/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Grundindstilling af Danfoss termostatven
Fra : ubjerkan
Vist : 303 gange
40 point
Dato : 08-11-12 21:22

Hej ! Kan nogen hjælpe mig med følgende:
Jeg har monteret en ny termostatventil på en radiator.
Type RA-N 15 ½"
På ventilen sidder en blank ring, som kan trækkes ud og drejes. Der er tal fra 1 til 7 på ringen.
Den er fra fabrik indstillet på N, som vel er neutral.
Hvordan skal ringen indstilles?
Radiatoren er 2-lags 650x800 mm. Rummet er ca 18 m2

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-11-12 21:54

Det er meningen, at den skal indstilles gennem forsøg. Forstået på den måde, hvis N giver ca 21 gr. er det så indstillingen. Modsat varmere reguleres ringen ned og modsat. Grunden til at man skal indstille er, at man ikke lige kan få en radiator, der netop giver den mængde varme, som man gerne vil have. Ventilen bliver så reguleret til det.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 08-11-12 22:18
Kommentar
Fra : ubjerkan

Dato : 09-11-12 10:00

På Danfoss' hjemmeside angives at ved indstillingen "N" er ventilerne helt åbne.
Hvis radiatoren er 'for stor' til rummet, må man vel så forsøge sig med indstillingerne 7, 6, o.s.v. ned til 1.
Jeg føler efter på radiatorens afgangsrør (det er et 2-strenget system), hvis det føles kun lunkent, er det vel sådan ventilen skal være indstillet. Eller?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 12-11-12 16:02

Det er også sådan jeg har justeret mine termostater i hele hust har også lige skiftet alle termostater og de er drosslet til 3 til 4 og det giver perfekt afkøling da vi har fjernvarme og vores termostater står på 3 og det passer med cirka 22 grader....

Mvh Bassebo

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-11-12 16:16

Selvfølgelig er det optimale en høj fremløbstemperatur og lav tilbageløbstemperatur lig med omgivelserne. Det er sikkert også muligt at justere så det bliver sådan. Så er der ikke så meget varmetab på returløbet. Men i praksis vil der så være lange perioder i rummet med lidt kølig rumtemperatur, da radiatoren ikke er så varm. Derfor vælger man en rimelig høj fremløbstemperatur og derved en noget højere returtemperatur.
Thermostaten løser problemet med rumtemperauren mekanisk. Så kan jo så vælge hvordan man vil have det og evnt. spare lidt penge.

Jeg har et kondenserende gasfyr, hvor jeg kan vælge fremløbstemperaturen og dermed også returtemperaturen. Så kan jeg stille fremløbstemp. efter årstiden og efter mit temperament.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-11-12 06:31

Vi oplever ikke at der er køliger i en periode , men en mere jævn varme i rummene .....

Mvh Bassebo