia.

Jeg har nu skrevet til H&M at hvis de har sendt sagen til Gothia må de jo også have noget på mig, og jeg har brug for deres hjælp, da Gothia ikke er til at snakke med.

Jeg har naturligvis gemt mailen fra H&M hvor de skriver at de ikke har noget på det fakturanummer eller på mit navn. Jeg er så vidt vides den eneste med det navn, så det burde være til at finde jo, hvis de har noget på mig.

Godkendelse af svar
Fra : jeromaka

Dato : 23-11-12 08:40

Tak for svaret rotw.