/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Cheksum spørgsmål
Fra : stevanovski
Vist : 601 gange
500 point
Dato : 21-10-12 12:01

Ved kke om det er det rigtige sted jeg spørger, men jeg har et spørgsmål.
Jeg har en alm txt. fil i bunden af den er der en checksum linie med et 36 cifre lang kode.
jeg ved hvad det betyder og gør men jeg har brug for at ændre noget af teksten i filen og lave en ny tilsvarende cheksum kode så filen bliver accepteret når den skal bruges. er det muligt?
jeg har ikke kunne finde hvilken format checsummen er udregnet fra, har downloadet noget programmer til at sammenligne, men har ikke lykkedes at finde typen?
det haster meget og er meget vigtigt for mig.
det en relativ simpel txt fil på ca en a4 side, men har brug for at finde formatet på den checksum og kunne ædre i filen og lave en ny checksum i samme format som kan genkendes uden at laves fejl.

mvh Nicolai

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-10-12 12:11

Citat
Ved ikke om det er det rigtige sted jeg spørger,

Åbenbart ikke, da du jo ikke kan bruge svarene der bliver givet...

- Ubesvarede   1
- Besvarede   1
- Annullerede   4
- Slettede   0
Ialt   6

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-10-12 12:23

LÆS OG LÆR!

Citat
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-09-04 12:57
Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men de skal uddeles for at spørgsmålet ikke skal stå til evig tid.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 21-10-12 12:30

ved ikke hvad der gik galt, dengang kan ikke huske, men hvis jeg får et svar jeg kan bruge vil jeg med glæde give vedkommende 500 point, har ikke noget at bruge dem til

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-10-12 12:32

Mig bekendt kan du nå det endnu, ved at gå ind på dine spørgsmål, og så acceptere et af svarene.

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 21-10-12 12:37

har været inde og kigge kan man desværre ikke..... ville meget gerne, det ikke for at være ubehøvlet men ærligt kan ikke huske det enten har ikke kunne bruge svaret ellers ved ikke.... men har lovet 500 point til det her svar om dem som kan hjælpe mig ændre cheksum værdien får dem.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 510 point
Dato : 21-10-12 12:53

At finde algoritmen der er blevet brugt til at generere en 36 cifre lang checksum, er stort set umuligt.
Man kan selvfølgelig prøve med nogen af de kendte algoritmer, men der er alt for let at lave en algoritme, du aldrig gætter.
For at det overhovedet skal kunne lade sig gøre, skal man bruge nogle tusinde eksempler på txt-filer, putte dem ind i en større algoritme, der så, efter nogle dage, kan spytte et resultat ud.

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 21-10-12 13:21

Jeg har prøvet at kigge på de mest almindelig, men der ingen på 36 cifre 32 er der nogle på.
jeg troede bare det vare mere almindeligt de algoritmer man brugte til at generer cheksummen med, især i en simpel tekst fil

afventer lige og der kommer flere svar eller får du de 500 point.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-10-12 14:22

Der er sandsynligvis en grund til at man har gjort sig umage med at lave en checksum du ikke kan gennemskue; de ønsker ikke at du retter i filen. Det er muligt at de første 32 cifre er checksum på filen og de sidste 4 cifre er checksum på checksummen.

Godkendelse af svar
Fra : stevanovski

Dato : 21-10-12 21:23

Tak for svaret fun2.