/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Moms på handel fra EU land
Fra : o.v.n.
Vist : 692 gange
300 point
Dato : 30-09-12 21:49

Helt præcis er det et køb i Tyskland på 10.579 € inklusiv 19% tysk moms, men er det lovligt?
Jeg ved at det har været lovligt at købe varer i EU og undgå den dyrere danske moms, men er det stadig muligt?
Jeg har ikke selv kunne finde et præcist svar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-12 22:01
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-09-12 22:14

Tak den side havde jeg ikke læst før nu
men det er om indførsel når man har været på rejse, i mit tilfælde drejer det sig om en net handel, men jeg kan jo forsøge at spørge Emma hvis ikke hun sover nu
Citat
Spørg Emma
Hej, jeg hedder Emma og er Forbruger Europas online rådgiver. Jeg kan svare dig på en lang række typiske spørgsmål om det at handle i andre EU-lande. Jeg ved mest om:

Flyrejser
Køb på internettet
det er ikke tobak eller spiritus eller andre varer som der er begrænsninger på

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 30-09-12 22:16

kan jo så regne ud det ikke kun er et køleskab.
men hvis det er en bil / motorcykel så skal der afgifter :(
Men ellers mener jeg at til eget forbrug må du gerne indføre :)
Håber det kunne bruges, men ellers må du ringe til told og skat nu når du ikke skriver hvad det nærmere er.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-12 22:18

Jeg hæfter mig ved dette

Når du køber varer i et andet EU land, betaler du den moms, der gælder i det pågældende land. Du skal ikke også betale moms i Danmark, så længe du kun medbringer varer til eget brug.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-12 22:43

Hvis du skal være 100% sikker på at være på den rigtige side af loven, så må du nok ringe til SKAT

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-10-12 05:29
Kommentar
Fra : vic200

Dato : 01-10-12 08:34

Der er forskel på om de selv henter de vare i TYskland eller de bliver sendt til dig.

Der er igen forskel om du er momsregistreret eller ej.

vic200

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 300 point
Dato : 01-10-12 11:16

Citat
Der er forskel på om de selv henter de vare i TYskland eller de bliver sendt til dig.

nej

Varer købt i EU er pålagt den moms der gælder i salgslandet....

Dette UANSET om de bliver tilsendt eller afhentet.

Forudsætningen er kun det købes "af privatperson" og ikke er belagt med andre restriktioner i importlandet - altså ingen videresalg eller firmaindkøb.

Sagt lidt mere firkantet:

Den der sælger til endelig forbruger, beregner momsen med salgslandets procentsats.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-10-12 12:51

Tak for svaret refi. Præcis svar på spørgsmålet, varen er ikke til videresalg men skal bruges i min private beboelse, havde det været erhverv så havde jeg sikkert kunne trække den tyske moms fra.
Også en stor TAK til i andre som kom med svar